Τα άτομα με Νοητική Καθυστέρηση επωφελούνται από τις ίδιες διδακτικές στρατηγικές που χρησιμοποιούνται και για τη διδασκαλία των παιδιών με δυσκολίες στη μάθηση (πχ με ΔΕΠΥ, Δυσλεξία, Αυτισμό).
Μια τέτοια στρατηγική είναι το σπάσιμο της εργασίας / της δεξιότητας σε μικρότερα βήματα. Κάθε φορά διδάσκουμε ένα βήμα στο παιδί. Μόλις κατακτηθεί, περνάμε στο επόμενο βήμα. Έτσι, δεν φορτώνεται υπερβολικά ο μαθητής. Πρόκειται για μια προοδευτική/ σταδιακή διδασκαλία με βήματα, που χαρακτηρίζει πολλά διδακτικά μοντέλα. Η μόνη διαφορά που παρουσιάζουν είναι ο αριθμός και το μέγεθος των διαδοχικών βημάτων.
Μια δεύτερη στρατηγική είναι η τροποποίηση της διδακτικής προσέγγισης. Οι μακροσκελείς λεκτικές οδηγίες και οι θεωρητικές διαλέξεις είναι αναποτελεσματικές μέθοδοι διδασκαλίας για τα περισσότερα ακροατήρια. Οι πιο πολλοί άνθρωποι μαθαίνουν κιναισθητικά. Αυτό σημαίνει ότι μαθαίνουν κάτι όταν το κάνουν οι ίδιοι. Αυτός ο τρόπος έρχεται σε αντίθεση με τη θεωρητική προσέγγιση των πραγμάτων. Μια τέτοια πρακτική προσέγγιση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα άτομα με Νοητική Καθυστέρηση. Μαθαίνουν ευκολότερα και καλύτερα όταν οι πληροφορίες είναι συγκεκριμένες και μπορούν να παρατηρηθούν. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να διδάξει κανείς τη βαρύτητα. Πρώτον, οι δάσκαλοι μπορούν να μιλήσουν για τη βαρύτητα με αφηρημένο τρόπο. Μπορεί να περιγράψουν τη δύναμη της βαρυτικής έλξης. Δεύτερον, μπορεί να δείξουν πώς λειτουργεί ρίχνοντας ένα αντικείμενο. Τρίτον, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να βιώσουν άμεσα τη βαρύτητα αναθέτοντάς τους συγκεκριμένες ασκήσεις. Μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να πηδήξουν ψηλά ή να ρίξουν ένα στυλό. Οι πιο πολλοί μαθητές συγκρατούν περισσότερες πληροφορίες όταν βιώνουν προσωπικά τη βαρύτητα. Η βιωματική εμπειρία της βαρύτητας γίνεται πιο εύκολα κατανοητή σε σχέση με αφηρημένες επεξηγήσεις.
Τρίτον, τα άτομα με Νοητική Καθυστέρηση μαθαίνουν καλύτερα σε διδακτικά περιβάλλοντα που χρησιμοποιούνται οπτικά βοηθήματα. Σε αυτά περιλαμβάνονται γραφήματα, εικόνες, διαγράμματα. Επίσης, τα οπτικά βοηθήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά γιατί βοηθάνε τους μαθητές να κατανοήσουν ποιες συμπεριφορές είναι κατάλληλες και απαιτούν οι άλλοι από αυτούς. Για παράδειγμα, η χρήση γραφημάτων για να δείχνουμε στο μαθητή την πρόοδό του έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματική. Τα διαγράμματα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την παροχή θετικής ενίσχυσης για την επίτευξη της επιθυμητής και κατάλληλης συμπεριφοράς.
Μια τέταρτη διδακτική στρατηγική είναι η παροχή άμεσης ανατροφοδότησης. Τα άτομα με Νοητική Καθυστέρηση χρειάζονται ανατροφοδότηση εκείνη ακριβώς την στιγμή (και όχι με καθυστέρηση). Αυτή η τακτική τους επιτρέπει να κάνουν την σύνδεση ανάμεσα στην συμπεριφορά τους και την αντίδραση του δασκάλου. Όταν υπάρχει χρονική καθυστέρηση στην παροχή ανατροφοδότησης το παιδί δυσκολεύεται να κάνει τη σύνδεση ανάμεσα στην αιτία και το αποτέλεσμα, κάτι που καθιστά τη μάθηση αδύνατη.
Απόδοση του άρθρου Effective Teaching Methods For People With Intellectual Disabilities
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου