Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2024

8 λόγοι για να παίζουν τένις τα άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού (ΔΑΦ)

Το τένις είναι μια υπέροχη ασχολία για τα νευροτυπικά και τα νευροαποκλίνοντα άτομα.

Διαβάστε τους 8 πιο βασικούς λόγους για τους οποίους το τένις θεωρείται πολύ σημαντικό για τα άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού.

Το τένις βελτιώνει την λεπτή και αδρή κινητικότητα του ατόμου:

Τα παιδιά και οι ενήλικες στο Φάσμα του Αυτισμού ενδέχεται να παρουσιάζουν δυσκολίες σε δραστηριότητες όπως στο πιάσιμο και στο πέταγμα της μπάλας, στις ασκήσεις συντονισμού χεριού-ματιού και στα παιχνίδια. Μπορεί επίσης να χρειάζονται σωματικές και λεκτικές προτροπές για να καταφέρνουν να συντονίσουν τις κινήσεις για το κάθε χτύπημα με την κατάλληλη τοποθέτηση των ποδιών και του σώματος.

Για να αναπτύξουμε αυτές τις δεξιότητες, επιδιώκουμε όσο το δυνατόν περισσότερες επαναλήψεις για να βελτιώσουμε τον κινητικό σχεδιασμό και τη σωματική/χωρική επίγνωση των ατόμων. Πολλοί από τους μαθητές μας στο τένις απολαμβάνουν την εξάσκηση με ένα μηχάνημα που πετάει μπάλες ή σε έναν τοίχο, ενώ στοχεύουν σε συγκεκριμένους στόχους για να βελτιώσουν το χρόνο και την ακρίβεια των βολών τους.

Βελτιώνει την φυσική κατάσταση και αυξάνει τη δύναμη της καρδιάς, των μυών και των οστών:

Παιδιά και ενήλικες με αυτισμό αυξάνουν βελτιώνουν την φυσική τους κατάσταση και αυξάνουν τη δύναμη της καρδιάς, των μυών και των οστών τους συμμετέχοντας στο άθλημα του τένις. Οι γονείς των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα εκπλήσσονται συχνά που το παιδί τους απολαμβάνει την άσκηση στο γήπεδο, επειδή τα παιδιά έχουν την τάση να παίζουν βιντεοπαιχνίδια ή να συμμετέχουν σε δραστηριότητες εσωτερικού χώρου.

Βελτιώνει την ενυδάτωση και τη διατροφή:

Τα παιδιά και οι ενήλικες στο τένις μαθαίνουν γρήγορα τη σημασία της σωστής ενυδάτωσης και διατροφής για τη διατήρηση της ενέργειάς τους κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, ειδικά τις ζεστές μέρες. Οι προπονητές παρέχουν πολλαπλά διαλείμματα ενυδάτωσης κατά τη διάρκεια των συνεδριών μίας ώρας και συνιστούν στο παιδί ή τον ενήλικα να ενυδατώνεται πριν και μετά την προπόνηση ή τον αγώνα. Τα άτομα με αυτισμό εμφανίζουν με μεγαλύτερη συχνότητα επιληπτικές κρίσεις τις οποίες η ζέστη μπορεί να πυροδοτήσει. Για αυτό είναι απαραίτητο να παραμείνουν σωστά ενυδατωμένα.


Βελτιώνει τις δεξιότητες ακουστικής και οπτικής επεξεργασίας:

Τα άτομα με αυτισμό είναι οπτικοί τύποι. Το τένις είναι ένα επαναλαμβανόμενο, οπτικό άθλημα που βελτιώνει τις δεξιότητες οπτικής και ακουστικής επεξεργασίας. Οι προπονητές εκπαιδεύονται να χρησιμοποιούν οπτικά υποστηρίγματα (π.χ. συστήματα επικοινωνίας ανταλλαγής εικόνων) για εμπλέκουν τα άτομα στο τένις. Παρέχονται οπτικά προγράμματα επειδή στα παιδιά και στους ενήλικες αρέσει να έχουν οικείες, συνεπείς ρουτίνες.


Βελτιώνει τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και αυξάνει την συγκέντρωση και την δύναμη του εγκεφάλου:

Παρόλο που το τένις είναι ένα πολύ επαναλαμβανόμενο άθλημα, είναι δύσκολο να προβλεφθεί το σημείο όπου ο αντίπαλος θα επιστρέψει την επόμενη μπαλιά. Κάνοντας προπόνηση και παίζοντας αγώνες τένις δημιουργούμε ευκαιρίες για αυθόρμητη σκέψη τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου. Τοτένις απαιτεί από τον εγκέφαλό μας να είναι δημιουργικός και ενσωματώνει την στρατηγική σκέψη και τον σχεδιασμό που αυξάνουν τη δύναμη του εγκεφάλου. Οι συμμετέχοντες με αυτισμό μπορεί περιστασιακά να εκδηλώνουν απογοήτευση όταν η άσκηση/ το παιχνίδι διαφέρει αυτό που έχουν διδαχθεί και περιμένουν. Και αυτή είναι μια υπέροχη στιγμή για να διδάξουμε τη σημασία της ευελιξίας, την εγκατάλειψη των προσδοκιών και τη μετάβαση στο επόμενο σημείο ή παιχνίδι.


Βελτιώνει τις γλωσσικές και κοινωνικές δεξιότητες:

Το τένις είναι ένα κοινωνικό άθλημα επειδή το άτομο παίζει εναντίον ενός αντιπάλου στο μονό και σαν ομάδα με έναν συμπαίκτη στο διπλό. Πολλά από τα άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού θα προτιμούσαν να παίζουν μόνα τους, αλλά διδάσκονται τους κανόνες και τη μορφή στην αρχή. Οι πιο προχωρημένοι παίκτες που μαθαίνουν να συναγωνίζονται εναντίον ενός αντιπάλου μαθαίνουν γρήγορα να απολαμβάνουν την επαναλαμβανόμενη ενασχόληση και είναι λιγότερο ανήσυχοι κάθε φορά που παίζουν με άλλους.


Οι προσληπτικές και εκφραστικές γλωσσικές δεξιότητες βελτιώνονται καθώς οι παίκτες επικοινωνούν. Για τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού που είναι μη λεκτικά, η χρήση οπτικών βοηθημάτων και της τεχνολογίας είναι βασικά συστατικά για την επιτυχία της επικοινωνίας προκειμένου να εκφράζουν τις επιθυμίες και τις ανάγκες τους. Για παράδειγμα, μια από τις αθλούμενες φέρνει το iPad της μαζί. Ανοίγει την εφαρμογή ProLoquo και ξεκινά την επικοινωνία. Απαντά σε ερωτήσεις του προσωπικού επιλέγοντας βασικό λεξιλόγιο πχ όταν χρειάζεται ένα διάλειμμα για το νερό, επιλέγει «νερό» στο iPad της, κάνει ένα διάλειμμα για λίγα λεπτά και μετά επιστρέφει στην προπόνησή της.


Αναπτύσσει πειθαρχία και μειώνει το άγχος:

Το τένις αναπτύσσει πειθαρχία στις ρουτίνες, το οποίο είναι συνήθως ένα πολύ δυνατό χαρακτηριστικό στα άτομα με ΔΑΦ. Ως κολεγιακός και επαγγελματίας παίκτης ο ίδιος, είχα μια αυστηρή ρουτίνα πριν από κάθε αγώνα tennis για να προετοιμαστώ σωματικά και ψυχικά για τον αγώνα μου. Η ρουτίνα μείωνε το άγχος και ενίσχυε την αυτοπεποίθησή μου. Το τένις παρέχει μια θεραπευτική διέξοδο για τη μείωση του στρες. Εάν κάποιος αθλούμενος εκδηλώνει απογοήτευση ή άγχος, διδάσκεται να παίρνει βαθιές αναπνοές ή να τρέχει μερικούς γύρους γύρω από το γήπεδο για αυτορρύθμιση. Μόλις ηρεμήσει και είναι έτοιμος, επιστρέφει στην ομάδα.


Καλλιεργεί δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη ζωή:

Το τένις είναι ένα άθλημα γεμάτο μαθήματα ζωής. Διδάσκει σε άτομα με ΔΑΦ πολύτιμες δεξιότητες ζωής, όπως την ακεραιότητα, τον αθλητισμό, την ηγεσία, την υπευθυνότητα, την επιμονή και την αυτοπεποίθηση. Ο στόχος είναι οι αθλούμενοι να αποκτούν νέες δεξιότητες ζωής και να τις γενικευτούν στο σπίτι, το σχολείο και το περιβάλλον της κοινότητας, κάτι που είναι απαραίτητο για τη λειτουργική ανεξαρτησία και τη συνολική ευημερία τους.


Πραγματικά ενθαρρύνω τα παιδιά και τους ενήλικες στο Φάσμα του Αυτισμού να ασχοληθούν με το τένις καθώς έχει πολλά οφέλη στη ζωή τους, τόσο εντός όσο και εκτός του γηπέδου.



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου