Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2011

Τμήματα Ένταξης, μαθητές και εκπαιδευτικοί

Ενδιαφέροντα στοιχεία για τα Τμήματα Ένταξης αλλά και ποιοι είναι οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δίνει σήμερα ο προϊστάμενος του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. νομού Τρικάλων κ. Απόστολος Σπαθής. 
Τα Τμήματα 
Για τα Τμήματα Ένταξης, ο κ. Σπαθής αναφέρει πως σήμερα το Υπουργείο Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ. θεωρεί πως τα Τ.Ε. είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) μέσα στα τυπικά σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, που στόχο έχουν την εκπαιδευτική παρέμβαση με ατομικά ή ομαδικά Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) στους μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του σχολικού ωραρίου. 

Μαθητές 
Στο ερώτημα για το ποιοι είναι οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ο ίδιος σημειώνει: 
«Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας-λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες». Στην κατηγορία μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν εμπίπτουν οι μαθητές με σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Οι μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, ανήκουν, σύμφωνα με τον κ. Σπαθή, στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες». 

Φοίτηση 
Επίσης ο κ. Σπαθής ενδιαφέροντα στοιχεία δίνει και για ποιους μαθητές μπορούν να φοιτήσουν στα Τ.Ε.. 
Στα Τ.Ε. μπορούν να φοιτήσουν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι οποίοι έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕ.Δ.Δ.Υ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα). Επίσης αυτοί που δεν έχουν γνωμάτευση, αλλά έχει παρατηρηθεί από τους εκπαιδευτικούς γενικής παιδείας ότι παρουσιάζουν δυσκολίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, για τη συμμετοχή στο Τ.Ε. είναι απαραίτητη η σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και φυσικά η συναίνεση των γονιών του μαθητή. Και στις δύο περιπτώσεις, η συμμετοχή του μαθητή στο Τ.Ε. νομιμοποιείται με τη συναίνεση του γονέα ή κηδεμόνα, ο οποίος υποβάλλει ενυπόγραφη αίτηση συμμετοχής του παιδιού του στο Τ.Ε. , καταλήγει ο ίδιος. 

Εκπαιδευτικοί 
Επιπλέον ο κ. Σπαθής ειδική αναφορά κάνει και για τους εκπαιδευτικούς που μπορούν να λειτουργούν τα Τ.Ε.. 
Η στελέχωση των Τ.Ε. γίνεται από εκπαιδευτικούς με σπουδές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί των Τ.Ε. πρέπει να είναι ειδικευμένοι στην αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας ή στον αυτισμό ή στις αισθητηριακές αναπηρίες (γνώστες νοηματικής γλώσσας/Braille), ανάλογα με το είδος του Τ.Ε. που λειτουργεί στο σχολείο. Σύμφωνα με το σχετικό Νόμο, Τμήματα Ένταξης μπορούν να λειτουργήσουν σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια γενικής Παιδείας. 

Πηγή: Η ΕΡΕΥΝΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου