Τα έντονα ντεσιμπέλ προκαλούν βλάβη στην ακοή και στην ικανότητα μάθησης - Η επιστημονική κοινότητα προβληματίζεται ιδιαίτερα με το γεγονός ότι οι έφηβοι χρησιμοποιούν συνεχώς φορητές συσκευές αναπαραγωγής μουσικών αρχείων στη μέγιστη ένταση
ΤΑ ΤΡΙΧΟΕΙΔΗ κύτταρα του αφτιού, όταν υποστούν βλάβη, δεν διορθώνονται ούτε αντικαθίστανται
Οι ήχοι της τάξεως των 110 ντεσιμπέλ μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στην ακοή έπειτα από ένα λεπτό και 29 δευτερόλεπτα έκθεσης, σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος επαγγελματικής Ασφάλειας και Υγείας (ΝΙΟSH) των ΗΠΑ. Αν εκτεθεί κάποιος σε ήχους τόσο δυνατούς, ώστε να αισθανθεί πόνο έστω για μια φορά, αρκεί για να υποστεί μη αναστρέψιμες βλάβες. Όταν υποστούν βλάβη τα τριχοειδή κύτταρα του αφτιού, δεν διορθώνονται ούτε αντικαθίστανται. Ο πάσχων μπορεί να δυσκολεύεται να ακούει τους υψηλής συχνότητας ήχους, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται ορισμένοι ήχοι που εκπέμπουμε όταν μιλάμε και οι φωνές των γυναικών και των παιδιών. Άλλη συνέπεια μπορεί να είναι το βουητό των αφτιών.
Η μείωση της ακοής λόγω του θορύβου μπορεί να συμβεί με δύο τρόπους: Από τη σύντομη έκθεση σε πάρα πολύ δυνατό ήχο ή από τη συνεχή έκθεση σε μέτριου επιπέδου ήχους. Ξεκινώντας από το περιβάλλον της οικίας, πολλές φορές η ένταση από την τηλεόραση και παιχνίδια ηλεκτρονικών υπολογιστών ακούγονται τόσο δυνατά, ώστε οι ένοικοι δεν ακούν το κουδούνι της πόρτας ή το τηλέφωνο.
Επιπλέον, ακολουθώντας τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις, οι γονείς αγοράζουν στα παιδιά ιδιαίτερα θορυβώδη παιχνίδια και στους εφήβους ατομικά συστήματα ήχου, τα οποία επιβαρύνουν την ακοή τους. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των ντεσιμπέλ που εξαπολύουν αυτά τα παιχνίδια - συστήματα ήχου αρκεί να αναφέρουμε ότι εγκεκριμένα παιχνίδια από αρμόδιες υπηρεσίες ανά τον κόσμο, μπορεί να εκπέμπουν ήχους έως 138 ντεσιμπέλ (τόσα εκπέμπει όμως και ένα.. τζετ την ώρα της απογείωσης).
Η επιστημονική κοινότητα προβληματίζεται ιδιαίτερα με το γεγονός ότι οι έφηβοι χρησιμοποιούν συνεχώς φορητές συσκευές αναπαραγωγής μουσικών αρχείων στη μέγιστη ένταση. Η μέγιστη ένταση μιας συσκευής αναπαραγωγής μουσικού αρχείου φτάνει περίπου σε 105 ντεσιμπέλ. Ο ήχος αυτός είναι 100 φορές εντονότερος απ' όσο ένας ήχος των 85 ντεσιμπέλ, που θεωρείται το όριο πάνω από το οποίο αρχίζουν οι βλάβες της ακοής (για κάθε αύξηση του ήχου κατά 10 ντεσιμπέλ πάνω από τα 85, η έντασή του δεκαπλασιάζεται).
Η ικανότητα μάθησης
Η έκθεση σε δυνατούς ήχους δεν επηρεάζει όμως μόνο την ακοή, αλλά και την ικανότητα μάθησης. Μελέτες του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς (2002) έδειξαν ότι ακόμα και ο μέτριος ήχος του περιβάλλοντος επηρεάζει τη συγκεντρωτική ικανότητα και τη μάθηση των μικρών παιδιών, ενώ συγκριτικές μελέτες σε σχολεία θορυβωδών-ησύχων περιοχών έδειξαν συσχέτιση μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών. Οι πρώτοι είχαν χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις από τους μαθητές που το σχολείο τους ήταν σε ήσυχη περιοχή.
Ελέγχετε τα επίπεδα της έντασης
• ΠΡΙΝ από την αγορά ενός παιχνιδιού που εκπέμπει ήχους, οι γονείς πρέπει να ελέγχουν τα επίπεδα της έντασης.
• Το κουμπί της έντασης των παιχνιδιών πρέπει να είναι γυρισμένο στο χαμηλότερο επίπεδο.
• Είναι καλό να γίνεται μια ενημέρωση σε νονούς και άλλους συγγενείς, ώστε να αποφευχθεί η αγορά δώρων που εκπέμπουν δυνατούς ήχους. Διαφορετικά υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής του δώρου, εκτός και αν μπορεί να γίνει η χρήση του σε υπαίθριο χώρο.
• Πρέπει να γίνει μια ενημέρωση στα παιδιά και στους εφήβους που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια, ώστε να έχουν την ένταση του ήχου χαμηλά, ενώ η μουσική πρέπει να διατηρείται στο μεσαίο επίπεδο της έντασης και ποτέ παραπάνω.
• Αν ένας έφηβος συμμετέχει σε συγκρότημα μουσικής ή χρησιμοποιεί οποιονδήποτε εξοπλισμό που εκπέμπει δυνατό ήχο (λ.χ. ηλεκτρική κιθάρα), πρέπει να φοράει προστατευτικά ακουστικά.
ΤΑ ΤΡΙΧΟΕΙΔΗ κύτταρα του αφτιού, όταν υποστούν βλάβη, δεν διορθώνονται ούτε αντικαθίστανται
Οι ήχοι της τάξεως των 110 ντεσιμπέλ μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στην ακοή έπειτα από ένα λεπτό και 29 δευτερόλεπτα έκθεσης, σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος επαγγελματικής Ασφάλειας και Υγείας (ΝΙΟSH) των ΗΠΑ. Αν εκτεθεί κάποιος σε ήχους τόσο δυνατούς, ώστε να αισθανθεί πόνο έστω για μια φορά, αρκεί για να υποστεί μη αναστρέψιμες βλάβες. Όταν υποστούν βλάβη τα τριχοειδή κύτταρα του αφτιού, δεν διορθώνονται ούτε αντικαθίστανται. Ο πάσχων μπορεί να δυσκολεύεται να ακούει τους υψηλής συχνότητας ήχους, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται ορισμένοι ήχοι που εκπέμπουμε όταν μιλάμε και οι φωνές των γυναικών και των παιδιών. Άλλη συνέπεια μπορεί να είναι το βουητό των αφτιών.
Η μείωση της ακοής λόγω του θορύβου μπορεί να συμβεί με δύο τρόπους: Από τη σύντομη έκθεση σε πάρα πολύ δυνατό ήχο ή από τη συνεχή έκθεση σε μέτριου επιπέδου ήχους. Ξεκινώντας από το περιβάλλον της οικίας, πολλές φορές η ένταση από την τηλεόραση και παιχνίδια ηλεκτρονικών υπολογιστών ακούγονται τόσο δυνατά, ώστε οι ένοικοι δεν ακούν το κουδούνι της πόρτας ή το τηλέφωνο.
Επιπλέον, ακολουθώντας τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις, οι γονείς αγοράζουν στα παιδιά ιδιαίτερα θορυβώδη παιχνίδια και στους εφήβους ατομικά συστήματα ήχου, τα οποία επιβαρύνουν την ακοή τους. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των ντεσιμπέλ που εξαπολύουν αυτά τα παιχνίδια - συστήματα ήχου αρκεί να αναφέρουμε ότι εγκεκριμένα παιχνίδια από αρμόδιες υπηρεσίες ανά τον κόσμο, μπορεί να εκπέμπουν ήχους έως 138 ντεσιμπέλ (τόσα εκπέμπει όμως και ένα.. τζετ την ώρα της απογείωσης).
Η επιστημονική κοινότητα προβληματίζεται ιδιαίτερα με το γεγονός ότι οι έφηβοι χρησιμοποιούν συνεχώς φορητές συσκευές αναπαραγωγής μουσικών αρχείων στη μέγιστη ένταση. Η μέγιστη ένταση μιας συσκευής αναπαραγωγής μουσικού αρχείου φτάνει περίπου σε 105 ντεσιμπέλ. Ο ήχος αυτός είναι 100 φορές εντονότερος απ' όσο ένας ήχος των 85 ντεσιμπέλ, που θεωρείται το όριο πάνω από το οποίο αρχίζουν οι βλάβες της ακοής (για κάθε αύξηση του ήχου κατά 10 ντεσιμπέλ πάνω από τα 85, η έντασή του δεκαπλασιάζεται).
Η ικανότητα μάθησης
Η έκθεση σε δυνατούς ήχους δεν επηρεάζει όμως μόνο την ακοή, αλλά και την ικανότητα μάθησης. Μελέτες του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς (2002) έδειξαν ότι ακόμα και ο μέτριος ήχος του περιβάλλοντος επηρεάζει τη συγκεντρωτική ικανότητα και τη μάθηση των μικρών παιδιών, ενώ συγκριτικές μελέτες σε σχολεία θορυβωδών-ησύχων περιοχών έδειξαν συσχέτιση μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών. Οι πρώτοι είχαν χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις από τους μαθητές που το σχολείο τους ήταν σε ήσυχη περιοχή.
Ελέγχετε τα επίπεδα της έντασης
• ΠΡΙΝ από την αγορά ενός παιχνιδιού που εκπέμπει ήχους, οι γονείς πρέπει να ελέγχουν τα επίπεδα της έντασης.
• Το κουμπί της έντασης των παιχνιδιών πρέπει να είναι γυρισμένο στο χαμηλότερο επίπεδο.
• Είναι καλό να γίνεται μια ενημέρωση σε νονούς και άλλους συγγενείς, ώστε να αποφευχθεί η αγορά δώρων που εκπέμπουν δυνατούς ήχους. Διαφορετικά υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής του δώρου, εκτός και αν μπορεί να γίνει η χρήση του σε υπαίθριο χώρο.
• Πρέπει να γίνει μια ενημέρωση στα παιδιά και στους εφήβους που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια, ώστε να έχουν την ένταση του ήχου χαμηλά, ενώ η μουσική πρέπει να διατηρείται στο μεσαίο επίπεδο της έντασης και ποτέ παραπάνω.
• Αν ένας έφηβος συμμετέχει σε συγκρότημα μουσικής ή χρησιμοποιεί οποιονδήποτε εξοπλισμό που εκπέμπει δυνατό ήχο (λ.χ. ηλεκτρική κιθάρα), πρέπει να φοράει προστατευτικά ακουστικά.
Πηγή: sigmalive
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου