Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Προσβασιμότητα στην Παιδαγωγική Σχολή

Η Παιδαγωγική Σχολή, ανταποκρινόμενη στο αίτημα για άμεση και λεπτομερειακή καταγραφή της προσβασιμότητας όλων των ατόμων με αναπηρίες στους χώρους του ΑΠΘ, καταθέτει την έκθεσή της για την Παιδαγωγική Σχολή συμβάλλοντας έτσι στην αποτύπωση μιας ολοκληρωμένης εικόνας για την πανεπιστημιούπολη. Όπως σωστά επισημάνθηκε στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με θέμα την προσβασιμότητα στις 30 Νοεμβρίου 2010, τα περισσότερα κτήρια καθώς και συνολικά το campus δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές για πρόσβαση σε άτομα με αναπηρία. Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι χρειάζεται να δρομολογηθούν πολλές ενέργειες, ενταγμένες σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, για να επιτευχθεί ένα φιλικό και προσβάσιμο σε όλους και όλες ΑΠΘ.

Όσον αφορά στην Παιδαγωγική Σχολή, υπήρχε έντονο ενδιαφέρον γενικότερα για το ζήτημα της προσβασιμότητας κατά την διάρκεια των προηγούμενων Κοσμητειών, αλλά και της υπάρχουσας. Εξάλλου, η καταγραφή των εμποδίων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία στις καθημερινές τους δραστηριότητες αποτελεί διαρκές μέλημα της Σχολής μας –έχει εγκαθιδρύσει μηχανισμούς σταθερής παρακολούθησης της προσβασιμότητας τόσο στο δομημένο περιβάλλον όσο και στην εκπαιδευτική διαδικασία- και γίνεται πάντα με την συμμετοχή και συνεργασία των ατόμων που τα αφορά. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος είναι η ίδρυση του Κέντρου Ενταξιακής Πολιτικής (δυστυχώς κλειστό μέχρι τώρα κατά την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά λόγω έλλειψης αποσπασμένων εκπαιδευτικών). Ειδικότερα, για την προσβασιμότητα στο χώρο έχουν γίνει αρκετά, χρειάζονται όμως και άλλα έργα έτσι ώστε να επιτευχθούν αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης για όλους/ες τους/ις χρήστες/τριες των χώρων της Σχολής. Προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε η διοργάνωση συνάντησης σε επίπεδο ΑΠΘ έτσι ώστε να υπάρχει ανταλλαγή πληροφορίας για καλές πρακτικές στις Σχολές του ΑΠΘ και σε άλλα ΑΕΙ στην Ελλάδα σχετικά με την προσβασιμότητα γενικά. Επίσης, θα ήταν χρήσιμη η διοργάνωση ημερίδας με στόχο την πληροφόρηση για τις διεθνείς καλές πρακτικές όσον αφορά στην προσβασιμότητα στην ακαδημαϊκή ζωή και γνώση (μπορεί να τα διοργανώσει η Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής)

Σχετικά με την μελλοντική ανάπτυξη της Παιδαγωγικής Σχολής, σας ενημερώνουμε ότι όλοι οι κλειστοί και υπαίθριοι χώροι του συγκροτήματος των νέων πτερύγων της Παιδαγωγικής Σχολής σχεδιάστηκαν εξαρχής ώστε να είναι πλήρως προσβάσιμοι (η οριστική μελέτη εφαρμογής παραδόθηκε τον Αύγουστο του 2010). Δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στο ζήτημα αυτό. Βέβαια, παραμένει ζητούμενο πότε θα υλοποιηθεί το έργο (θα επιδιωχθεί μάλλον η ένταξή του στο ΕΣΠΑ).

Σχετικά με τη διαδικασία, οι προτάσεις που αναγράφονται παρακάτω συστηματοποιήθηκαν μετά από κοινή συνεδρίαση μεταξύ της Κοσμητείας της Σχολής, της Επιτροπής κτιριακών ζητημάτων, των μελών ΔΕΠ με σχετικό αντικείμενο καθώς και των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία που φοιτούν στη Σχολή στις 7 Δεκεμβρίου 2010. Πάντως, τα περισσότερα από αυτά που προτείνονται στην έκθεση τα έχουμε ήδη ζητήσει στο παρελθόν να γίνουν. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι παρακάτω επισημάνσεις για την Παιδαγωγική Σχολή, αν και συνιστούν μια προσπάθεια συστηματικής καταγραφής από τη μεριά μας, καλό θα ήταν να επιδιωχθεί και μια αξιολόγηση από ειδικούς στο ΑΠΘ για την προσβασιμότητα (και για άλλες Σχολές αν το επιθυμούν). Με βάση τα παραπάνω, οι προτάσεις μας παραμένουν ‘’ερασιτεχνικές’’ καθώς χρειάζεται να εξειδικευτούν περαιτέρω από ειδικούς σε μελέτες εφαρμογής, να κοστολογηθούν και τέλος ελπίζουμε, μετά από ιεράρχηση, να εφαρμοστούν. Επίσης, παρά την πρόθεσή μας για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό καθώς δεν έχουμε ειδικές γνώσεις σχετικά με τις προδιαγραφές προσβασιμότητας και δεν μπορούμε έγκυρα να ελέγξουμε αν αυτές πληρούνται τόσο στην υπάρχουσα κατάσταση, όσο και στα νέα έργα και στις συντηρήσεις.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ
Α. Κτήριο Πύργος
Ο Πύργος είναι ένα καινούργιο κτήριο (εγκατασταθήκαμε το 2002) το οποίο ανταποκρίνεται, ως ένα βαθμό, στις ρυθμίσεις που προβλέπονται από τις σχετικές αποφάσεις για την προσπελασιμότητα των δημόσιων κτηρίων. Από την έναρξη της λειτουργίας του κτηρίου μέχρι σήμερα, με πρωτοβουλία της Κοσμητείας, έχουν γίνει πολλές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της προσβασιμότητας (ράμπες, χώροι υγιεινής, χώροι στάθμευσης κλπ), χρειάζονται όμως και επιπρόσθετες -τόσο εντός του κτηρίου όσο και στον περιβάλλοντα χώρο. Ειδικότερα:

Α1. Εντός του Πύργου:

• Οι τέσσερις ανελκυστήρες σε γενικές γραμμές καλύπτουν τις προδιαγραφές προσπελασιμότητας. Ωστόσο, δεν υπάρχει πρόβλεψη για φωνητική κλήση σε δύο εξ αυτών.

• Χρειάζεται εγκατάσταση Οδηγού Τυφλών στο ισόγειο (αίθουσες διδασκαλίας) και στο δεύτερο όροφο του κτηρίου (Γραμματείες Τμημάτων, Βιβλιοθήκη, Νησίδα Υπολογιστών, Αίθουσα Συνελεύσεων). Οι χώροι αυτοί είναι οι περισσότερο επισκέψιμοι στον Πύργο.

• Χρειάζεται η κατασκευή ράμπας στο φουαγιέ του 10ου ορόφου του Πύργου (“Αίθουσα Λόγου και Τέχνης”) για την πρόσβαση των ατόμων με κινητική αναπηρία στο μπαλκόνι. Να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο χώρο βρίσκεται η κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων της Παιδαγωγικής Σχολής

Α2. Εξωτερικά του Πύργου:

Στον περιβάλλοντα χώρο της Σχολής, πρέπει να γίνουν οι ακόλουθες παρεμβάσεις:
• Η πρόσβαση στην κεντρική είσοδο του Πύργου καλύπτεται μερικώς από δικτυωτό μεταλλικό πλέγμα, γεγονός που δημιουργεί εμπόδια και κινδύνους σε άτομα που χρησιμοποιούν βοηθητική ράβδο λόγω προβλημάτων όρασης. Πρέπει να επισημάνουμε ότι η συνθήκη αυτή ενέχει κινδύνους για πιθανά ατυχήματα σε ένα ευρύτερο φάσμα πολιτών, κυρίως σε γυναίκες -που είναι και η πλειονότητα στη Σχολή μας - όταν φορούν παπούτσια με λεπτά τακούνια.

• Βελτίωση της υφιστάμενης ράμπας δίπλα στην γκαραζόπορτα του περιβάλλοντα χώρου της Παιδαγωγικής Σχολής. Πρόκειται περί κακοτεχνίας. Η ράμπα αυτή δημιουργήθηκε μόλις το καλοκαίρι του 2009 αλλά δεν είναι χρηστική καθώς δεν έχει τη σωστή κλίση (μεγάλη κλίση) γεγονός που δυσχεραίνει τη μετακίνηση ατόμων με αναπηρικά αμαξίδια χωρίς συνοδό (δυσκολία στην αυτόνομη μετακίνηση).

• Μετά την κατεδάφιση των λυόμενων κτιρίων πάνω από τον Πύργο το προηγούμενο Πάσχα, στον περιβάλλοντα χώρο της Σχολής έχουν τοποθετηθεί περιμετρικά της πίσω πλευράς του Πύργου κάγκελα τα οποία κλείνουν την πρόσβαση στην κεντρική ράμπα του Πύργου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αποκλείστηκε και η μία εκ των δύο τρόπων πρόσβασης στη Σχολή που είναι και η πιο εύκολη για τα άτομα με αναπηρίες και γενικότερα επιβάλλεται να υπάρχει και για άλλους λόγους. Επιπρόσθετα μειώθηκε ο χώρος για παρκάρισμα. Όπως έχουμε ήδη ζητήσει, απαιτείται άμεσα η μετακίνησή τους –ανεξάρτητα από το γεγονός ότι οι πρυτανικές αρχές καθυστερούν γιατί προγραμματίζουν τη δημιουργία χώρου πρασίνου.

• Δημιουργία «Οδηγού Τυφλών» στον εξωτερικό χώρο της Παιδαγωγικής Σχολής για την ασφαλή πρόσβαση των ατόμων με χαμηλή όραση.

• Η πρόσβαση του περιβάλλοντα χώρου της Παιδαγωγικής Σχολής και των κτιρίων της από την οδό Γ' Σεπτεμβρίου καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη για όλες τις ομάδες ατόμων με αναπηρία. Για τα άτομα με κινητική αναπηρία χρειάζεται να γίνουν προσβάσιμα τα πεζοδρόμια, ενώ για τα άτομα με χαμηλή όραση χρειάζεται να υπάρξει ηχητική σήμανση στο γειτνιάζον φανάρι. Να σημειωθεί ότι οι εν λόγω παρεμβάσεις είναι απαραίτητες καθώς εκεί βρίσκεται και το κτήριο της Φοιτητικής Λέσχης. Για να επιλυθούν ζητήματα όπως αυτό, χρειάζεται καθιέρωση τακτικής συνεργασίας μεταξύ ΑΠΘ και τοπικής αυτοδιοίκησης. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας μπορεί να επιδιωχθεί η αύξηση της πρόσβασης από και προς το ΑΠΘ (π.χ. σε ζητήματα γενικής μετακίνησης και ειδικής για άτομα με αναπηρία, την ηχητική σήμανση των φαναριών γύρω από το ΑΠΘ, την κατασκευή ραμπών και άλλων διευθετήσεων). Από τις διευθετήσεις αυτές που έχουν γενικότερο χαρακτήρα θα ωφεληθούν και οι χρήστες/τριες της Σχολής μας.

• Χρειάζεται να τοποθετηθεί ένα κάγκελο στη μεγάλη σκάλα επί της οδού Γ' Σεπτεμβρίου που οδηγεί στην Παιδαγωγική Σχολή και στο Τμήμα Υδραυλικής.

• Η μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία από τα κτίρια της Παιδαγωγικής Σχολής προς τα λοιπά κτήρια της Πανεπιστημιούπολης καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη καθώς δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι η μετακίνηση προς το κτήριο Διοίκησης ή την Κεντρική Βιβλιοθήκη ή σε κτήριο άλλης Σχολής που πραγματοποιείται τμήμα τον μαθημάτων μας μέσω του πεζόδρομου κατά μήκος των κτηρίων της Πολυτεχνικής Σχολής (Τμήματος Υδραυλικής) είναι αδύνατη καθώς υπάρχουν μόνο σκάλες.

Β. Κτήριο: «Μεγάλο Λυόμενο» (πρώην Μπλε κτίριο)

Το “Μεγάλο Λυόμενο” έχει επισκευαστεί πρόσφατα με αποτέλεσμα οι δύο αίθουσες που βρίσκονται στο ανώγειο να είναι προσβάσιμες με εξωτερική ράμπα που είναι λειτουργική.

Ωστόσο απαιτείται:

• Προσθήκη ειδικού μηχανισμού (ηλεκτρικό αναβατόριο) για την πρόσβαση στο υπόγειο του εν λόγω κτηρίου των ατόμων με κινητική αναπηρία, όπου βρίσκονται σε λειτουργία τέσσερεις αίθουσες διδασκαλίας. Επί του παρόντος, υπάρχουν μόνο σκάλες.

• Κατασκευή ειδικού χώρου υγιεινής (WC για ΑμεΑ).

Γ. Κτηριακό συγκρότημα της Παιδαγωγικής Σχολής επί της Αρχαιολογικού Μουσείου

Το κτηριακό αυτό συγκρότημα έχει πολλά προβλήματα λόγω παλαιότητας και ανεπαρκούς συντήρησης που δημιουργούν δυσκολίες σε άτομα με και χωρίς αναπηρίες. Απαιτεί πολύ προσπάθεια και πόρους (π. χ. κινδυνεύει η στέγη του μικρού διατηρητέου κτηρίου με κατάρρευση και δεν έχει επισκευαστεί) και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις αυτό δεν είναι εφικτό. Για το λόγο αυτό προτείνονται ελάχιστες αλλά καθοριστικές παρεμβάσεις:

• Άμεση ολοκλήρωση των υπό υλοποίηση έργων (δύο χώροι υγιεινής ΑμεΑ και σύστημα ραμπών για την οριζόντια μετακίνηση των ατόμων).

• Συνεχής λειτουργία των εσωτερικών ηλεκτρικών αναβατορίων, τα οποία παραμένουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα ανενεργά κατά τη διάρκεια του ακαδημαικού έτους. Εάν το κόστος της συντήρησης θεωρείται ασύμφορο θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα.

• Σε εξέλιξη είναι ακόμα η οριοθέτηση χώρων στάθμευσης για ΑΜΕΑ (έγγραφο 514/8.10.09 προς το Δήμο Θεσσαλονίκης -Διεύθυνση Κυκλοφορίας για οριοθέτηση χώρων στάθμευσης για ΑΜΕΑ).

Με εκτίμηση
Δήμητρα Κογκίδου
Καθηγήτρια, κοσμητόρισσα της Παιδαγωγικής Σχολής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου