Πώς νιώθει το παιδί σας όταν το αδερφάκι του κάνει λογοθεραπεία και αυτό όχι; Μήπως το παιδί χωρίς προβλήματα λόγου νιώθει ότι «το αφήνετε απ’ έξω;»
Σαν γονιός και λογοθεραπεύτρια αντιμετωπίζω συχνά αυτό το πρόβλημα. Έχω δει πολλά παιδιά να συμπεριφέρονται περίεργα γιατί νιώθουν ότι τα άφησαν απ’ έξω, να ζηλεύουν ή απλώς να μπερδεύονται καθώς δεν καταλαβαίνουν γιατί έρχεται κάποιος να παίξει με το αδερφάκι τους, αλλά όχι με αυτά. Σαν γονείς είναι δύσκολο να κατανοήσουμε αυτόν τον τρόπο σκέψης καθώς ξέρουμε τις προθέσεις και τους στόχους του λογοθεραπευτή. Τα μικρά παιδιά, όμως, σκέφτονται: «Γιατί αυτό το αστείο πρόσωπο να παίζει με το αδερφάκι μου, αλλά όχι και με εμένα;».
Σαν λογοθεραπεύτρια προσπαθώ πάντα να εμπλέξω και τα αδέρφια στη λογοθεραπεία αν είναι εφικτό και ωφέλιμο για το παιδί που δέχεται την παρέμβαση.
Παρακάτω σας παρουσιάζω 5 τρόπους με τους οποίους μπορούν τα αδέρφια να εμπλέκονται στις συνεδρίες λογοθεραπείας.
- Τα αδέρφια μπορούν να είναι τέλεια μοντέλα για την παραγωγή του λόγου (ομιλία) αλλά και γενικότερα τη γλώσσα. Κατά τη διάρκεια παιχνιδιών ή συζητήσεων η χρήση των μεγαλύτερων ή των μικρότερων αδερφών σαν μοντέλα μπορούν να διευκολύνουν τη συμμετοχή του παιδιού σε μια ευχάριστη δραστηριότητα.
Μοιραστείτε τους λογοθεραπευτικούς στόχους με τα παιδιά διατυπώνοντάς τους με απλό τρόπο (πχ «Σήμερα θα προσπαθησουμε να κάνουμε τον Τομ να χρησιμοποιεί μεγαλύτερες εκφράσεις») και ζητήστε να σας βοηθήσουν. Η συμμετοχή των αδερφών δίνει κίνητρο στα παιδιά με προβλήματα λόγου, γεγονός που είναι πολύ βοηθητικό και για τα παιδιά, αλλά και για τον ίδιο τον θεραπευτή.
- Τα αδέρφια μπορούν να βοηθήσουν σε δραστηριότητες που οι παίκτες παίζουν με συγκεκριμένη σειρά, πχ μια ο ένας και μια ο άλλος. Όταν παίζετε ένα απλό παιχνίδι με εναλλαγή σειράς, βάλτε τα αδέρφια να συμμετέχουν έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να δει πώς ακριβώς πρέπει να συμπεριφέρεται. Αυτή η διαπίστωση θα το βοηθήσει τόσο κατά τη διάρκεια της θεραπείας, όσο και στο παιχνίδι γενικότερα. Μοιραστείτε με τους γονείς αυτές τις στρατηγικές, έτσι ώστε να μπορούν να τις χρησιμοποιούν ακόμα και όταν δεν είστε παρόντες.
- Τα αδέρφια μπορούν να σας βοηθήσουν να θέσετε κατάλληλους στόχους. Συχνά ρωτώ τα παιδιά για τα προβλήματα επικοινωνίας που έχουν τα αδέρφια τους στο σπίτι. Τα παιδιά είναι πάρα πολύ ειλικρινή, γεγονός που βοηθάει πολύ τον ειδικό να θέσει λειτουργικούς και κατάλληλους στόχους. Για παράδειγμα, μπορεί να ρωτήσετε ένα παιδί: «Πότε είναι δύσκολο να καταλάβεις τι λέει ο αδερφός σου;» και εκείνο να σου απαντήσει: «Όταν είμαστε στο τραπέζι της κουζίνας για φαγητό. Είναι δύσκολο να τον ακούσω γιατί μιλάει πολύ σιγανά».
Αυτές οι πληροφορίες θα σας βοηθήσουν να θέσετε στόχους και να δείξετε στο παιδί στρατηγικές προκειμένου να βελτιώσει τις γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητές του στο σπίτι.
- Τα αδέρφια είναι ιδανικά για την εξάσκηση κοινωνικών δεξιοτήτων. Τα αδέρφια των παιδιών με προβλήματα λόγου είναι ιδανικοί βοηθοί στη διδασκαλία κατάλληλων κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς είναι κοντά στην ηλικία των παιδιών και δεν είναι – σε γενικές γραμμές – επικριτικά. Μπορούν να σας βοηθήσουν να «παίξετε» διάφορες καταστάσεις για να εξασκηθεί το παιδί με προβλήματα λόγου στην διεξαγωγή συζητήσεων, πχ να μένει στο θέμα.
- Τα αδέρφια είναι ιδανικά για την μεταφορά δεξιοτήτων και σε άλλα πλαίσια εκτός του θεραπευτικού πχ στο σχολείο, στο σπίτι. Τα αδέρφια περνούν πραγματικά πολλές ώρες μαζί και αυτό το στοιχείο μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας.
Ένας άλλος τρόπος εμπλοκής των αδερφών είναι στην προετοιμασία των συσκευών επικοινωνίας για τα παιδιά που δεν έχουν προφορικό λόγο. Είχα μια περίπτωση όπου ο αδερφός του παιδιού ηχογράφησε όλες τις αναγκαίες φράσεις για τη συσκευή επικοινωνίας, στοιχείο που έδινε κίνητρο στο παιδί να την χρησιμοποιεί καθώς αγαπούσε και θαύμαζε πολύ τον αδερφό του.
Απόδοση του άρθρου "Five Ways to Get Siblings Involved in Speech Therapy" της Becca Eisenberg.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου