Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Δέκα χρόνια «Οικονομία: γνώση με αξία» στα ελληνικά σχολεία

Με τα πιο αισιόδοξα μηνύματα των παιδιών για την αντιμετώπιση της κρίσης μέσα από την συνεργασία, την ομαδικότητα και την αλληλεγγύη για το κοινό καλό ολοκληρώθηκε το δεκαετές πρόγραμμα οικονομικής εκπαίδευσης «Οικονομία: γνώση με αξία!» της Citi που υλοποιήθηκε σε δημοτικά σχολεία της χώρας από το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο.

Περισσότεροι από 62.250 μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα εξοικειώθηκαν με βασικές έννοιες της οικονομίας, έμαθαν να ιεραρχούν τις ανάγκες τους, να διαχειρίζονται τα χρήματά τους, να κατανοούν τη σημασία της αποταμίευσης προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους στόχους τους, καθώς και να είναι σωστοί καταναλωτές.

Οι μεγαλύτεροι μαθητές έδωσαν τις δικές τους ρεαλιστικές λύσεις σε διεθνή και εγχώρια προβλήματα όπως η ανεργία, η φτώχεια, οι άστεγοι, ο τρίτος κόσμος και η αιθαλομίχλη. Παράλληλα τους δόθηκε η ευκαιρία να εκφραστούν και να μιλήσουν για όσα βίωναν στο σπίτι τους εξαιτίας της κρίσης.

«Ο στόχος μας είναι τα παιδιά μέσα από την ενεργή συμμετοχή και από βιωματικές δραστηριότητες να ανακαλύψουν την γνώση και να μην πάρουν την πληροφορία από τους ερμηνευτές του μουσείου. Αντιλαμβάνονται τον κόσμο τους με άλλα λόγια τα παιδιά μαθαίνουν πως να μαθαίνουν» είπε η κυρία Φανή Λαμπαδαρίου, εκ μέρος του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου.

Σκοπός του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με βασικές οικονομικές έννοιες που επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή και διαμορφώνουν την καταναλωτική τους συνείδηση. Ήδη από το ξεκίνημά του αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα διότι κάλυπτε το κενό που υπήρχε μέσα στα σχολεία. Αυτά τα δέκα χρόνια οι υπεύθυνοι του προγράμματος επισκέφθηκαν περισσότερες από 2.360 σχολικές τάξεις στην Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τη Λάρισα και το Ηράκλειο Κρήτης ενώ εκτός από τους μαθητές συμμετείχαν ενεργά και 750 εργαζόμενοι της Citi.

«Υπήρχε η ισχυρή πεποίθηση ότι προσφέροντας οικονομική γνώση στην ουσία αναβαθμίζεις την ποιότητα ζωής των ατόμων ακόμα και των κοινωνιών μέσα στην οποία ζούμε όλοι μας και αναπτυσσόμαστε. Στόχος δεν είναι απλώς να δοθεί ένα χρηματικό ποσό αλλά να υπάρχει μια στενή συνεργασία προκειμένου να υπάρχει εξέλιξη και μια πραγματική αλλαγή στις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων» ανέφερε στην ομιλία της η κυρία Μανίνα Μενιδιάτη, εκ μέρος της Citi δηλώνοντας «είμαστε πολύ περήφανοι για το πρόγραμμα. Είχαμε την δυνατότητα να δώσουμε στους υπαλλήλους μας να τους ανοίξουμε ένα παράθυρο που λέγετε εθελοντισμός. Τους δώσαμε την δυνατότητα να προσφέρουν την εμπειρία τους στα παιδιά που συμμετείχαν».

Καθ' όλη την περίοδο υλοποίησής του το πρόγραμμα αναπροσαρμοζόταν σε ετήσια βάση σύμφωνα πάντα με τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών, των μαθητών, του τμήματος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ελληνικού παιδικού μουσείου αλλά και σύμφωνα με τις εκάστοτε οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.

Στην αρχή του προγράμματος ήταν δύσκολο για τους μαθητές των δύο πρώτων τάξεων να διαχωρίσουν και να ιεραρχήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Από το 2010 και έπειτα με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης οι μαθητές αντιλαμβάνονταν πιο εύκολα τη διαφορά της ανάγκης από την επιθυμία και αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της σωστής οικονομικής διαχείρισης και της αποταμίευσης.

Οι μαθητές της Α΄ & Β΄ Δημοτικού εμφανίζονται περισσότερο υπεύθυνοι ως προς τη διαχείριση και αξιοποίηση του εικονικού «προϋπολογισμού» που τους διατίθεται, οι μαθητές της Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού περισσότερο συνειδητοποιημένοι ως καταναλωτές και οι μαθητές της Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού πιο ευαισθητοποιημένοι σε προβλήματα της κοινωνίας και έτοιμοι να προτείνουν ρεαλιστικές λύσεις αντιμετώπισής τους όπως την διοργάνωση μπαζάρ και συσσιτίων για όσους έχουν ανάγκη.

«Πως θα ζήσουμε με τέτοιους φόρους; Δεν έχουμε να φάμε. Δεν έχουμε λεφτά» αναφέρουν οι μαθητές της Ε' τάξης του 15ου δημοτικού σχολείου Περιστερίου. Αλλοι μαθητές αναφερόμενοι στο πρόβλημα των αστέγων έφτιαξαν την δική τους αφίσα με το μήνυμα «Βοηθήστε τους. Είναι 20.000. Όχι άλλος πόνος. Όχι άλλη αδιαφορία».

Στο πλαίσιο των προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν περισσότερα από 62.000 εκπαιδευτικά έντυπα δόθηκαν στους μαθητές με στόχο την αφομοίωση της κατακτημένης γνώσης και την εξάσκηση στο σπίτι, των νέων στάσεων που δημιουργήθηκαν από την εμπειρία τους στο πρόγραμμα.

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος στα σχολεία, πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο διαδραστική έκθεση στο χώρο του ελληνικού Παιδικού Μουσείου όπου περισσότεροι από 3.200 επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πορεία, την εξέλιξη του δεκαετούς προγράμματος μέσα από έργα των μαθητών που συμμετείχαν σε αυτό, δημοσιεύσεις, εκπαιδευτικά έντυπα, και φωτογραφικό υλικό. Και να ανακαλύψουν τις ιδέες και προτάσεις των παιδιών για την επίλυση επίκαιρων ζητημάτων που σχετίζονται με την οικονομία, αλλά και την ορθή καταναλωτική συμπεριφορά και την ικανότητα στην οικιακή οικονομία που διακρίνει τα παιδιά σήμερα.

Η οικονομία σε ψηφιακό παιχνίδι

Όπως ανακοινώθηκε, σε συνέχεια της επιτυχημένης πορείας των δέκα χρόνων υλοποίησής του, το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οικονομία: γνώση με αξία» της Citi, ως φυσική εξέλιξη αποκτά διαδικτυακή διάσταση. Αξιοποιώντας την εμπειρία και το υλικό που συγκεντρώθηκε όλα αυτά τα χρόνια, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο σχεδιάζει ψηφιακό παιχνίδι με βάση το πρόγραμμα. Το νέο παιχνίδι οικονομικής εκπαίδευσης θα διέπεται από τη φιλοσοφία του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου σύμφωνα με την οποία τα πραγματικά αντικείμενα, οι άμεσες εμπειρίες και η ψυχαγωγία υποστηρίζουν και ενισχύουν τη διαδικασία της μάθησης.

Ταυτόχρονα, μελετάται και σχεδιάζεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα ξεκινήσει να υλοποιείται στον χώρο του Παιδικού Μουσείου για οικογένειες με παιδιά, από τον Ιανουάριο του 2015.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έκθεση του προγράμματος «Οικονομία: γνώση με αξία» αλλά και τα άλλα εκπαιδευτικά προγράμματος του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου μπορείτε να επισκεφθείτε την σελίδα του www.hcm.gr

Πηγή: Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου