Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

6 κακές πρακτικές που δυσκολεύουν την πρόσβαση των ατόμων με δυσλεξία στο διαδίκτυο

Η προσβασιμότητα στο διαδίκτυο δεν αφορά μόνο τα τυφλά άτομα ή όσους χρήστες έχουν αχρωματοψία. Αφορά και τα άτομα με δυσλεξία. 

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής. Σαν σχεδιαστές ιστοσελίδων μπορούμε να βοηθήσουμε τους χρήστες με δυσλεξία, αποφεύγοντας κάποιες κακές τεχνικές που τους δυσκολεύουν. Βλέποντας τα πράγματα από την δική τους οπτική γωνία μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα γιατί ο σχεδιασμός προσβάσιμων ιστοσελίδων είναι σημαντικός. 

Όταν ένα άτομο με δυσλεξία διαβάζει ένα κείμενο, μπορεί να βιώνει διάφορες «οπτικές παραμορφώσεις». Το φαινόμενο αυτό ποικίλει σε ένταση από άτομο σε άτομο, αλλά καθιστά το διάβασμα ενός κειμένου δύσκολη υπόθεση. 

Στη συνέχεια του άρθρου περιγράφονται 6 κακές πρακτικές που είναι πολύ πιθανό να δημιουργούν δυσκολίες στα άτομα με (και χωρίς) δυσλεξία. 

1) Πλήρης στοίχιση κειμένου: η πλήρης στοίχιση κειμένου μπορεί να δημιουργήσει ιδιαίτερες δυσκολίες στα άτομα με δυσλεξία, καθώς με αυτό τον τρόπο σχηματίζονται μεγάλα και άνισα κενά μεταξύ των λέξεων. Όταν αυτά τα κενά βρίσκονται το ένα κάτω από το άλλο, τότε δημιουργείται ένα «λευκό ποτάμι» μεταξύ των λέξεων που αποσπά την προσοχή των αναγνωστών. Τέτοιου είδους κενά μπερδεύουν τους μαθητές και τους κάνουν να χάνουν συνέχεια την σειρά στην οποία βρίσκονται. Προτιμήστε την αριστερή στοίχιση κειμένου αντί για την πλήρη στοίχιση, ακόμα και αν δεν αρέσει αισθητικά το αποτέλεσμα. 

2) Διπλό διάστημα μετά από κάθε περίοδο: Οι περισσότεροι από εμάς έχουν την τάση να αφήνουν διπλό διάστημα μετά από τις περιόδους στο τέλος κάθε πρότασης. Αυτή η συνήθεια μας έχει μείνει από το γράψιμο στη γραφομηχανή κατά το παρελθόν. Όσοι έγραφαν στις γραφομηχανές άφηναν ένα κενό μεταξύ των λέξεων. Έτσι θεωρούσαν ότι έπρεπε να αφήνουν διπλό διάστημα στο τέλος κάθε πρότασης για να γίνει κατανοητό ότι η πρόταση έχει ολοκληρωθεί. Ωστόσο, στη σύγχρονη εποχή κάτι τέτοιο δεν είναι αναγκαίο αφού οι περισσότερες ιστοσελίδες χρησιμοποιούν γραμματοσειρές με αναλογικά διαστήματα. Αντιθέτως, το διπλό διάστημα στο τέλος των προτάσεων μπορεί να δημιουργούν ένα «λευκό ποτάμι» μέσα στο κείμενο που δυσκολεύει τους αναγνώστες με δυσλεξία στην εύρεση του τέλους των προτάσεων. Στο διαδίκτυο το μονό διάστημα κερδίζει.

3) Τελείως μαύρα γράμματα σε τελείως άσπρο φόντο. Πολλά άτομα με δυσλεξία είναι ευαίσθητα στην φωτεινότητα που προκαλούν τα χρώματα υψηλής αντίθεσης (πχ άσπρο- μαύρο). Η ύπαρξη μιας τέτοιου είδους αντίθεσης μπορεί να κάνει τα γράμματα να φαίνονται θαμπά ή να στροβιλίζονται. Για να αποφύγετε κάτι τέτοιο, χρησιμοποιήστε φόντο που δεν είναι λευκό (πχ ανοιχτό γκρι). Επίσης αντί για μαύρα γράμματα χρησιμοποιήστε σκούρα γκρι.

4) Μεγάλες παράγραφοι: οι μεγάλες παράγραφοι πολλών προτάσεων δημιουργούν μεγάλες δυσκολίες σε όλους τους αναγνώστες, με και χωρίς δυσλεξία. Είναι πολύ εύκολο να χάσει κανείς την σειρά καθώς διαβάζει. Για αυτό είναι προτιμότερο να κάνουμε μικρές παραγράφους όπου θα αναπτύσσεται μόνο μια ιδέα. Τα άτομα με δυσλεξία χρειάζονται περισσότερα διαλείμματα ανάμεσα στις ιδέες (πιο ξεκάθαρη παρουσίαση των ιδεών). Ο διαχωρισμός του κειμένου έτσι ώστε κάθε παράγραφος να περιέχει μόνο μια ιδέα, καθιστά πιο εύκολη την προσέγγιση των κειμένων.

5) Γραμματοσειρά Serif: Η γραμματοσειρά Serif έχει στις άκρες των γραμμάτων τσιγκελάκια, ουρίτσες. Μπορεί να φαίνεται ωραία, ωστόσο δημιουργεί μεγάλες δυσκολίες. Σκοτεινιάζει το σχήμα των γραμμάτων και οι χαρακτήρες φαίνονται να μπερδεύονται ο ένας με τον άλλο. Η γραμματοσειρά sans-serif βοηθά τους αναγνώστες με δυσλεξία να βλέπουν το σχήμα των γραμμάτων πιο καθαρά. Η έλλειψη όλων αυτών των διακοσμητικών γραμμών στις άκρες των γραμμάτων αυξάνει τις αποστάσεις μεταξύ τους και τα κάνει πιο ευδιάκριτα. 

6) Κείμενο σε πλάγια γραφή: η πλάγια γραφή χρησιμοποιείται για να υπογραμμίσει κάποια σημεία του κειμένου. Ωστόσο, με αυτό τον τρόπο τα γράμματα γίνονται δυσδιάκριτα. Παράλληλα, το ένα γράμμα γέρνει πάνω στο άλλο και έτσι είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς τι γράφει. Η μικρή γραμματοσειρά καθιστά το κείμενο ακόμα πιο δυσανάγνωστο. Αντί για πλάγια γραφή χρησιμοποιήστε έντονη προκειμένου να τονίσετε κάποια σημεία, καθώς έτσι οι χαρακτήρες είναι πιο ευδιάκριτοι και η αντίθεση μεγαλύτερη.

Το κείμενο βασίζεται στο άρθρο 6 Surprising Bad Practices That Hurt Dyslexic Users

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Πιαδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου