Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024

3 Συμβουλές για καλύτερη ανατροφοδότηση από τα παιδιά στις τάξεις του δημοτικού.


Όταν οι μικροί μαθητές έχουν ευκαιρίες να μοιραστούν ιδέες και να βελτιώσουν τη δουλειά τους δουλεύοντας με τους συμμαθητές τους, αρχίζουν να οικειοποιούνται τη μάθησή τους με νέους τρόπους.

Το να μάθει κανείς να δίνει ανατροφοδότηση στους συμμαθητές του μπορεί να είναι μια δύσκολη διαδικασία —ειδικά για τους μικρότερους μαθητές που δεν έχουν συνηθίσει σε κάτι τέτοιο. Αλλά η δημιουργία χώρου έτσι ώστε τα παιδιά να δίνουν και να παίρνουν καλύτερη ανατροφοδότηση από τους συνομηλίκους τους είναι πολύ σημαντική, καθώς δίνει τη δυνατότητα να ακούγονται οι φωνές τους και να ακούν το ένα το άλλο, με αποτέλεσμα ένα βαθύτερο επίπεδο συνεργασίας και δέσμευσης στην τάξη — και τελικά εκπαίδευση υψηλότερης ποιότητας. Με τη σωστή βοήθεια, οι δάσκαλοι μπορούν να συμβάλουν στην οικοδόμηση της αυτονομίας και των δεξιοτήτων επικοινωνίας των μαθητών τους με διάφορους τρόπους.

Οι δραστηριότητες ανατροφοδότησης μπορούν να πετύχουν μόνο σε μια ασφαλή και φιλική προς τα λάθη κοινότητα στην τάξη που καλλιεργεί τον gentle reflection αντί για τη διόρθωση, όπου οι μαθητές νιώθουν άνετα να ρισκάρουν και να είναι ευάλωτοι καθώς μοιράζονται την εργασία τους. Όταν τίθενται οι βάσεις για εποικοδομητικές συζητήσεις που επικεντρώνονται σε ξεκάθαρα, θετικά και ενθαρρυντικά σχόλια, οι μαθητές μπορούν να δίνουν και να παίρνουν ανατροφοδότηση πιο άνετα.

Η χρήση απλών δομών (εργαλείων) που θα προστατεύουν και θα κατευθύνουν τους μαθητές σε μια πιο αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να εφαρμοστεί από την αρχή. Τα πλαίσια/ τα πρότυπα που επιτρέπουν στους μαθητές να μοιράζονται ιδέες με ευγενικό τρόπο, δείχνοντας σεβασμό, είναι ιδανικά για την αρχή όπως πχ φυλλάδια όπου τα παιδιά καλούνται να γράψουν τι τους άρεσε από την εργασία του συμμαθητή τους, να κάνουν μια σχετική ερώτηση και τέλος και μια πρόταση, ή ακόμα και φυλλάδια με την αρχή των προτάσεων που τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν. Όσο περισσότερα εργαλεία δίνονται στα παιδιά για να ανταλλάξουν τις σημειώσεις τους με υποστηρικτικούς τρόπους, τόσο μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση θα αποκτήσουν στην έκφραση των σκέψεών τους.

Καθώς οι μαθητές αποκτούν άνεση στο να ανταλλάσσουν σχόλια ανατροφοδότησης με τα παιδιά στα γειτονικά θρανία και τους φίλους τους, οι πρακτικές που εμπεριέχουν μετακίνηση στην αίθουσα μπορούν να βοηθήσουν στην ενίσχυση των δεξιοτήτων τους και στη βελτίωση της εργασίας τους. Ζητώντας από τους μαθητές να κάθονται σε διαφορετικά θρανία ή να συνεργάζονται με παιδιά με τα οποία υπό κανονικές συνθήκες δεν θα αλληλεπιδρούσαν δημιουργεί μια μεγαλύτερη ποικιλία πηγών ανατροφοδότησης, στοιχείο που βοηθά τους μαθητές να αναπτύσσουν νέες δεξιότητες συνεργασίας.

Ακόμα και μαθητές μικρής ηλικίας αρχίζουν να οικειοποιούνται τη μάθησή τους όταν αισθάνονται ότι οι σκέψεις, οι απόψεις και οι ιδέες τους έχουν αξία.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου