Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Τα γλυκά είναι απαγορευμένα στα παχύσαρκα παιδιά;

Αν και τα γλυκά περιέχουν συνήθως αρκετές ποσότητες κορεσμένου λίπους και ζάχαρης, και κατά συνέπεια πολλές θερμίδες (τις λεγόμενες "κενές θερμίδες") και λίγα θρεπτικά συστατικά, παρ' όλα αυτά μπορούν να ενταχθούν με μέτρο στη διατροφή των παιδιών. Η "απαγόρευση" κάποιας τροφής συχνά δημιουργεί μεγαλύτερη επιθυμία για την τροφή αυτή, οπότε ενδείκνυται να μην "κόψετε" κανένα τρόφιμο στα παιδιά, επομένως ούτε και τα γλυκά.

Κάποιες πρακτικές συμβουλές:
  • Περιορίστε την προμήθεια τροφών και ροφημάτων με πρόσθετη ζάχαρη, τα οποία τα παιδιά σας συνηθίζουν να τρώνε, δηλαδή, αποφύγετε να τους τα αγοράζετε, ώστε να μην τα καταναλώσουν τόσο συχνά.
  • Περιορισμένη πρέπει να είναι και η κατανάλωση των ροφημάτων που περιέχουν ζάχαρη, όπως τα αναψυκτικά, οι χυμοί του εμπορίου, τα αθλητικά ποτά, το τσάι και ο καφές, τα ενεργειογόνα ποτά, τα γαλακτούχα ροφήματα με ζάχαρη.
  • Προτιμήστε τα γλυκά που δεν περιέχουν λίπη αν και περιέχουν ζάχαρη/ φρουκτόζη π.χ. τα γλυκά του κουταλιού, η μαύρη σοκολάτα, το μέλι, η μαρμελάδα, τα γλυκίσματα με ωμά ή αποξηραμένα φρούτα, ζελέ, γρανίτα, κ.ά.
  • Μια εναλλακτική λύση, με ελάχιστες θερμίδες, είναι και τα γλυκά/ ροφήματα μεολιγοθερμιδικές ύλες (π.χ. στεβιόλη, ασπαρτάμη, κ.ά.), οι οποίες θεωρούνταιασφαλή για την υγεία και την ανάπτυξη του παιδιού.
Κάποιες έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση σοκολάτας αυξάνει την παραγωγή κάποιωνουσιών, που τονώνουν και φτιάχνουν τη διάθεση, γι’ αυτό και χαρακτηρίζεται ως μια καλή επιλογή κυρίως στα παιδιά που διαβάζουν πολύ. Ακόμη και αν το παιδί βρίσκεται σε προσπάθεια ρύθμισης της διατροφής του, πολλές φορές, στο σπίτι "το ντουλάπι της κουζίνας" είναι γεμάτο γλυκά. Η διαθεσιμότητα των γλυκών, συχνά χρησιμοποιείται από τους μεγάλους ως μέσο βελτίωσης των σχέσεων ανάμεσα σε γονείς και παιδιά και στη συνέχεια, το παιδί είναι αυτό που "φταίει" για την αποτυχία του στην προσπάθεια ρύθμισης της διατροφής/ βάρους. Οι γονείς πρέπει να γίνουν σύμμαχοι στην προσπάθεια του παιδιού, ακόμη κι αν είναι πολλές οι διαμάχες για άλλα θέματα (σχολείο, εκπαίδευση, κ.ά.) και να γνωρίζουν ότι η "απαγόρευση" συνήθως δεν βοηθάει, αλλά αυτό που βοηθάει πολύ στα παιδιά, είναι το να τα ενθαρρύνετε και να τα επιβραβεύστε.

Tips για να περιορίσετε τα γλυκά στα παιδιά:
  • Σερβίρισμα σε μικρότερη ποσότητα (π.χ. 1 μικρή σοκολάτα αντί για 1 μεγάλη).
  • Να τους δίνετε νερό όταν διψάνε και όχι αναψυκτικά, χυμούς, κ.ά.
  • Το γλυκό να μην προσφέρεται για επιβράβευση στο παιδί.
  • Να του προσφέρετε φρούτα αντί για επιδόρπιο.
  • Να παρουσιάζετε τα θρεπτικά τρόφιμα με ευχάριστο τρόπο, π.χ. δημιουργώντας ένα χαμογελαστό πρόσωπο με φέτες μπανάνας και σταφίδες. Κόψτε τα φρούτα σε διασκεδαστικά και εύκολα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά, αντί για γλυκά, να δημιουργούν καινούργια θρεπτικά σνακς/ γεύσεις/ συνδυασμούς τροφών, αφήνοντάς τα να επιλέξουν μόνα τους τι επιθυμούν στο δικό τους σνακ (π.χ. γιαούρτι με λίγα λιπαρά με καρύδια και μέλι, γάλα με λίγα λιπαρά με δημητριακά και σταφίδες, μιλκσεϊκ μπανάνα με γάλα, γρανίτα φράουλας).
  • Μάθετε τα παιδιά να διαλέγουν τα δημητριακά με τη λιγότερη ζάχαρη.
  • Τα γλυκά να είναι διαθέσιμα "στις γιορτές", όχι καθημερινά.
  • Το γλυκό δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αντικαταστήσει το γεύμα που τυχόν δεν έφαγε το παιδί.
  • Σερβίρετε τα γλυκά μετά το φρούτο ή/ και μετά το φαγητό, και όχι προ του γεύματος.

Βιβλιογραφία
Kuwana E. Discovering the Sweet Mysteries of chocolate. Neuroscience for Kids. Oct 2010. Available at:http://faculty.washington.edu/chudler/choco.html
Dr Rachel Pryke. Επιμέλεια Ελληνικής Έκδοσης Ε. Μαγκλάρα- Κατσιλάμπρου, Α. Τσαρούχη. Παιδική Παχυσαρκία. Ένας πλήρης οδηγός σχετικά με το βάρος, τη διατροφή και τη φυσική κατάσταση. Αθήνα, ΒΗΤΑ Ιατρικές Εκδόσεις 2009.
Cut back on your kid's sweet treats. 10 tips to decrease added sugars. ChooseMyPlate.gov, 10 tips Nutrition Education Series, USDA
Ζαμπέλας Α. Διατροφή στα στάδια της ζωής. Ιατρικές Εκδόσεις: Π.Χ. Πασχαλίδης, 2003. σελ. 195, 199.
Honkala S, et al.Consumption of sugar products and associated life and school-satisfaction and self-esteem factors among schoolchildren in Kuwait. Acta Odontol Scand.2006 Apr;64(2):79-88.

Γράφει ο/η Φοντόρ Χριστίνα, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Κύπρου 143 και Κωνσταντινουπόλεως 93, 16451, Αργυρούπολη
2109966099

Πηγή: mednutrition

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου