Τρίτη 24 Απριλίου 2018

11 τρόποι με τους οποίους οι δάσκαλοι μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ στις τάξεις τους

Πώς μπορούν οι δάσκαλοι να βοηθήσουν τους μαθητές τους με ΔΕΠΥ να τα πάνε καλά στις τάξεις τους παρέχοντάς τους δομή, ρουτίνα, καλή επικοινωνία και διασκέδαση.

- Η σπουδαιότητα των δασκάλων 
Γονείς παιδιών με ΔΕΠΥ, κάνει ο δάσκαλος του παιδιού σας ό,τι μπορεί για να υποστηρίξει την μάθηση; Οι δάσκαλοι συχνά καθορίζουν την επιτυχία ή την αποτυχία της εκπαίδευσης του παιδιού – ιδίως όταν το παιδί έχει ΔΕΠΥ. Μετά τους γονείς, οι δάσκαλοι είναι τα πιο σημαντικά πρόσωπα στη ζωή των παιδιών. 

Εκπαιδευτικοί, δείτε πώς μπορείτε να δημιουργήσετε ένα υποστηρικτικό, δομημένο περιβάλλον στην τάξη σας που θα ενθαρρύνει τη μάθηση, θα εξασφαλίζει την πειθαρχία και θα βοηθά τα παιδιά να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση. 

- Δημιουργήστε κανόνες για την τάξη σας 
Με τη βοήθεια των μαθητών, δημιουργήστε σύντομους, απλούς κανόνες για την τάξη σας. Εκφράστε τους με θετικό τρόπο, έτσι ώστε να δηλώνουν τι θέλετε να κάνουν οι μαθητές. Πχ αντί να πείτε «Μην μιλάτε δυνατά όταν μπαίνετε στην τάξη», πέιτε «Μόλις μπείτε στην τάξη, δείτε τι πρέπει να κάνετε από τον πίνακα και αρχίστε να δουλεύετε ήσυχα» ή «καθίστε στις θέσεις σας και μιλήστε χαμηλόφωνα με τον διπλανό σας μέχρι να αρχίσει το μάθημα».

- Κάντε ρουτίνες 
Οι ρουτίνες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ να μείνουν συγκεντρωμένα σε όλα πρέπει να κάνουν. Οι ρουτίνες για όλους τους μαθητές μπορεί να περιλαμβάνουν: οι ασκήσεις για το σπίτι να γράφονται πάντα στον πίνακα, κάθε σειρά θρανίων να έχει έναν επικεφαλή/αρχηγό που θα ελέγχει αν έχουν γραφτεί οι ασκήσεις, αν έχουν παραδοθεί οι εργασίες κοκ. 

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορούν να ελέγχουν τις σημειώσεις τους στο τέλος της ημέρας προκειμένου να είναι σίγουρα ότι ξέρουν τι ασκήσεις έχουν και τι απαιτείται από αυτά. 

- Κατάλληλη επίβλεψη 
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν ανάγκη από περισσότερη επίβλεψη σε σχέση με τους συμμαθητές τους εξαιτίας της ανωριμότητας, της έλλειψης οργάνωσης, της τάσης να ξεχνούν εύκολα και της διάσπασης που τα χαρακτηρίζει. Βοηθήστε αυτούς τους μαθητές με το να τους βάλετε σε ομάδες με συμμαθητές τους που μπορούν να τους υπενθυμμίζουν τις ασκήσεις που έχουν για το σπίτι ή για μέσα στην τάξη, να τους βοηθούν στις δύσκολες δραστηριότητες. Εμπλέξτε όσο πιο πολύ γίνεται «βοηθούς» κατά τη διάρκεια ή μετά το τέλος του μαθήματος. 

- Μειώστε τους πιθανούς αντιπερισπασμούς 
Πάντα να βάζετε τους μαθητές με δυσκολίες συγκέντρωσης κοντά σας ή κοντά σε άλλους μαθητές χωρίς παρόμοιες δυσκολίες όταν δίνετε οδηγίες προκειμένου να μειώσετε τυχόν περισπασμούς. Πάντα να βάζετε αυτούς τους μαθητές σε «ήσυχες» και χωρίς πολλούς αντιπερισπασμπούς περιοχές της τάξης. Καλό είναι να κάθονται δίπλα σε ήσυχα παιδιά που δεν έχουν προκλητική ή διασπαστική συμπεριφορά. 

- Προετοιμάστε τις μεταβάσεις 
Υπενθυμίζετε στους μαθητές τι πρόκειται να γίνει στην συνέχεια. Για ιδιαίτερα γεγονότα όπως εκδρομές ή άλλες δραστηριότητες, βεβαιωθείτε ότι έχετε προετοιμάσει κατάλληλα τα παιδιά αρκετό καιρό πριν. Βοηθήστε τους μαθητές να προετοιμαστούν στο τέλος της ημέρας για όσα έχουν να κάνουν στο σπίτι (ελέγξτε αν έχουν σημειώσει τι έχουν να μάθουν και ποιες ασκήσεις πρέπει να κάνουν, αν έχουν όλα τα τετράδια και τα βιβλία μαζί τους και γενικά όλα όσα χρειάζονται για να προετοιμαστούν για την επόμενη μέρα). 

- Επιτρέψτε την κίνηση 
Επιτρέψτε στους μαθητές να κινούνται, αναθέτοντάς τους συγκεκριμένα καθήκοντα που περιλαμβάνουν κίνηση πχ να σβήσει τον πίνακα, να πάει κάτι στο γραφείο των δασκάλων. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε επιτρέψτε στο παιδί να παίζει με μικρά αντικείμενα ενώ κάθεται στο θρανίο του πχ μια σφουγγαρένια μπαλίτσα. Επίσης, μην χρησιμοποιείτε το διάλειμμα για να ολοκληρώσει τις ασκήσεις του και μην το κρατάτε μέσα σαν τιμωρία. Χρειάζεται αυτή την ξεκούραση και εκτόνωση για να μπορέσει να συνεχίσει και να συγκεντρωθεί στο επόμενο μάθημα. 

- Να παρέχετε συχνή, θετική ανατροφοδότηση 
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ ανταποκρίνονται καλύτερα στην ανατροφοδότηση όταν είναι άμεση. Χρησιμοποιήστε θετικά σχόλια και επαίνους όπως «Τα πας πολύ καλά», «Τώρα το έχεις». Αν ένας μαθητής δώσει λανθασμένη απάντηση, πείτε «Για να το δούμε μαζί» ή «Σου ακούγεται σωστό;» Είναι καλύτερο να υποβάλλετε ερωτήσεις παρά να διορθώνετε. 

- Να παρέχετε οπτικές ενδείξεις και παραδείγματα 
Οι μαθητές με ΔΕΠΥ ανταποκρίνονται καλά σε οπτικές ενδείξεις και παραδείγματα. Για παράδειγμα, αν θέλετε να εξηγήσετε πώς γράφεται μια έκθεση, μπορείτε να την γράψετε στον πίνακα. Όταν τα παιδιά δουλεύουν ανεξάρτητα, γράψτε τα βασικά σημεία του θέματος στον πίνακα και αφήστε τα εκεί να τα βλέπουν. Εκτυπώστε τις πιο σημαντικές έννοιες που τα παιδιά θα χρησιμοποιούν καθημερινά, κάντε τις αφίσες και κρεμάστε τις στους τοίχους της τάξης. 

- Αυξήστε την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών της τάξης. Χρησιμοποιείτε στρατηγικές ομαδικής συμμετοχής, για παράδειγμα να καταγράφονται στον πίνακα οι απόψεις όλων των μαθητών για ένα θέμα και να συζητιούνται, να ζητάει ο εκπαιδευτικός να απαντούν όλοι μαζί οι μαθητές σε μια ερώτηση (σαν χορωδία), να απαντούν σε μια ερώτηση Ναι ή Όχι δείχνοντας με τον αντίχειρά τους προς τα πάνω ή προς τα κάτω αντίστοιχα κοκ.

- Ενθαρρύνετε τη μάθηση μέσω πράξεων 
Δημιουργήστε ευκαιρίες όπου τα παιδιά θα μαθαίνουν κάνοντας πράγματα. Βάλτε τα να γράψουν και να παίξουν ένα θεατρικό έργο, κάντε έναν σκελετό μινιατούρα όταν μαθαίνετε για το ανθρώπινο σώμα κοκ

Απόδοση στα ελληνικά (αναδημοσίευση)
Ιωάννα Αγγέλου, ειδική παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου