Παρασκευή 10 Ιουνίου 2011

Δημόσια σχολεία: Βιβλιοθήκες που κατάντησαν αποθήκες βιβλίων

Είναι γνωστό ότι σε πάρα πολλά σχολεία μας οι Βιβλιοθήκες δε λειτουργούν όπως θα ’πρεπε και παραμένουν ανεκμετάλλευτες ως αποθήκες βιβλίων. Γνωστή είναι, άλλωστε, η εξαιρετική σημασία, παιδαγωγική και εκπαιδευτική, που έχει η σωστή λειτουργία των Βιβλιοθηκών ιδιαίτερα για τους μαθητές. Γνωστό, επίσης, είναι ότι η φιλαναγνωσία δεν είναι χαρακτηριστικό των Κυπρίων, καθώς και το ότι για οικονομικούς λόγους η Πολιτεία δεν τοποθετεί υπεύθυνη βιβλιοθηκονόμο ή επιμελήτρια στη Βιβλιοθήκη του κάθε σχολείου. Αυτά είναι δεδομένα, αλλά δεν πρέπει ν’ αποτελούν δικαιολογία. Είναι υποχρέωση και ευθύνη της Διεύθυνσης του κάθε σχολείου να βρει τρόπους, ώστε η Βιβλιοθήκη να είναι λειτουργική, ανοιχτή και ωφέλιμη.

Για να βοηθήσω στον τομέα αυτό, παραθέτω αριθμό εισηγήσεων, που πιθανόν να φανούν χρήσιμες σε κάποιους συναδέλφους:

1. Είναι απόλυτα απαραίτητος ο διορισμός μόνιμου/μης υπαλλήλου που θα ασχολείται εξολοκλήρου και αποκλειστικά με τη Βιβλιοθήκη.

2. Οι Βιβλιοθήκες των σχολείων πρέπει να είναι ανοιχτές για χρήση καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου και όχι μόνο κάποιες ώρες.

3. Ενημέρωση καθηγητών και μαθητών του σχολείου για τον τρόπο λειτουργίας της Βιβλιοθήκης και για τις σύγχρονες αντιλήψεις και πρακτικές για την ταξινόμηση των βιβλίων και το δανεισμό της.

4. Σε κάθε σχολείο να λειτουργεί πρόγραμμα τακτικής επίσκεψης όλων των τάξεων στη Βιβλιοθήκη μαζί με τον υπ. καθηγητή, ή το φιλόλογο ή τον κάθε διδάσκοντα καθηγητή.

5. Οργάνωση συναντήσεων των μαθητών με λογοτέχνες, πνευματικούς ανθρώπους, στο χώρο της Βιβλιοθήκης.

6. Οι Βιβλιοθήκες ν’ ανοίξουν για διεξαγωγή μαθημάτων και παρουσιάσεις βιβλίων.

7. Θέσπιση Διαγωνισμών με βραβεία για λογοτεχνικές δημιουργίες μαθητών με τη βοήθεια βιβλιογραφίας.

8. Ηλεκτρονική σύνδεση των βιβλιοθηκών με τις βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Κύπρου, ΤΕΠΑΚ, ξένων Πανεπιστημίων και Δημοτικών Βιβλιοθηκών.

9. Συνεργασία με τους Τοπικούς Δήμους για αξιοποίηση καθώς και με τις Δημοτικές Βιβλιοθήκες. Στα πλαίσια αυτά μπορεί να ζητηθεί και η οικονομική συνδρομή των Τοπικών Δήμων για εργοδότηση μόνιμου υπαλλήλου.

10. Τοποθέτηση κλιματισμού για το καλοκαίρι και θέρμανσης για το χειμώνα και γενικά να υπάρξει βελτίωση της εικόνας του χώρου των Βιβλιοθηκών και καθαριότητα, ώστε να μη μοιάζουν με αποθήκες.

11. Να θεσπιστούν βραβεία και αμοιβές για τα παιδιά που θα διαβάσουν τα περισσότερα βιβλία στη διάρκεια του χρόνου.

12. Οι εκπαιδευτικοί να μην περιορίζονται στο ένα διδακτικό βιβλίο, αλλά να δίνουν βιβλιογραφία στα παιδιά, με βιβλία που διαθέτει η Βιβλιοθήκη και να τα ενθαρρύνουν στη δημιουργία Project και αυτό να είναι και μέρος της αξιολόγησης του μαθήματος.

13. Οι Βιβλιοθήκες να αξιοποιηθούν στη διάρκεια των αναπληρώσεων εξαιτίας των απουσιών εκπαιδευτικών. Εκεί μπορεί να προβληθεί κάποια ταινία, CD, DVD, ή απλώς τα παιδιά να διαβάσουν ό,τι τους ενδιαφέρει.

14. Συνεχής εμπλουτισμός των σχολικών Βιβλιοθηκών με νέα βιβλία, όχι μόνο για θέματα σχολικής ύλης, αλλά και για θέματα σύγχρονα και ευρύτερου νεανικού ενδιαφέροντος.

15. Να γίνει κατανοητό και από το Υπουργείο και από τις Διευθύνσεις ότι οι Βιβλιοθήκες πρωτίστως ανήκουν στους μαθητές, δεν αποτελούν απαγορευμένο χώρο γι’ αυτούς και πρέπει να βρεθεί τρόπος να γίνουν προσιτές και ελκυστικές.

16. Απαραίτητα όλες οι Βιβλιοθήκες να εφοδιαστούν με τηλεόραση, συνδεδεμένη με Η/Υ, Video Projector και αριθμό Η/Υ για να μπορούν οι μαθητές που την επισκέπτονται να “ταξιδεύουν” στο Internet.

17. Μπορεί να οριστεί ομάδα παιδιών που να είναι επιφορτισμένη με την προστασία της Βιβλιοθήκης και την επιτήρηση της τάξης.

18. Να εφοδιαστούν οι Βιβλιοθήκες με τον τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να γίνονται τηλεδιασκέψεις για διάφορα θέματα, τις οποίες να παρακολουθούν μαθητές.

19. Στα πλαίσια των παιδαγωγικών μέτρων, θα μπορούσε ο χώρος της Βιβλιοθήκης να φιλοξενεί κάποιες ώρες παιδιά που έχουν αποβληθεί από την τάξη ή έχουν περιπέσει σε κάποιας μορφής παραβατικότητα και ας είναι η ανάγνωση ενός βιβλίου μια παιδαγωγική «τιμωρία». Δεν είναι, άλλωστε, διακηρυγμένος στόχος όλων μας η βελτίωση του χαρακτήρα των παιδιών και όχι αυτή καθαυτή η τιμωρία?

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΠΑΡΡΗΣ
Διευθυντής Λυκείου Πολεμιδιών, Πρόεδρος Συνδέσμου Διευθυντών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου

Πηγή: sigmalive

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου