Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

ORAMA: Μια επιχείρηση στη Θεσσαλονίκη που «αγκαλιάζει» τα άτομα με αναπηρία

Στην οδό Πέτρου Συνδίκα 6, στη Θεσσαλονίκη, θα συναντήσεις μία πολύ πρωτότυπη επιχείρηση. Πρόκειται για το ORAMA, μία Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.Επ), στην οποία εργάζονται άτομα με αναπηρία και ουσιαστικά δεν είναι μόνο εργαζόμενοι, αλλά και συνέταιροι. Iδρύθηκε στις αρχές του 2022 από το Σωματείο Α.με.Α «ο Σωτήρ» και δεκαπέντε ακόμα υποστηρικτές και άτομα με αναπηρία.

Η ιδέα για το ORAMA προϋπήρχε από χρόνια στη σκέψη της Ράνιας Λιακοπούλου, προέδρου του «Σωτήρ» και του Θάνου Τσαβαλάκογλου, προϊσταμένου του φορέα και ξεκίνησε να υλοποιείται τη στιγμή που οι συνθήκες ωρίμασαν. Η απασχόληση ατόμων με αναπηρία αποτελεί μια προοδευτική κίνηση που διαμορφώνει το εργασιακό πεδίο προς ένα πιο συμπεριληπτικό και δίκαιο περιβάλλον.

«Εκείνο που ήταν πρωταρχικής σημασίας για εμάς ήταν η δημιουργία ενός ασφαλούς πλαισίου εργασίας, όπου τα άτομα με αναπηρία μπορούν να εργάζονται και να αμείβονται χωρίς να στερηθούν τις προνοιακές παροχές τους. Αυτή την ευχέρεια την προσφέρει η νομική μορφή της συγκεκριμένης επιχείρησης, που είναι Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση», εξηγεί η Ανδρουλάκη Άννα, υπεύθυνη Επικοινωνίας της επιχείρησης.

Αυτή τη στιγμή υποστηρίζουν εθελοντικά το ORAMA ορισμένοι εργαζόμενοι του Σωματείου Α.με.Α ο «Σωτήρ». Όλοι τους, έχοντας εξειδίκευση ο καθένας στον δικό του τομέα, αναλαμβάνει και παρακολουθεί την υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία με στόχο την απόκτηση των απαραίτητων δεξιοτήτων και γνώσεων που απαιτούνται για την επιτυχή ένταξη τους στο κατάστημα.

Επιπλέον, την υποστήριξη και εποπτεία του καταστήματος έχει σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις η Διοικούσα Επιτροπή της Κοιν.Σ.Επ, τα μέλη της οποίας είναι άμισθα. «Όλοι μας δεσμευόμαστε να παρέχουμε την απαραίτητη υποστήριξη και καθοδήγηση για να βοηθήσουμε κάθε άτομο να αναπτύξει το δυναμικό του και να επιτύχει στο ORAMA», με ενημερώνει η κα Ανδρουλάκη.

Με τι ασχολούνται οι εργαζόμενοι

Στο ORAMA κατασκευάζονται φυτικά αρωματικά κεριά σόγιας, κεραμικά προϊόντα, διακοσμητικά και χρηστικά αντικείμενα πορσελάνης και πραγματοποιούνται εκτυπώσεις προσωποποιημένων σχεδίων σε κούπες και άλλα είδη από τα εργαζόμενα άτομα με νοητική αναπηρία, τα οποία έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία έναν κύκλο εξειδικευμένων σεμιναρίων επαγγελματικής κατάρτισης.

Κάθε εργαζόμενος απασχολείται στον τομέα που έχει λάβει εκπαίδευση, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά του. Αυτή τη στιγμή εργάζονται πέντε άτομα σε διάφορα πόστα στο κατάστημα, καλύπτοντας τις ανάγκες των εργαστηρίων και της πώλησης.

Όσον αφορά στα εργαστήρια αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν την παραγωγή τσιμεντένιων και χυτών διακοσμητικών προϊόντων, κεραμικών προϊόντων, προϊόντων αρωματισμού χώρου και εκτυπώσεων σε διάφορα αντικείμενα. Άλλοι εργαζόμενοι απασχολούνται στο κομμάτι της πώλησης στο κατάστημα.

Οι εκπαιδευόμενοι λαμβάνουν μαθήματα και καθοδήγηση από τους εμπειρότερους εργαζόμενους καθώς και από το υποστηρικτικό προσωπικό. «Μια σημαντική επιτυχία για εμάς ήταν η δυνατότητα να μεταφέρουμε τη γνώση και την εμπειρία από τους εργαζόμενους στους επόμενους, επιτρέποντας έτσι τη διεύρυνση των τμημάτων μας και την αύξηση του αριθμού των ατόμων που μπορούν να εργαστούν στον χώρο μας», εξηγεί η κα Άννα.
Πως προωθούν τη δουλειά τους

Η προώθηση των προϊόντων, αλλά περισσότερο της φιλοσοφίας της επιχείρησης γίνεται μέσω διαφόρων καναλιών επικοινωνίας και η προσέγγιση διαφέρει. «Χρησιμοποιούμε ενεργά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram, το Facebook και το TikTok, τα οποία μας βοηθούν να δείξουμε τα προϊόντα μας και επικοινωνούμε με ένα μεγάλο μέρος των πελατών μας. Ως εκ τούτου, ανεβάζουμε φωτογραφίες και βίντεο από τα προϊόντα και τις διαδικασίες παραγωγής, δημιουργώντας έτσι μια διαδραστική εμπειρία για τους ακόλουθούς μας», με ενημερώνει η κα Ανδρουλάκη.

Ωστόσο, το φυσικό κατάστημα είναι εξίσου σημαντικό κομμάτι όσον αφορά στην πώληση των προϊόντων. Εκεί, υπάρχει εκθετήριο – πωλητήριο, όπου μπορεί ο κόσμος να προμηθευτεί τα προϊόντα και να γνωρίσει την ομάδα από κοντά.

«Φυσικά, χαιρόμαστε να υποδεχόμαστε τους πελάτες και στο χώρο των εργαστηρίων μας, ο οποίος συστεγάζεται με το πωλητήριο, για να δουν με τα μάτια τους όλη τη διαδικασία παραγωγής των εξ’ ολοκλήρου χειροποίητων προϊόντων μας. Προσπαθούμε να προσεγγίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, ανεξαρτήτως του που βρίσκονται με σκοπό να τους φέρουμε σε επαφή με τη δουλειά που κάνει το ORAMA και, φυσικά, με τον κοινωνικό χαρακτήρα της επιχείρησης», συνεχίζει.

H ανταπόκριση του κόσμου

Συνολικά, η ανταπόκριση του κόσμου ενθαρρύνει καθημερινά την ομάδα του ORAMA να συνεχίσει την αποστολή της, υπηρετώντας αδιάκοπα τον κοινωνικό χαρακτήρα της επιχείρησης και διατηρώντας παράλληλα την υψηλή ποιότητα των προϊόντων.

Η κα Άννα τονίζει ότι είναι μεγάλη τους χαρά που ο κόσμος έχει αγκαλιάσει το ORAMA από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του. «Οι αντιδράσεις που λαμβάνουμε από τους πελάτες είναι ιδιαίτερα θετικές και ενθαρρυντικές. Το γεγονός ότι στο ORAMA εργάζονται άτομα με νοητική αναπηρία που έχουν εκπαιδευτεί και εξειδικευτεί στον τομέα τους είναι κάτι που έχει επάξια κερδίσει την εκτίμηση του κόσμου».

Συνεχής επιμόρφωση των εργαζομένων

Αυτή τη στιγμή εκπαιδεύονται στο ORAMA επτά άτομα με νοητική αναπηρία, με σκοπό, να ενταχθούν στο κατάστημα ως μόνιμοι εργαζόμενοι. Η εκπαίδευση κάθε μέλους της ομάδας είναι πολύ σημαντική και υλοποιείται με προσήλωση και αφοσίωση. Για κάθε άτομο σχεδιάζεται ένα πλάνο προσαρμοσμένης εκπαίδευσης που περιλαμβάνει θεωρητικά μαθήματα απόκτησης συμπεριφοράς εργασίας και επαγγελματικής συνείδησης καθώς και πρακτική εξάσκηση στα εργαστήρια.

Πως διασφαλίζεται η πρόσβαση και η άνεση των εργαζομένων στο χώρο

Η δημιουργία και η διασφάλιση ενός υγιούς και υποστηρικτικού πλαισίου εργασίας για τα άτομα με αναπηρία αποτέλεσε από την αρχή προτεραιότητα για το ORAMA.

Επιπλέον, δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στην καλλιέργεια μιας αίσθησης ασφάλειας και ευεξίας στους εργαζόμενους, η οποία επιτεύχθηκε σε σημαντικό βαθμό μέσω της εκπαίδευσης και της ενημέρωσης τους για όλες τις ανάγκες της επιχείρησης και των δυσκολιών που πιθανόν αντιμετωπίσουν.

Oι μεγαλύτερες προκλήσεις της επιχείρησης

Είναι γεγονός ότι η καλλιέργεια και η επιτυχής ανάπτυξη του συγκεκριμένου πλαισίου εργασίας που πρεσβεύει το ORAMA, το οποίο στηρίζει και σέβεται τις ανάγκες και τις δεξιότητες των εργαζομένων με αναπηρία απαιτεί ευαισθητοποίηση, εκπαίδευση και αλλαγή στις στερεοτυπικές στάσεις και πεποιθήσεις της κοινωνίας.

Επιπλέον, η οικονομική βιωσιμότητα της επιχείρησης αποτελεί από μόνη της μεγάλη πρόκληση στη σύγχρονη εποχή, καθώς συνυπάρχουν αρκετοί παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία της.

«Παρά τις προκλήσεις, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η εργασία των ατόμων με νοητική αναπηρία επιφέρει θετικές επιπτώσεις τόσο για τους ίδιους τους εργαζόμενους όσο και για την κοινωνία ευρύτερα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μια συμπεριληπτική αγορά εργασίας», τονίζει η κα Ανδρουλάκη.

Πως ευαισθητοποιείται η κοινωνία για τα άτομα με αναπηρία

Η επικοινωνία αυτής της πρωτοβουλίας μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ο πιο άμεσος τρόπος να μεταφερθεί στο κοινό η φιλοσοφία και την ιδέα πίσω από τη δημιουργία της Κοιν.Σ.Επ. ORAMA, σύμφωνα με την υπεύθυνη.

«Συνηθίζουμε να μοιραζόμαστε φωτογραφίες και βίντεο που απεικονίζουν την καθημερινότητα μας στα εργαστήρια και στο πωλητήριο του καταστήματος. Επιπλέον, κοινοποιούμε ιστορίες εργαζόμενων ατόμων με αναπηρία που μοιράζονται την προσωπική τους εμπειρία από την εργασία και απασχόληση τους στο ORAMA», μου εξηγεί.

Τα σχέδια για το μέλλον

Σύμφωνα με την κα Ανδρουλάκη τα σχέδια τους είναι αρκετά και απώτερος σκοπός αυτών είναι να συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη και στη συνεχή και αδιάκοπη εξέλιξη της επιχείρησης.

«Φυσικά, θα συνεχίσουμε την εκπαίδευση και επιμόρφωση των εργαζομένων, προσφέροντας τους τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την ανάπτυξη της προσωπικής τους επαγγελματικής πορείας. Επιπλέον, στοχεύουμε στην ενίσχυση και ευαισθητοποίηση του κοινού αναφορικά με τον κοινωνικό χαρακτήρα της επιχείρησης. Τέλος, επιδιώκουμε να εισάγουμε νέα προϊόντα, διατηρώντας πάντα την υψηλή ποιότητα, που θα ενισχύσουν και θα επεκτείνουν την παρουσία μας στην αγορά», συνεχίζει.

«Σκοπός μας είναι να εκπαιδευτούν και να εργαστούν όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα με αναπηρία στο άμεσο μέλλον», δηλώνει με ενθουσιασμό.

Η εμπειρία των εργαζομένων στο ORAMA

«Είχα δίπλα μου τις καλύτερες δασκάλες! Έναν χρόνο εκπαιδευόμουν στην κεραμική και τον επόμενο χρόνο ξεκίνησα να εκπαιδεύω τους καινούριους εργαζόμενους. Από ότι φαίνεται, τους αρέσει η κεραμική, αλλά και εγώ χαίρομαι να τους εκπαιδεύω και να τους βοηθάω. Στον πηλό, μου αρέσει πολύ η διαδικασία. Την πρώτη φορά, μου φάνηκε σαν πλαστελίνη. Προσπαθώ να δείξω και στα παιδιά που εκπαιδεύω ότι δεν είναι δύσκολο και ότι μπορούν να δημιουργήσουν μοναδικά διακοσμητικά μέσα από αυτό», λέει χαρακτηριστικά ο Δημήτρης.

Η Ελεονώρα από την πλευρά της δηλώνει: «Αισθάνομαι χαρούμενη που εργάζομαι εδώ, καθώς μπορώ να εξυπηρετώ με χαμόγελο τους πελάτες. Μου αρέσει η επαφή με τους ανθρώπους και έχω αποκτήσει εμπειρία από την ομάδα μας».

«Δουλεύω στο ORAMA από πέρυσι. Μου αρέσει πολύ η επαφή με τον κόσμο και να εξυπηρετώ τους πελάτες. Χαίρομαι να ετοιμάζω τις παραγγελίες. Μου αρέσει που είμαστε ομάδα», λέει η Δανάη.

Τέλος, τα δίδυμα αδερφάκια της επιχείρησης, Δημήτρης και Θοδωρής, δήλωσαν: «Μας αρέσει να δουλεύουμε μαζί στο ORAMA. Κάθε μέρα φτιάχνουμε κεραμικά».

Πηγή: businessvoice

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου