Καθώς περισσότερες δραστηριότητες και ευκαιρίες ένταξης γίνονται διαθέσιμες για τα άτομα με αυτισμό, αυξάνεται ο κίνδυνος να παρεξηγηθούν ή να αντιμετωπιστεί με λανθασμένο/ μη κατάλληλο τρόπο ο συγκεκριμένος πληθυσμός από τους αστυνομικούς (ή τους υπόλοιπους που προσεγγίζουν πρώτοι τα άτομα σε έκτακτες καταστάσεις) λόγω άγνοιας για τη διαταραχή αυτή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό να επιμορφώνονται οι αστυνομικοί, οι πυροσβέστες, οι τραυματιοφορείς κοκ για τον αυτισμό και τις πρακτικές που πρέπει να χρησιμοποιούν προκειμένου να εξασφαλιστούν οι κατάλληλες αντιδράσεις σε περίπτωση που κάποιο άτομο με αυτισμό βρεθεί σε κίνδυνο.
Πρόσφατα, ο Jesus Zavala, πατέρας ενός δεκάχρονου αγοριού με αυτισμό, και ένας αστυνομικός της Καλιφόρνια, προσέγγισαν το Autism Speaks και ζήτησαν να πραγματοποιηθεί ειδική εκπαίδευση των αστυνομικών στο τοπικό αστυνομικό τμήμα. Ο οργανισμός ανταποκρίθηκε και η επιμόρφωση πραγματοποιήθηκε στις 10 Δεκεμβρίου 2014 σε ένα ενθουσιώδες κοινό 30 αστυνομικών.
Το 3ωρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλάμβανε πληροφορίες για τον αυτισμό, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο με τον οποίο επηρεάζει την κοινωνική συμπεριφορά του ατόμου και τον τρόπο επικοινωνίας του. Οι αστυνομικοί δέχτηκαν με χαρά αυτή τη νέα γνώση και κάποιοι παραδέχτηκαν ότι μέχρι εκείνη την στιγμή ήξεραν ελάχιστα πράγματα για τον αυτισμό ή είχαν προκαταλήψεις απέναντι στα άτομα με αυτισμό λόγω των λανθασμένων πληροφοριών στη διάθεσή τους.
Η εκπαίδευση κάλυψε τις καλύτερες πρακτικές και τις πιο αποτελεσματικές στρατηγικές που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς όταν αλληλεπιδρά με άτομα στο φάσμα του αυτισμού. Ακολούθησε παιχνίδι ρόλων με τους αστυνομικούς να υποδύονται πότε ένα άτομο με αυτισμό που ζητάει βοήθεια και πότε κάποιον που θέλει να το βοηθήσει, στοιχείο που τους βοήθησε καθώς – όπως μας εξήγησαν οι ίδιοι – μπόρεσαν να δουν τον κόσμο από μια άλλη πλευρά.
Παρακάτω, παρουσιάζονται οι βασικές αρχές που δόθηκαν στους αστυνομικούς σχετικά με τις συνεντεύξεις- συναντήσεις με άτομα με αυτισμό που έχουν προφορικό λόγο:
- Χρησιμοποιείτε το όνομα του ατόμου στην αρχή κάθε πρότασης, έτσι ώστε να ξέρει ότι απευθύνεστε σε αυτό.
- Χρησιμοποιείτε απλή, ξεκάθαρη και κατανοητή γλώσσα, χωρίς μεταφορές ή σαρκασμό.
- Διατηρείτε ένα ήρεμο περιβάλλον, που δεν θα προκαλεί αισθητηριακή υπερφόρτωση στο άτομο και θα ελαχιστοποιεί τους αντιπερισπασμούς.
- Επιτρέψτε συχνά διαλείμματα.
- Σταθείτε σε μεγαλύτερη απόσταση από το άτομο από ότι θα στεκόσασταν υπό άλλες συνθήκες, μέχρι τουλάχιστον να κερδίσετε την προσοχή αλλά και την εμπιστοσύνη του.
- Εξηγήστε τι συμβαίνει και για ποιο λόγο είστε εκεί με όσο το δυνατόν πιο βασικούς/ απλούς όρους. Τονίστε ότι βρίσκεστε εκεί για να το βοηθήσετε.
- Πληροφορήστε το άτομο για το πόσο θα κρατήσει η συνέντευξη, καθώς και τι θα γίνει μετά.
- Υποβάλλετε μόνο μια ερώτηση τη φορά, αφήνοντάς του αρκετό χρόνο για να επεξεργαστει και να ανταποκριθεί σε αυτήν.
Στην εκπαίδευση τονίστηκε ότι κάθε άτομο με αυτισμό έχει διαφορετικό επίπεδο γλωσσικής ικανότητας και αντιμετωπίζει διαφορετικού επιπέδου κοινωνικές δυσκολίες. Μερικά άτομα με αυτισμό έχουν πάντα κάποιο άλλο άτομο (συνοδό) μαζί τους, άλλα όχι. Άλλα ζουν σε μια ημιαυτόνομη κατάσταση, άλλα (πολύ λίγα) σε τελείως αυτόνομη.
Τονίστηκε επίσης το στοιχείο ότι καθώς ο αυτισμός είναι ένα φάσμα διαταραχών, δεν είναι εύκολο να διατυπώσουμε έναν γενικό «κανόνα» για το πώς φαίνεται ένα άτομο με αυτισμό. Οι διασώστες (αστυνομικοί, πυροσβέστες, τραυματιοφορείς) θα πρέπει να αφιερώσουν λίγο χρόνο στο να παρατηρήσουν το άτομο. Θα πρέπει πάντα να έχουν στο μυαλό τους ότι τα άτομα με αυτισμό θα έχουν δυσκολίες στο να ακολουθήσουν τις λεκτικές οδηγίες/ εντολές που τους δίνονται και στο να κατανοήσουν την γλώσσα του σώματος των άλλων. Σχεδόν όλοι θα έχουν κάποιο βαθμό δυσκολίας στην κατανόηση κοινωνικών στοιχείων.
Αυτός ο τύπος επιμόρφωσης/ εκπαίδευσης ενηλίκων μιεώνει τον φόβο και τις προκαταλήψεις , τις λανθασμένες αντιλήψεις που έχουν οι διασώστες και τους δίνει τη δυνατότητα να βοηθήσουν πραγματικά και ουσιαστικά τα άτομα με αυτισμό.
Απόδοση του άρθρου First Responders Learn about People with Autism της Marianne Sullivan
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου