Πέμπτη 16 Μαΐου 2024

Μια κακή φήμη μπορεί να επηρεάσει το πώς βλέπουν τα παιδιά το ένα το άλλο.

Στον αδίστακτο κόσμο της παιδικής χαράς του δημοτικού σχολείου, μια κακή φήμη είναι αρκετή για να κάνει τα παιδιά επιφυλακτικά απέναντι στα άλλα παιδιά, όπως υποστηρίζει νέα έρευνα.

Ψυχολόγοι που μελέτησαν το κουτσομπολιό σε παιδιά επτά ετών διαπίστωσαν ότι τα παιδιά εμπιστεύονταν τις καλές φήμες όταν προέρχονταν από διάφορες πηγές, αλλά μπορούσαν να επηρεαστούν από κακές φήμες έστω και αν τις είχαν ακούσει μόνο μία φορά.

Το τι κρύβεται πίσω από τις αποφάσεις των παιδιών είναι ασαφές, αλλά οι επιστήμονες επισήμαναν ότι το εύρημα μπορεί να αντικατοπτρίζει τον κίνδυνο να γίνουν φίλοι με έναν συμμαθητή για να μάθουν με τον δύσκολο τρόπο ότι τελικά πρόκειται για ένα τρομερό παιδί.

«Μπορεί να είναι λειτουργικά προσαρμοστικό για τα παιδιά να προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους με βάση το αρνητικό κουτσομπολιό απλώς για να αποφύγουν επιβλαβείς καταστάσεις που προκαλούνται από μελλοντικές αλληλεπιδράσεις με ένα κακόβουλο άτομο», έγραψαν οι συγγραφείς στο Royal Society Open Science. «Μπορεί να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης ή αρνητικών καταστάσεων από άτομο που έχει πράγματι κακή πρόθεση».

Στα πλαίσια της μελέτης, 108 επτάχρονοι στην Ιαπωνία παρακολούθησαν μια σειρά από σύντομα βίντεο που περιλάμβαναν ένα ζευγάρι χαρακτήρες μαριονέτας, ο ένας φορούσε καρό πουκάμισο και ο άλλος ντυμένος με πουά, για να είναι εύκολο να διακριθούν.

Αφού έκανε την εμφάνισή του, κάθε μαριονέτα έφυγε από την οθόνη, περνώντας από μία έως πέντε άλλες μαριονέτες, οι οποίες μετατράπηκαν σε πληροφοριοδότες, μοιράζοντας καλά, κακά ή ουδέτερα σχόλια/κουτσομπολιά με τον θεατή.

Τα θετικά κουτσομπολιά περιέγραφαν ευγενικές πράξεις όπως το να μοιράζεσαι γλυκά ή να βοηθάς κάποιον που αντιμετωπίζει προβλήματα, ενώ τα αρνητικά κουτσομπολιά περιελάμβαναν κατηγορίες για κλοπή, χτύπημα ή σπάσιμο παιχνιδιών. Στο ουδέτερο κουτσομπολιό αναφερόταν ότι ο χαρακτήρας ζωγράφισε μια εικόνα, είχε πάει μια βόλτα ή έπαιζε σε μια κούνια.

Όταν τελείωσαν τα βίντεο, τα παιδιά κλήθηκαν να δώσουν ανταμοιβές στους κύριους χαρακτήρες με τη μορφή αυτοκόλλητων. Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Οσάκα και στα Εργαστήρια Επιστήμης Επικοινωνίας NTT στο Κιότο διαπίστωσαν ότι τα παιδιά ήταν πιο γενναιόδωρα όταν πολλοί πληροφοριοδότες μοιράζονταν θετικά σχόλια/κουτσομπολιά. Αλλά το άκουσμα έστω και μιας κακής φήμης ήταν αρκετή για να περιορίσει τις ανταμοιβές που έδιναν τα παιδιά.

«Τα παιδιά ενήργησαν μετά από θετικά κουτσομπολιά από πολλούς πληροφοριοδότες αλλά όχι από έναν μόνο πληροφοριοδότη», έγραψαν οι συγγραφείς. «Αντίθετα, βασίστηκαν σε αρνητικά κουτσομπολιά ανεξάρτητα από τον αριθμό των πηγών».

Ο Kirk Chang, καθηγητής διαχείρισης και τεχνολογίας εργαζομένων στο Πανεπιστήμιο του Ανατολικού Λονδίνου και ειδικός στα κουτσομπολιά στο χώρο εργασίας, είπε ότι τα αρνητικά κουτσομπολιά θα μπορούσαν να έχουν μεγαλύτερη σημασία για τα μικρά παιδιά, ιδιαίτερα πριν αναπτύξουν τις δεξιότητες για να κάνουν καλές αξιολογήσεις κινδύνου και αποφάσεων.

«Αν το πείραμα επαναλαμβανόταν με ώριμους συμμετέχοντες, για παράδειγμα άτομα ηλικίας 30 έως 40 ετών με εργασιακή εμπειρία, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικό», είπε.

Η Kim Peters, καθηγήτρια στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ και βραβευμένη με το Ig Nobel Ειρήνης για το έργο της σχετικά με την εμπιστοσύνη και το κουτσομπολιό, είπε ότι οι άνθρωποι είναι γενικά πιο ευαίσθητοι στις αρνητικές πληροφορίες που αφορούν τον χαρακτήρα.

«Για να το θέσουμε αυτό με καθημερινούς όρους, θα περιμέναμε ακόμη και από τους χειρότερους ανθρώπους να είναι καλοί με μερικούς ανθρώπους κάποιες φορές», είπε. «Αυτό σημαίνει ότι η κακή συμπεριφορά είναι πιθανό να είναι πιο ενημερωτική από την καλή συμπεριφορά και, κατά συνέπεια, θα πρέπει να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο σε εμάς».

Η Peters πρόσθεσε: «Το πόσο σοβαρά παίρνουμε τις πληροφορίες που λαμβάνουμε στο κουτσομπολιό και πόσο διαμορφώνουν τη συμπεριφορά μας, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ιστορία των αλληλεπιδράσεών μας με τον κουτσομπολιό.

«Μπορεί επίσης να είμαστε γενικά πιο δύσπιστοι για το αρνητικό κουτσομπολιό, γιατί μπορεί να λέει περισσότερα για την ανάγκη του κουτσομπολιού να εκτονωθεί παρά για το άτομο για το οποίο εκφράζουν. Όλα αυτά σημαίνουν ότι στις περισσότερες καθημερινές περιστάσεις δεν θα είμαστε πολύ γρήγοροι να κρίνουμε και θα είμαστε πρόθυμοι να ενημερώσουμε τις εντυπώσεις μας καθώς έρχονται πρόσθετες πληροφορίες».



Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου