Οι δυσκολίες οργάνωσης είναι ιδιαίτερα συχνό χαρακτηριστικό στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και διάφορες μορφές αναπηρίας. Παιδιά με ΔΕΠΥ, δυσλεξία δυσκολεύονται πάρα πολύ στον συγκεκριμένο τομέα.
Ωστόσο, η έλλειψη οργάνωσης δεν αποτελεί προνόμιο των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία. Εμφανίζεται πολύ συχνά και σε παιδιά που δεν έχουν συγκεκριμένες δυσκολίες.
Παιδικά δωμάτια βομβαρδισμένα, χαμένα παιχνίδια, ξεχασμένα φυλλάδια και βιβλία στο σχολείο, ξεχασμένες εργασίες που δεν γίνονται ποτέ, διάβασμα που διαρκεί ώρες ατελείωτες χωρίς να ολοκληρώνεται... Υπάρχει λύση;
Δείτε τι μπορούμε να κάνουμε σαν γονείς, αλλά και εκπαιδευτικοί για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να βάλουν τάξη στο δωμάτιο, στο πρόγραμμα και στη ζωή τους!
1) Σταματήστε να σώζετε το παιδί σας, λειτουργώντας σαν προσωπικός βοηθός – υπηρέτης του 24 ώρες το 24ωρο. Θα πρέπει κάποιες φορές να μένετε πίσω και να το αφήνετε να αντιμετωπίζει μόνο του τις συνέπειες των πράξεών του (εργασίες που δεν φτάνουν στο σχολείο, χαμένα βιβλία, σπασμένα παιχνίδια). Πρέπει να καταλάβει την αξία της οργάνωσης και δεν αυτό δεν πρόκειται να συμβεί αν εσείς φροντίζετε να μην έχει κανένα απολύτως θέμα όταν είναι ανοργάνωτο.
2) Δημιουργήστε ένα μέρος όπου θα μπαίνει κάθε πράγμα. Το παιδί πρέπει να ξέρει πού μπαίνει το καθετί ώστε να μπορεί να το βρίσκει εύκολα και να το ξαναβάζει στη θέση του. Βρείτε κουτιά για τα πράγματα του παιδιού, ντουλάπια ή βιβλιοθήκες και βρείτε μαζί πού το βολεύει να βάζει τα πράγματά του.
3) Φροντίστε να μην έχει πράγματα που δεν χρησιμοποιεί. Βάλτε τα σε κούτες και χαρίστε τα σε άτομα που τα χρειάζονται ή τοποθετήστε τα στην αποθήκη για το μέλλον. Όσο περισσότερα πράγματα έχει ένα παιδί, τόσο πιο δύσκολο είναι να παραμείνει οργανωμένο.
4) Καθιερώστε ρουτίνες οργάνωσης, είτε καθημερινά, είτε κάποιες μέρες την εβδομάδα, ανάλογα με το πρόγραμμα και την καθημερινότητα της οικογένειάς σας. Πχ μπορείτε να πείτε ότι κάθε Κυριακή το παιδί θα συμμαζεύει το δωμάτιό του. Φροντίστε την ώρα που συμμαζεύει, να κάνετε και εσείς μια παρόμοια εργασία, έτσι ώστε να μην νιώθει ότι εκείνο προσπαθεί ενώ εσείς κάθεστε.
5) Βοηθήστε το παιδί να αποκτήσει δεξιότητες οργάνωσης. Δεν υπάρχει μόνο ένας τρόπο οργάνωσης. Παρατηρήστε το παιδί σας και δοκιμάστε μαζί τι το βολεύει περισσότερο. Δεν είναι απαραίτητο ότι θα είναι ο ίδιος τρόπος με τον δικό σας. Το σημαντικό είναι να ταιριάζει στο παιδί και να είναι αποτελεσματικό. Δείξτε του πώς ακριβώς πρέπει να λειτουργεί και κάντε υπομονή, μέχρι να του γίνει συνήθεια. Παραδείγματα :
- Μάθετε στο παιδί σας ότι μπορεί να πάρει το τηλέφωνο από ένα συμμαθητή του για να μαθαίνει τις ασκήσεις του σχολείου όταν λείπει ή όταν δεν θυμάται τι έχουν. Ενθαρρύνετέ το να κάνει και εκείνο το ίδιο. Να δίνει το τηλέφωνό του προκειμένου να τον ρωτούν οι συμμαθητές του τι έχουν για το σπίτι.
- Αγοράστε του ένα ημερολόγιο για να σημειώνει τι έχει να κάνει. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιεί μικρά αυτοκόλλητα χαρτάκια post its για να τα κολλάει στο γραφείο του, στο ψυγείο ή σε όποιο άλλο σημείο το βολεύει. Αν το παιδί είναι μεγάλο, δείξτε του πώς μπορεί να βάλει υπενθύμιση στο κινητό κτλ
- Κάντε οπτικά προγράμματα με φωτογραφίες για τις «δύσκολες», αλλά απαραίτητες ρουτίνες πχ τι κάνω όταν γυρίζω από προπόνηση (πού βάζω τα ρούχα, πάω για μπάνιο, τρώω κάτι κτλ).
6) Επαινέστε/ δώστε μια αμοιβή στο παιδί σας που τα κατάφερε σε ένα κομμάτι της οργάνωσης και δώστε του κίνητο για να συνεχίσει να προσπαθεί.
7) Κάντε την οργάνωση μια ευχάριστη διαδικασία. Πχ ας βουρτίζει τα δόντια του ή συμμαζεύει το δωμάτιό του ακούγοντας το αγαπημένο του τραγούδι/ cd. Αγοράστε του έναν πίνακα με μαρκαδόρο για να γράφει τις δουλειές της ημέρας αν του αρέσει να γράφει σε τέτοιο πίνακα.
8) Μάθετέ του πριν κοιμηθεί να ετοιμάζει τα πράγματά του για το σχολείο (τσάντα, ρούχα) και να σημειώνει ή έστω να σκέφτεται τις δουλειές που έχει να κάνει την επόμενη μέρα.
9) Να είστε το καλό παράδειγμα. Όλα όσα θέλετε να εφαρμόζει το παιδί σας, θα πρέπει αρχικά να τα εφαρμόζετε εσείς .
10) Μην είστε υπερβολικοί. Δεν χρειάζεται όλα να είναι τέλεια. Χαλαρώστε και δείτε ποια πράγματα πρέπει να γίνονται και ποια αποτελούν δικές σας υπερβολές.
Μην περιμένετε οι αλλαγές να είναι άμεσες και δραματικές. Πρέπει να έχετε υπομονή. Η ικανότητα οργάνωσης είναι ένα κοιμμάτι που δουλεύεται καθημερινά. Είναι όμως αναγκαία για την αποτελεσματική λειτουργία του παιδιού.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου