Πόσες είναι οι πιθανότητες ένα παιδί δέκα ετών να προτιμήσει ως σνακ από το κυλικείο του σχολείου του μια φρουτοσαλάτα ή έναν φυσικό χυμό; Πολλές, αν συμμετέχει με κάποιο τρόπο στην «επιχείρηση», κρατώντας τον ρόλο του «ιδιοκτήτη» ή του «προμηθευτή» ή του «διαφημιστή» του σχολικού κυλικείου.
Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιδέα του αυτοδιαχειριζόμενου κυλικείου, που λειτουργεί στο Δημοτικό Σχολείο Συκαμίνου Ωρωπού. «Στην αρχή σκεφτόμασταν ότι χρειαζόταν το σχολείο ένα κυλικείο, μετά έπεσε η ιδέα να φτιαχτεί ένα κυλικείο που να το διαχειρίζονται τα ίδια τα παιδιά», λέει η διευθύντρια του σχολείου, Αναστασία Κατσούγκρη.
Να το διαχειρίζονται τα παιδιά με την ευγενική χορηγία των γονιών τους, οι οποίοι δεν είχαν καμία αντίρρηση, προκειμένου να αποκλείσουν διάφορα ανθυγιεινά σνακ από τη διατροφή τους, να μαγειρέψουν και κάτι παραπάνω για το σχολικό κυλικείο. Κάπως έτσι άνοιξε το πρώτο αυτοδιαχειριζόμενο κυλικείο στο Δημοτικό Συκαμίνου που προς το παρόν λειτουργεί μία φορά την εβδομάδα υπό την εποπτεία ομάδας μαθητών από την 5η και 6η Δημοτικού.
Κάθε Πέμπτη πρωί οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους φέρνουν στο σχολείο ταψιά με χειροποίητα εδέσματα, τυρόπιτες, σπανακόπιτες, κέικ, μηλόπιτες ή ό,τι μπορούν να παρασκευάσουν σύμφωνα με τα πρότυπα υγιεινής διατροφής που ορίζει η νομοθεσία για τα σχολικά κυλικεία.
Οσοι μαθητές αναλαμβάνουν (οι ομάδες και οι ρόλοι εναλλάσσονται) τη λειτουργία του κυλικείου μπορούν να φύγουν δέκα λεπτά νωρίτερα -πριν από το διάλειμμα- από την τάξη για να προετοιμάσουν τα… της ώρας που πωλούνται στο κυλικείο, όπως φρουτοσαλάτες και φρουτοχυμοί.
Διαφήμιση του μενού
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι διαλαλητές (οι εν δυνάμει διαφημιστές του σχολικού κυλικείου) αναλαμβάνουν να γνωστοποιήσουν στους υπόλοιπους μαθητές το μενού του κυλικείου και να προσελκύσουν αγοραστές. «Φυσικά, τα προϊόντα πωλούνται σε χαμηλές τιμές και είναι απαραίτητο να είναι υγιεινά, να πληρούν δηλαδή συγκεκριμένες προδιαγραφές». Και επειδή πρόκειται για φρέσκα προϊόντα, ό,τι δεν πουληθεί στο πρώτο διάλειμμα, στο δεύτερο πωλείται σε τιμή προσφοράς.
«Είναι εντυπωσιακό πως τα παιδιά περιμένουν υπομονετικά στη σειρά τους για να ψωνίσουν, χωρίς να δημιουργούνται αντιδικίες και φασαρίες. Ακόμα και παιδιά που είχαν πρόβλημα στα μαθηματικά, όταν ανέλαβαν τη διαχείριση του κυλικείου ξαφνικά δεν δυσκολεύονταν καθόλου να κάνουν πράξεις, γιατί καταλάβαιναν πρακτικά τι έπρεπε να κάνουν», λέει στην «Κ» η κ. Κατσούγκρη.
Πολλαπλές δεξιότητες
Η λειτουργία του κυλικείου αποδείχθηκε ένα πολύ καλό μάθημα άσκησης πολλαπλών δεξιοτήτων. Τα παιδιά που αναλαμβάνουν τη λειτουργία πρέπει να υπολογίσουν τα έσοδα και τα έξοδα (αγορά προμηθειών όπως φρούτα) για να μην πέσει έξω η «επιχείρηση». Οφείλουν επίσης να φροντίσουν για την τάξη και την καθαριότητα στον χώρο όπου λειτουργεί το κυλικείο.
Την πρώτη χρονιά λειτουργίας, τα έσοδα από το κυλικείο χρηματοδότησαν μια μονοήμερη εκδρομή των παιδιών στα Καλάβρυτα, ενώ το ποσό που απέμεινε, περίπου 500 ευρώ, δόθηκε ως δωρεά με πρωτοβουλία των παιδιών στο «Χαμόγελο του Παιδιού».
Η διευθύντρια εξηγεί ότι τα παιδιά βλέπουν τη λειτουργία του κυλικείου ως παιχνίδι, ως γιορτή και έτσι μαθαίνουν ευχάριστα και εύκολα από μαθηματικά έως συνεργασία.
Φέτος ειδικά, το κυλικείο στο Δημοτικό Συκαμίνου άργησε να ανοίξει αφού το σχολείο έως την προηγούμενη εβδομάδα είχε 4 λιγότερους δάσκαλους από όσους χρειάζεται για να λειτουργήσει. «Δεν μπορούσαμε να είμαστε η εξαίρεση, σε όλα τα σχολεία είχαν ελλείψεις δασκάλων. Οι δάσκαλοι βοηθούν στη λειτουργία του κυλικείου γιατί κάποια πράγματα τα παιδιά δεν μπορούν να τα οργανώσουν μόνα τους. Τώρα πάντως είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε και πάλι. Μάλιστα σκεφτόμαστε να ανοίγουμε το κυλικείο ακόμα μία μέρα την εβδομάδα», λέει η κ. Κατσούγκρη.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου