To πείραμα της ανοικτής διαδικτυακής γνώσης και των MOOCs (Massive Open Online Courses) ξεκίνησε στις ΗΠΑ το 2011, αλλά στην Ελλάδα έχει δύο χρόνια ζωής, και αυτά με έδρα την Κρήτη. Οσο σημασία μπορεί να έχει η... έδρα σε μια καθαρή διαδικτυακή «θάλασσα» γνώσης, η οποία προσφέρεται δωρεάν σε μια υπερσύγχρονη διαδικτυακή πλατφόρμα.
Επειδή όμως όλες οι κατασκευές έχουν έναν αρχιτέκτονα, ο εμπνευστής του κρητικού «Mathesis» επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Στέφανος Τραχανάςεπανέρχεται εφέτος (με 17.000 online διαδικτυακούς... φοιτητές και 6.300 βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης) με τρεις νέους κύκλους μαθημάτων και δύο νέα μαθήματα, την Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία και την Παγκόσμια Ιστορία.
Οι φιλομαθείς συμπολίτες μας έτσι μπορούν να παρακολουθήσουν δωρεάν από εξαιρετικούς πανεπιστημιακούς δασκάλους το φθινοπωρινό πρόγραμμα του «Mathesis» που διανύει ουσιαστικά τη δεύτερη περίοδό του, με σημαντικές αλλαγές τόσο στην τεχνολογία της πλατφόρμας - που αναβαθμίστηκε στην τελευταία διαθέσιμη έκδοση - όσο και στη σκηνοθετική πλευρά των μαθημάτων, η οποία επίσης ανανεώθηκε σημαντικά.
Αναλυτικά το φθινοπωρινό πρόγραμμα του «Mathesis» είναι το παρακάτω:
Α. Φιλοσοφία
Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Από τον Θαλή στον Αριστοτέλη, από τον Βασίλη Κάλφα, καθηγητή Φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. (Εναρξη: 14.11.2016 • Διάρκεια: 6 εβδομάδες)
Β. Παγκόσμια Ιστορία
Παγκόσμια Ιστορία 1. Ο άνθρωπος αντιμέτωπος με τη φύση, από τη Μαρία Ευθυμίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. (Εναρξη: 14.11.2016 • Διάρκεια: 4 εβδομάδες)
Γ. Σύγχρονη Φυσική
Εισαγωγή στην Κβαντική Φυσική 2. Οι βασικές εφαρμογές, από τον Στέφανο Τραχανά, επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης. (Εναρξη: 7.11.2016 • Διάρκεια: 8 εβδομάδες)
Οι εγγραφές έχουν ήδη ξεκινήσει και φυσικά συνεχίζονται στο mathesis.cup.gr (email: mathesis@cup.gr και τηλέφωνο επικοινωνίας: 2810-391.048).
Τα MOOCs ξεκίνησαν το 2011 και ήταν μια έμπνευση του καθηγητή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ των ΗΠΑ Sebastian Thrun, που προσέλκυσε ταχύτατα 160.000 διαδικτυακούς φοιτητές απ' όλον τον κόσμο.
Πώς γίνονται τα μαθήματα; Οπως εξηγούν οι υπεύθυνοι του ελληνικού «Mathesis», με βιντεοσκόπηση σε στούντιο, παραγραφοποιημένες διαλέξεις σε ολιγόλεπτα βίντεο, ερωτήσεις κατανόησης μεταξύ των βίντεο, εβδομαδιαία τεστ και μια τελική εξέταση. Παράλληλα λειτουργεί φόρουμ συζητήσεων και δημιουργίας κοινότητας συνδιδασκομένων και διδακτική στήριξη από τον διδάσκοντα μέσω του φόρουμ.
Το πρόγραμμα λειτουργεί μέσω της πλατφόρμας του OpenEdX, του φορέα που ίδρυσαν το Harvard και το MIT των ΗΠΑ.
Στα μαθήματα Θετικών Επιστημών η μία κάμερα δείχνει τα γραφόμενα πάνω στο χαρτί και η άλλη το πρόσωπο του διδάσκοντος.
Μετά την υποβολή των απαντήσεων σε ένα τεστ ο φοιτητής «ζητάει» - πατώντας ένα κουμπί - και του εμφανίζεται όχι μόνο η σωστή απάντηση αλλά και η εξήγησή της (η λύση). Ο «ηλεκτρονικός δάσκαλος» είναι διαρκώς παρών, ενώ στο φόρουμ μαθαίνει και ο ένας από τον άλλον, και όχι μόνο από τον δάσκαλο ή το βιβλίο.
Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Τραχανάς, η δημιουργία μιας κοινότητας συνδιδασκομένων είναι η πιο ριζοσπαστική παιδαγωγική καινοτομία των διαδικτυακών μαθημάτων, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων που παρακολουθούν (και ολοκληρώνουν επιτυχώς) τα διαδικτυακά μαθήματα είναι ήδη πτυχιούχοι πανεπιστημίου (κατά περίπου 70%) ή φοιτητές (περίπου 15%) και κάτοικοι των προνομιούχων χωρών του πλανήτη.
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου