Η επαφή με την ελληνική γλώσσα για τα παιδιά των μεταναστών στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, αποτελεί μια Οδύσσεια. Όπως ακριβώς η ζωή των γονέων τους. Ειδικά οι πρώτες φουρνιές μεταναστών στη δεκαετία του ’60 είχαν να αντιμετωπίσουν τις δυσκολότερες συνθήκες.
Θυμάμαι, πως γύρω στα 1980 και σε ηλικία 14 ετών, εκτός από τις απογευματινές ώρες που μπορούσα να μάθω την ελληνική γλώσσα, αναζητούσα στα βιβλία του Νίκου Καζαντζάκη, την επαφή με τις ρίζες μου.
Από τότε υπήρξαν βελτιώσεις στην εκπαίδευση των Ελλήνων. Ποτέ όμως τα παιδιά των μεταναστών δεν κατάφεραν να αποκτήσουν την ελληνική παιδεία που απολάμβαναν για παράδειγμα οι έλληνες δευτερης, τρίτης ή και τέταρτης γενιάς στον Καναδά.
Για παρά πολλά χρόνια ήθελα να υπάρξει μια αλλαγή σε αυτό το κομβικό για τον ελληνισμό ζήτημα. Πιστεύω πως έφτασε η ώρα να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες δράσεις.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα Ίδρυμα που θα αναλάβει να οργανώσει την εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό και στους απόδημους έλληνες. Τις πρώτες σκέψεις για το πως θα υλοποιηθεί μια τέτοια ιδέα καταγράψαμε στην ημερίδα που έγινε στις Βρυξέλλες με θέμα: "η διατήρηση της μητρικής γλώσσας στο εξωτερικό - Προοπτικές και Προκλήσεις".
Ήταν η αρχή, αλλά θα υπάρξει και συνέχεια. Σε περιόδους οικονομικής κρίσης, είναι μάλλον πιο εύκολο να ξεπεραστούν τα προβλήματα μέσω ιδιωτικών πρωτοβουλιών και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε.
Άλλωστε, για το ελληνικό κράτος υπάρχει οργανωτικό πρόβλημα το οποίο επιδεινώνεται λόγω των οικονομικών συνθηκών και γιαυτό αναζητούμε τρόπους για να δώσουμε λύση στο πρόβλημα της εκμάθησης της μητρικής γλώσσας στις χώρες της Ευρώπης.
Υπεύθυνος της ελληνικής εκπαίδευσης στη δυτική Ευρώπη είναι ένας φωτισμένος έλληνας με τον οποίο συνεργαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση με τον καλύτερο τρόπο. Ο Μανόλης Αλεξάκης υιοθετεί την πρόταση και εισηγείται τη δημιουργία ενός "Διεθνούς Ινστιτούτου Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού". Είναι η κατάλληλη στιγμή λοιπόν να τεθεί σε σύγχρονη βάση η προβολή και προώθηση της Ελληνικής Γλώσσας και του Πολιτισμού, μέσα από τη Σύσταση ενός Ινστιτούτου.
Αυτό θα έχει ως στόχο να συντονίσει και να συστηματοποιήσει, σε συνεργασία με φορείς που έχουν ήδη ασχοληθεί με την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, με την πιστοποίηση της Ελληνομάθειας, τη διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας, ώστε: α) να δημιουργηθεί ένα "πρότυπο μοντέλου διδασκαλίας της Ελληνικής", β) με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και γ) με το να παράξει "πολιτιστικά πακέτα" τα οποία θα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο διδασκαλίας και σεμιναρίων που θα απευθύνονται σε Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό, σε επαγγελματίες, σε φιλότεχνους ανά τον κόσμο".
Στην προσπάθεια αυτή καταγράφουμε κάποια καλά παραδείγματα. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν μοντέλα ενσωμάτωσης της ελληνικής γλώσσας σε εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού τα οποία σχεδιάστηκαν και πραγματοποιήθηκαν σε χώρες όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ.
Συγκεκριμένα, η Δρ. Ευγενία Αρβανίτη παρουσίασε την ενσωμάτωση άλλων γλωσσών συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής στο εκπαιδευτικό σύστημα της Αυστραλίας ενώ ο Ομοσπονδιακός Βουλευτής Καναδά Δ. Καρύγιαννης επεσήμανε την εξάλειψη του ρατσισμού στον Καναδά σχετικά με τις γλώσσες καθώς και τις αλλαγές που έχουν γίνει στη χώρα σχετικά με την ελληνική γλώσσα. Ανέφερε μάλιστα ότι το Σύνταγμα του Καναδά έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά, δίνοντας παράλληλα το δικαίωμα στους Έλληνες ομογενείς να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.
Είναι η αρχή, αλλά νομίζω πως έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε με αποτελεσματικό τρόπο το επόμενο διάστημα. Και σε αυτή την προσπάθεια κάθε στήριξη και ιδέα είναι ευπρόσδεκτη.
*Ο Γιώργος Χατζημαρκάκης είναι Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Θυμάμαι, πως γύρω στα 1980 και σε ηλικία 14 ετών, εκτός από τις απογευματινές ώρες που μπορούσα να μάθω την ελληνική γλώσσα, αναζητούσα στα βιβλία του Νίκου Καζαντζάκη, την επαφή με τις ρίζες μου.
Από τότε υπήρξαν βελτιώσεις στην εκπαίδευση των Ελλήνων. Ποτέ όμως τα παιδιά των μεταναστών δεν κατάφεραν να αποκτήσουν την ελληνική παιδεία που απολάμβαναν για παράδειγμα οι έλληνες δευτερης, τρίτης ή και τέταρτης γενιάς στον Καναδά.
Για παρά πολλά χρόνια ήθελα να υπάρξει μια αλλαγή σε αυτό το κομβικό για τον ελληνισμό ζήτημα. Πιστεύω πως έφτασε η ώρα να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες δράσεις.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα Ίδρυμα που θα αναλάβει να οργανώσει την εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό και στους απόδημους έλληνες. Τις πρώτες σκέψεις για το πως θα υλοποιηθεί μια τέτοια ιδέα καταγράψαμε στην ημερίδα που έγινε στις Βρυξέλλες με θέμα: "η διατήρηση της μητρικής γλώσσας στο εξωτερικό - Προοπτικές και Προκλήσεις".
Ήταν η αρχή, αλλά θα υπάρξει και συνέχεια. Σε περιόδους οικονομικής κρίσης, είναι μάλλον πιο εύκολο να ξεπεραστούν τα προβλήματα μέσω ιδιωτικών πρωτοβουλιών και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε.
Άλλωστε, για το ελληνικό κράτος υπάρχει οργανωτικό πρόβλημα το οποίο επιδεινώνεται λόγω των οικονομικών συνθηκών και γιαυτό αναζητούμε τρόπους για να δώσουμε λύση στο πρόβλημα της εκμάθησης της μητρικής γλώσσας στις χώρες της Ευρώπης.
Υπεύθυνος της ελληνικής εκπαίδευσης στη δυτική Ευρώπη είναι ένας φωτισμένος έλληνας με τον οποίο συνεργαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση με τον καλύτερο τρόπο. Ο Μανόλης Αλεξάκης υιοθετεί την πρόταση και εισηγείται τη δημιουργία ενός "Διεθνούς Ινστιτούτου Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού". Είναι η κατάλληλη στιγμή λοιπόν να τεθεί σε σύγχρονη βάση η προβολή και προώθηση της Ελληνικής Γλώσσας και του Πολιτισμού, μέσα από τη Σύσταση ενός Ινστιτούτου.
Αυτό θα έχει ως στόχο να συντονίσει και να συστηματοποιήσει, σε συνεργασία με φορείς που έχουν ήδη ασχοληθεί με την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, με την πιστοποίηση της Ελληνομάθειας, τη διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας, ώστε: α) να δημιουργηθεί ένα "πρότυπο μοντέλου διδασκαλίας της Ελληνικής", β) με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και γ) με το να παράξει "πολιτιστικά πακέτα" τα οποία θα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο διδασκαλίας και σεμιναρίων που θα απευθύνονται σε Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό, σε επαγγελματίες, σε φιλότεχνους ανά τον κόσμο".
Στην προσπάθεια αυτή καταγράφουμε κάποια καλά παραδείγματα. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν μοντέλα ενσωμάτωσης της ελληνικής γλώσσας σε εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού τα οποία σχεδιάστηκαν και πραγματοποιήθηκαν σε χώρες όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ.
Συγκεκριμένα, η Δρ. Ευγενία Αρβανίτη παρουσίασε την ενσωμάτωση άλλων γλωσσών συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής στο εκπαιδευτικό σύστημα της Αυστραλίας ενώ ο Ομοσπονδιακός Βουλευτής Καναδά Δ. Καρύγιαννης επεσήμανε την εξάλειψη του ρατσισμού στον Καναδά σχετικά με τις γλώσσες καθώς και τις αλλαγές που έχουν γίνει στη χώρα σχετικά με την ελληνική γλώσσα. Ανέφερε μάλιστα ότι το Σύνταγμα του Καναδά έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά, δίνοντας παράλληλα το δικαίωμα στους Έλληνες ομογενείς να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.
Είναι η αρχή, αλλά νομίζω πως έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε με αποτελεσματικό τρόπο το επόμενο διάστημα. Και σε αυτή την προσπάθεια κάθε στήριξη και ιδέα είναι ευπρόσδεκτη.
*Ο Γιώργος Χατζημαρκάκης είναι Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Πηγή: protagon
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου