Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024

Οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου Κρήτης διδάσκουν συμπερίληψη

Ένα πολυτροπικό τραγουδο-βιβλίο, που επιτρέπει στους συμμαθητές τους με αναπηρίες να κατανοήσουν και να απολαύσουν τη μουσική πιο εύκολα, έφτιαξαν μαθητές της Β’ Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου Κρήτης, με την ιδέα τους να κατακτά την τρίτη θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Καινοτομίας και Προσβασιμότητας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Την πρώτη θέση στον διαγωνισμό κέρδισαν ο Αίας και Ερμής του ΓΕΛ Σάμου για τη δημιουργία τρισδιάστατων μοντέλων αρχαιολογικών εκθεμάτων για άτομα με οπτική αναπηρία και την δεύτερη θέση πήραν τα εκπαιδευτήρια Φρυγανιώτη για την κατασκευή μιας φορητής συσκευής.

Στόχος του βιβλίου που έφτιαξαν οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου, που μπορεί να γίνει με πολλά διαφορετικά τραγούδια, είναι να προσεγγίσει τα παιδιά με ακουστική ή οπτική αναπηρία και τα παιδιά με αυτισμό ή νοητική υστέρηση, ώστε να μπορούν και να εξασκηθούν στην ανάγνωση και -κυρίως- να απολαύσουν τη μουσική και να την κατανοήσουν.

Γι αυτό και χρησιμοποιήθηκαν πολλές διαφορετικές γλώσσες σε αυτό το ξεχωριστό βιβλίο, που είναι εμπλουτισμένο με τρόπους και εργαλεία επικοινωνίας, που διευκολύνουν τα άτομα με αναπηρίες να απολαύσουν τη μουσική, όπως εξήγησε μιλώντας στο Pride.gr η Πελαγία Χαραλαμπάκη, που ανέλαβε τον συντονισμό της ομάδας για το συγκεκριμένο project του πολιτιστικού προγράμματος συμπερίληψης, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τα άλλα σχολεία.

Το βιβλίο εμπεριέχει το κείμενο σε μορφή braille για τους μαθητές με οπτική αναπηρία, υφές για τους μαθητές με αυτισμό, ενώ έχει γίνει παραμύθι με απλή και σαφή οπτικοποίηση για τους μαθητές με νοητική υστέρηση. Τέλος, οι στίχοι του τραγουδιού «Εγώ κι εσύ μαζί» αποδόθηκαν επίσης στη νοηματική γλώσσα.

Το Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου έχει προσανατολισμό συμπερίληψης και σύγχρονης παιδαγωγικής και σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές της Β Λυκείου, όλο το προηγούμενο διδακτικό έτος, ήταν σε επαφή με τους συμμαθητές τους από το Ειδικό Σχολείο. Διαπιστώνοντας κάποιες δυσκολίες και αναζητώντας πιο αποτελεσματική επικοινωνία, μέσα από τη συζήτηση με τους καθηγητές τους, έφτασαν στην ιδέα για το τραγουδο-βιβλίο.

Το βιβλίο που εμπνεύστηκαν οι μαθητές Εμμανουήλ Πηλιγκότσης, Χάρης-Νίκος Τσικνάκης και Ευαγγελία Μπιτζανάκη, έγινε δωρεά στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ηρακλείου.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί ήταν οι Πελαγία Χαραλαμπάκη, Σοφία Πατμανίδη, Καλλιόπη Σφακιανάκη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ηρακλείου Ελένη Καλλιτσουνάκη, Γιώργο Καλονάκη και Αικατερίνη Σφακιανάκη.

Αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που η Πελαγία Χαραλαμπάκη, εκπαιδευτικός μουσικής που έχει ασχοληθεί και με την ειδική αγωγή, ανέλαβε μια παρόμοια πρωτοβουλία.

Συμμετέχοντας στο πολιτιστικό πρόγραμμα του ΕΕΕΕΚ Ξάνθης ανέδειξε την αξιοποίηση της φύσης και των στοιχείων της ως παιδαγωγικό υλικό. Το πρόγραμμα περιελάμβανε συλλογή παιδαγωγικού υλικού, επαφή των παιδιών με τη φύση, ακρόαση μουσικής, εκμάθηση τραγουδιών, δημιουργία έργων τέχνης και δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού με θέμα τη χλωρίδα και πανίδα της φύσης.

Στην Καβάλα εργάστηκε πάνω στα ηχοτοπία της θάλασσας, δημιουργώντας ένα ψηφιακό παιχνίδι, όπου τα παιδιά καλούνταν να αναγνωρίσουν το κάθε ηχοτοπίο από τον ήχο.

Πηγή: pride

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου