Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

«Ο πελαργός» δεν είναι απάντηση

«Μαμά, μπαμπά, τι κάνετε εκεί στο κρεβάτι;». «Τι σημαίνει σεξουαλική επαφή;». «Δηλαδή, αν κοιμηθούμε με τη Μαρία και την αγκαλιάσω θα κάνουμε μωρό;». Απορίες παιδιών, που ζητούν άμεσα απάντηση, γύρω από ένα ζήτημα που όσο κι αν έχει… προχωρήσει η κυπριακή κοινωνία, όσο κι αν αρκετές προκαταλήψεις έχουν ξεπεραστεί, αυτό εξακολουθεί από αρκετούς ν’ αντιμετωπίζεται με επιφυλάξεις. Αλλά εμείς, ως οι μεγάλοι, καλούμαστε ν’ απαντήσουμε απλά, ανοιχτά και φυσικά ειλικρινέστατα. Να ξεπεράσουμε τα ταμπού μας στο θέμα του σεξ και να τους δώσουμε τις σωστές κατευθύνσεις.


Άβολη θέση

Όταν τα παιδιά αρχίσουν να ρωτάνε για το σεξ, συνήθως οι γονείς νιώθουν αμηχανία και ανησυχία. Συνήθως, μάλιστα, αποφεύγουν αυτήν τη συζήτηση, γιατί απλώς ξέρουν ότι δεν θα μπορέσουν να απαντήσουν με τον κατάλληλο τρόπο.

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ενός παιδιού, όμως, δεν μπορεί να περιμένει, όσο δύσκολη στιγμή κι αν θεωρείται από τους γονείς αυτή, κατά την οποία καλούνται να μιλήσουν για θέματα ανατομίας, αναπαραγωγής, συνουσίας και σεξουαλικών σχέσεων. Τα παιδιά στρέφονται αρχικά στην οικογένειά τους για να βρουν τον προσανατολισμό τους, και αν δεν έχουν την ανάλογη ανταπόκριση, αναζητούν απαντήσεις στους φίλους, τα περιοδικά, το ίντερνετ και την τηλεόραση. Αυτά όλα, όμως, μπορεί να δώσουν λάθος πληροφόρηση.

Σε άγνοια τα παιδιά μας
Σε πρόσφατη διάλεξη που έδωσε ο κλινικός ψυχολόγος Αχιλλέας Κουκκίδης, σε περίπου 300 παιδιά, για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, διαπίστωσε ότι τα παιδιά βρίσκονται είτε σε παραπληροφόρηση είτε σε άγνοια. «Οι γονείς δυσκολεύονται πάρα πολύ και, συχνά, είτε παραπληροφορούν είτε λόγω άβολης θέσης δίνουν πληροφορίες αχρείαστες και βιαστικές, απλώς για να τελειώνουν το ζήτημα», ανέφερε στη «Σ» ο κ. Κουκκίδης. Για να σημειώσει ότι το σεξ στην Κύπρο φαίνεται να είναι ακόμα πράξη ταμπού, ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα παιδιά. Σύμφωνα με τον κλινικό ψυχολόγο, βλέπουμε τα παιδιά σαν τα «μωρά», όπως τα λέμε, συνήθως οι σχέσεις των μανάδων είναι πολύ πνικτικές και δύσκολα βλέπουν τον άντρα ή τη γυναίκα στον έφηβό τους, που ενηλικιώνεται σιγά-σιγά. «Υπάρχει, επίσης, η πεποίθηση ότι δεν καταλαβαίνουν, δεν ξέρουν και δεν σκέφτονται. Πιστεύω αγγίζει και τη δική μας άρνηση να θυμηθούμε πώς ήμασταν στις δικές τους ηλικίες με αυτό το θέμα, αλλά πολλά τα έχουμε θάψει σε μιαν άκρως ''κυπριακή ανάγκη'', να φαινόμαστε καλοί, αγαθοί, αγνοί άνθρωποι», σχολίασε ο κ. Κουκκίδης, προσθέτοντας ότι η Κύπρος είναι ένας τόπος όπου ακόμα και στον εαυτό μας μετρά πολύ η εικόνα, κάτι που μας δυσκολεύει να μιλήσουμε για το σεξ, ως επιθυμία, ανάγκη, απόλαυση, κτλ.

Μάθημα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης
Μπορεί εμείς να μην είχαμε κανέναν να μας εξηγήσει για το τι θα πει σεξ και όλες μας τις απορίες να τις λύναμε μεταξύ φίλων, αλλά πλέον, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, υπάρχει ειδικό αναλυτικό πρόγραμμα Οικιακής Οικονομίας / Οικογενειακής Αγωγής και Βιολογίας στη Μέση Εκπαίδευση, όπου περιλαμβάνονται και θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. «Στα πλαίσια της αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, έχει δημιουργηθεί ξεχωριστό πεδίο και αντίστοιχη Επιτροπή Αγωγής Υγείας», ανέφερε στη «Σ» η γενική συντονίστρια Προγράμματος Αγωγής Υγείας του Υπ. Παιδείας, Σούλα Ιωάννου, τονίζοντας ότι το θέμα της σεξουαλικής αγωγής περιλαμβάνεται στα νέα αναλυτικά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Μάλιστα, σύμφωνα με την κ. Ιωάννου, στα νέα αναλυτικά προσεγγίζεται το θέμα της σεξουαλικής αγωγής με σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις, ώστε να αποφεύγεται ο δογματισμός, ο εκφοβισμός και η απεξάρτηση των ανθρώπινων συμπεριφορών από το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. «Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν κριτική για τους καθοριστικούς παράγοντες που καθορίζουν τη συμπεριφορά τους, όσον αφορά στη σεξουαλική αγωγή. Θα έχουν ακόμα την ευκαιρία να συσχετίσουν συμπεριφορές που αφορούν στη σεξουαλική αγωγή, με άλλες θεματικές ενότητες της Αγωγής Υγείας, όπως αξίες ζωής, διαχείριση των συναισθημάτων, πίεση φίλων, διαπροσωπικές σχέσεις, δικαιώματα και υποχρεώσεις. Τέλος, το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα παρέχει επίσης στους μαθητές ευκαιρίες να βιώσουν το δικαίωμά τους να εκφράζονται, να ακούγονται, να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να δρουν σε θέματα που αφορούν άμεσα στην πρόσβασή τους σε υγιείς επιλογές, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο», δήλωσε η κ. Ιωάννου. Σύμφωνος, όσον αφορά στο μάθημα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης να υπάρχει στα σχολεία, είναι και ο κλινικός ψυχολόγος Αχιλλέας Κουκκίδης, ο οποίος, αν και πιστεύει πως φυσικά το μάθημα πρέπει να γίνεται, θεωρεί πως το καλύτερο θα ήταν να γίνεται από ανθρώπους της δικής του ειδικότητας, που μπορούν να δουν και πέραν της ερώτησης που τίθεται, και όχι από καθηγητές.

Εσείς τι θα λέγατε στα παιδιά σας;

Όταν έρθει η ώρα
Καίτη Ευθυβούλου: «Το σεξ δεν είναι για να μιλάς και να καυχιέσαι παντού τι κάνεις. Στα παιδιά μου όταν έρθει η ώρα θα τους μιλήσω και θα τους εξηγήσω τι γίνεται. Προς το παρόν είναι ακόμα πέντε χρονών και έχουμε μέλλον μέχρι να φτάσει ο καιρός τους. Ελπίζω ώς τα 16, 17 τους, που θα πρέπει να τους μιλήσω, να έχουν αρχίσει κανένα μάθημα στο σχολείο και να ξέρουν από μόνα τους κάποια πράγματα. Πάντως, εγώ είμαι έτοιμη να απαντήσω κάθε ερώτησή τους».

Τα βασικά τα ξέρει
Γιαννούλα Σοφοκλέους: «Έχω δύο γιους και έχουμε μιλήσει για το θέμα εδώ και καιρό. Μάλιστα, ο μεγάλος μου (15 χρονών), μου γνώρισε τελευταίως και την κοπέλα του. Για σεξ είναι νωρίς ακόμα, αλλά πιστεύω τα βασικά τα ξέρει και σίγουρα μετά τις ιστορίες που του είπα, όταν χρειαστεί, θα χρησιμοποιήσει προφυλάξεις. Δεν πιστεύω ότι οι Κύπριοι, πλέον, έχουν ταμπού σε ένα τέτοιο θέμα. Αν είχαν, δεν θα έκαναν όλα αυτά που κάνουν και δεν θα υπήρχε τόση απιστία, κέρατο και σεξ στις ζωές τους».

Θα τους έλυνα κάθε απορία
Χαράλαμπος Χαραλάμπους: «Δεν έχω παιδιά, αλλά και να είχα θα ήμασταν τόσο φίλοι, που θα τους έλυνα από το πρώτο λεπτό κάθε τους απορία. Στην κόρη μου θα της έλεγα ότι το σεξ είναι κακό και πρέπει να το κάνει πρώτη φορά στα 30 της, αφού έχει παντρευτεί, ενώ με το γιο μου πιθανόν να πηγαίναμε μαζί σε καμπαρέ για να τον μυήσω στα μυστικά του έρωτα από νωρίς και να ξέρει τι κάνει στην πορεία. Η συμβουλή που θα τους δώσω, θα είναι πάντα, ακόμα και με τη μόνιμη σύντροφό τους, να χρησιμοποιούν προφυλάξεις, γιατί αν κάποιος τους κολλήσει κάτι, θα τον σκοτώσω».

Περάσαμε από αυτό το στάδιο
Θεοδώρα Γιαννάκη: «Εμείς περάσαμε από αυτό το στάδιο και μίλησα εγώ στην κόρη μου και ο άντρας μου στους γιους μας. Τώρα είναι παντρεμένα τα δύο από τα τρία παιδιά μας και σκέφτομαι πώς θα μιλήσουμε για το θέμα στα εγγόνια μας. Φυσικά δεν θα έχουμε πρόβλημα, γιατί η νύφη μου είναι δασκάλα και ξέρει σχετικά με επικοινωνία και ψυχολογία παιδιών. Εγώ, από την άλλη, γιατί να πρέπει να μιλάω για σεξ με φίλους και γνωστούς; Αυτό το θεωρώ αχρείαστο».

Υπάρχει ταμπού
Μάριος Κτίστη: «Ακόμα υπάρχει ταμπού στο θέμα αυτό και όσο και να θέλουμε να πιστεύουμε ότι είμαστε προχωρημένοι, δυστυχώς ακόμα δεν είμαστε. Ο Κύπριος δεν δέχεται για παράδειγμα ούτε ένα ανέκδοτο με σεξ τόσο εύκολα, όχι να μιλήσουμε και στα παιδιά μας. Είδατε τα στατιστικά για εκτρώσεις και σεξουαλικές ασθένειες που κυκλοφορούν στην Κύπρο; Αν ξέραμε, όλα αυτά δεν θα υπήρχαν. Εγώ δεν έχω παιδιά και δεν θέλω να καυχιέμαι ότι αν είχα θα ήξερα τι να τους πω για το θέμα του σεξ. Ξέρω πως ακόμα είναι δύσκολο αυτό το θέμα να το συζητάς και πιθανόν και τα παιδιά να μην είναι έτοιμα να το δεχτούν και να καταλάβουν τη σοβαρότητά του. Εμένα, κανείς δεν μου είπε, με αποτέλεσμα ακόμα και το προφυλακτικό να βάζω λάθος στις πρώτες μου φορές».

Όλα στο ίντερνετ
Αντρέας Λουκά: «Τώρα όλες οι πληροφορίες βρίσκονται στο ίντερνετ. Όταν κάνω παιδιά, θα τους αγοράσω έναν υπολογιστή, θα τους πω δυο-τρεις σελίδες, θα μπουν και θα τα μάθουν όλα. Εγώ τι να τους πω; Θεωρείται σωστό να πιάσω εγώ την κόρη μου για παράδειγμα στα 16 της και να της πω τι γίνεται και πώς; Αυτά είναι ανώμαλα. Εμπειρίες και τέτοια μόνο με τους φίλους μου συζητώ, άντε και στο γιο μου, αν κάνω ποτέ. Με την κόρη θα έχω πρόβλημα, γιατί, για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω πώς βλέπετε το σεξ εσείς οι γυναίκες».

Όλα έχουν ένα μέτρο
Ροδούλα Πολυκάρπου: «Εγώ δεν ντρέπομαι να μιλήσω γι’ αυτό το θέμα και κανένας φίλος ή γνωστός μου δεν ντρέπεται. Όλα, όμως, έχουν ένα μέτρο. Άλλο μα μιλάω μεταξύ γνωστών και φίλων και άλλο να συζητώ με όλους για όλα. Κάποια πράγματα είναι προσωπικά. Δεν έχω κόρη, ούτε γιο, αλλά το έχω μιλήσει αρκετές φορές με τα ανίψια μου. Ίσως όταν δεν είσαι η μάνα τους να είναι πιο εύκολο. Εξαρτάται και από το παιδί πώς θα προχωρήσει η συζήτηση και τι απορίες κάνει. Εμείς τα πήγαμε μια χαρά όταν μιλήσαμε, αλλά παραδέχομαι ότι ήταν δύσκολο να εξηγείς της 14χρονης ανιψιάς σου για μέτρα αντισύλληψης, σεξουαλική ηδονή, μεγέθη και πώς κρίνονται οι καλές επιδόσεις».

Πηγή: sigmalive

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου