Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2010

Ιδέες για να αγαπήσει το μάθημα της ιστορίας

Πώς μπορείτε να κάνετε το παιδί (μαθητή) σας να αγαπήσει το μάθημα της Ιστορίας 

· Φτιάξτε με το παιδί σας το οικογενειακό σας δέντρο και συζητήστε μαζί του για την εποχή που έζησαν οι πρόγονοί σας, μέσα από μικρές και ενδιαφέρουσες ιστορίες και φωτογραφίες των προσώπων αυτών. Είναι πολύ εύκολο να θυμάται το παιδί σας τη χρονολογική σειρά των ιστορικών γεγονότων όταν τα συνδυάσει με κάποια πρόσωπα που ξέρουν πότε έζησαν. Επίσης, είναι πολύ εύκολο να καταλάβει αφηρημένες έννοιες μέσα από συγκεκριμένες ιστορίες (πχ συνέπειες του πολέμου, της προδοσίας, η έννοια της ελευθερίας και της δημοκρατίας κτλ).

· Ενθαρρύνετε την επαφή του παιδιού σας με μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα που μεταφέρουν εμπειρίες και αναμνήσεις από άλλες εποχές.

· Δείτε μαζί με το παιδί σας ταινίες ιστορικές (ή ντοκιμαντέρ) και σχολιάστε τις. Αν και είναι προτιμότερο να παρακολουθείτε ταινίες/ντοκιμαντέρ για τις οποίες έχετε βεβαιωθεί ότι παρουσιάζουν τα ιστορικά γεγονότα με αντικειμενικότητα και σοβαρότητα, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε ακόμα και ταινίες που στηρίζονται σε γενικότητες και παραποιούν για χάρη του θεάματος τα ιστορικά γεγονότα. Συζητήστε όσα συμβαίνουν στην ταινία, διευκρινίστε του τα σημεία που παρεκκλίνουν από την πραγματικότητα και πείτε του τι πραγματικά συνέβη και εξηγήστε του για ποιους λόγους κάποια στοιχεία παραποιούνται στις ταινίες. Διαβάστε (παιδικά) ιστορικά βιβλία σχετικά με τα γεγονότα της ταινίας, δείτε σχετικές φωτογραφίες και ξαναγράψτε (ή ξαναπαίξτε) την ταινία έτσι όπως θα έπρεπε να είναι. Σε περιπτώσεις, όπου υπάρχουν διαφορετικές απόψεις των ιστορικών για το πώς έγιναν τα γεγονότα και γιατί, παρουσιάστε όλες τις διαθέσιμες πηγές. 

· Διαβάστε μαζί ιστορικά βιβλία ειδικά για παιδιά. Μην υποχρεώνετε τα παιδιά να διαβάσουν ιστορικά βιβλία για μεγαλύτερες ηλικίες ή για ενηλίκους. Τα πυκνογραμμένα κείμενα, με τις δύσκολες λέξεις και τις πολλές λεπτομέρειες αφαιρούν την μαγεία της ιστορίας. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, κυκλοφορούν πολλά σχετικά βιβλία, ελκυστικά και κατανοητά από τους μικρούς αναγνώστες. 

· Εκμεταλλευτείτε τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του παιδιού σας για να το μυήσετε στην ομορφιά της ιστορίας. Αν το παιδί σας ενδιαφέρεται για κατασκευές και χειροτεχνίες, κατασκευάστε κάστρα και πολεμιστές συγκεκριμένων εποχών, φτιάξτε πολεμικούς χάρτες εκστρατείας, βάψτε εικόνες από άλλες εποχές. Αν του αρέσει να παίζει πόλεμο, αναπαραστήστε μεγάλες μάχες της παγκόσμιας ιστορίας. Αν λατρεύει να ντύνει κούκλες ή το ενδιαφέρει η μόδα, κάντε αφιέρωμα σε ρούχα του παρελθόντος. Μην ξεχνάτε ότι το διαδίκτυο έχει πλέον πληροφορίες για τα πάντα και μπορείτε να κάνετε διάφορες δραστηριότητες με το υλικό που βρίσκεται. 

· Κάντε αφιερώματα σε εποχές και γεγονότα μέσα από αναπαραστάσεις/ θεατρικά έργα. Πχ Γράψτε μαζί και παίξτε σαν θεατρικό έργο την Επανάσταση του 1821 φορώντας παραδοσιακές φορεσιές, γράψτε μαζί και παίξτε τον πόλεμο με τους Ιταλούς το 1940 ακούγοντας μουσική της Σοφίας Βέμπο. 

· Μάθετε την ιστορία της κοινότητάς σας, της χώρας σας, αλλά και του κόσμου. Μην μένετε μόνο στην ιστορία της Ελλάδας. Αφήστε το παιδί να ενδιαφερθεί για όλα τα γεγονότα που συνέβησαν στον κόσμο, δείτε πώς οι εξελίξεις σε μια χώρα επηρέασαν και τις άλλες, τις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούσαν την ίδια χρονική περίοδο στα διάφορα κράτη κτλ. 

· Μάθετε την ιστορία του τόπου σας. Συμμετέχετε σε γιορτές, εκδηλώσεις, πανηγύρια της περιοχής σας, μαθαίνοντας για την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου σας. Γράψτε το παιδί σας σε πολιτιστικούς συλλόγους για παραδοσιακή μουσική και χορούς. 

· Ενδιαφερθείτε για τις διεθνείς εξελίξεις και προσπαθήστε να εξηγήσετε στα παιδιά τα γεγονότα. Πολλές φορές πολεμικές συγκρούσεις και διπλωματικά επεισόδια που παρουσιάζονται στις ειδήσεις μπερδεύουν πολύ τα παιδιά που ερμηνεύουν τα πράγματα μόνα τους, με αποτέλεσμα να κάνουν λάθη ή να μην βγάζουν άκρη. Τέτοιου είδους γεγονότα, άλλωστε, αποτελούν πολύ καλές ευκαιρίες για να συνδεθεί το σήμερα με το χθες, να γίνουν παραλληλισμοί με άλλα γεγονότα και να κατανοήσει το παιδί ότι θα πρέπει να ενδιαφέρεται για όσα συμβαίνουν στον κόσμο, καθώς επηρεάζουν άμεσα και την δική του ζωή. 

· Εκμεταλλευτείτε παιχνίδια του εμπορίου που κυκλοφορούν με θέμα την ιστορία πχ για την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, παιχνίδια ερωτήσεων ή φτιάξτε τα δικά σας παιχνίδια ερωτήσεων ή στρατηγικής (πχ μαζέψτε φωτογραφίες ηρώων ή μαχών και ζητήστε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν την μάχη- το πρόσωπο- την εποχή, φτιάξτε κάρτες γεγονότων και τοποθετείστε τις μαζί στην σωστή χρονολογική σειρά, παίξτε παντομίμα μιμούμενοι πρόσωπα της ιστορίας, παίξτε ναυμαχία με 2 αντίπαλους στρατούς πχ Έλληνες και Πέρσες). Τον τελευταίο καιρό κυκλοφορούν και πολλά παιχνίδια στους υπολογιστές, που μπορεί να λειτουργήσουν σαν αφορμή για να ενδιαφερθεί ένα παιδί για την ιστορία (θα πρέπει ωστόσο να είστε επιφυλακτικοί και να ελέγχετε αφενός τις ιστορικές πληροφορίες που δίνονται και αφετέρου το πόσο βίαιο είναι). 

· Μην επιμένετε να μαθαίνει το παιδί σας το μάθημα της ιστορίας παπαγαλία. Ενθαρρύνετε την κριτική του σκέψη. Μαζέψτε πληροφορίες από βιβλία και το διαδίκτυο, κάντε ζωγραφιές σχετικές με το μάθημα, ζωγραφίστε χάρτες και ρωτήστε το παιδί για τις αιτίες και τις συνέπειες των γεγονότων, τις προβλέψεις του για το πώς θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί διαφορετικά τα πράγματα αν κάποιες συνθήκες δεν ήταν ίδιες κτλ. 

· Κάντε εκδρομές σε ιστορικούς/αρχαιολογικούς τόπους, επισκεφτείτε μουσεία και εκθέσεις (έχοντας πάντα αγοράσει τους κατάλληλους οδηγούς/ βιβλία και έχοντας ενημερωθεί εκ των προτέρων για το τι ακριβώς θα δείτε, έτσι ώστε να μπορείτε να δώσετε σωστές πληροφορίες στο παιδί σας). 


Εκπαιδευτικά Λογισμικά

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Γ' και Δ' Δημοτικού)

Πιστοποιημένο Λογισμικό ("Το ΄21 εν πλω", "Διάνοια", "Στα ίχνη των αρχαίων προγόνων", "Από το παρόν στο παρελθόν- θέματα Βυζαντινής Ιστορίας", Νεώτερη ιστορία της Ελλάδας, "Μηκυναϊκός Πολιτισμός", "Ηρόδοτος", "Δημόσιος και Ιδιωτικο΄ς Βίος στην Αρχαία Ελλάδα", "Αρχαία Αττική Πεζογραφία", "Ομηρικά Έπη", "Κασταλία")



Δείτε ακόμη 















Εκπαιδευτική τηλεόραση ["Παύλος Μελάς: Γράμματα από τη Μακεδονία" (2008), "Η ασπίδα του Αχιλλέα" (2008), "Ο Κοραής και ο αγώνες της Ελευθερίας 1821" (2007), "Καππαδοκία: Ένα ταξίδι στον τόπο και στον χρόνο" (2007), "Αριστοφάνης: Από τους Αχαρνείς έως τον Πλούτο" (2007), "Σπάρτη" (2006), "Από το Μαραθώνα στη Σαλαμίνα" (2006), "Ο γάμος στην Αρχαία Ελλάδα- Από τον Όμηρο στα κλασικά χρόνια" (2005), "Η Επανάσταση του 1821 μέσα από του ήρωες" (2000), "Αρχαίες Κυκλάδες", "Μυκηναϊκός Πολιτισμός", "Μινωική Κρήτη"].

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου