Δευτέρα 22 Απριλίου 2024

Μεταξύ των κωφών ατόμων, οι γυναίκες έχουν υψηλότερα επίπεδα προσωπικής ανάπτυξης

Ένα από τα χαρακτηριστικά της κοινότητας των κωφών είναι ότι έχει μεγάλη ποικιλία. Εκτός από τη συμμετοχή ατόμων διαφορετικών ηλικιών και φύλων, τα μέλη της κοινότητας δεν μοιράζονται όλα τον ίδιο τύπο κώφωσης ή μορφής επικοινωνίας. Πρώτον, ο χρόνος εμφάνισης της κώφωσης και ο βαθμός απώλειας ακοής ποικίλλουν πολύ. Και δεύτερον, δεν χρησιμοποιούν όλα τα κωφά άτομα τη νοηματική και την προφορική γλώσσα με τον ίδιο τρόπο. Όλες αυτές οι πτυχές έχουν σχέση με την ευημερία των κωφών ατόμων. Ωστόσο, λίγες μελέτες αναλύουν συγκεκριμένα την επίδραση του κάθε παράγοντα.

Η διδακτορική διατριβή, που υπερασπίστηκε η Amaia Jauregi-Orbe στο Faculty of Education - Bilbao, συμβάλλει σημαντικά στην επιστημονική βιβλιογραφία. Μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί καμία άλλη έρευνα αυτού του μεγέθους που να αναλύει όλους αυτούς τους παράγοντες και να διερευνά τη σχέση τους με τόσες πολλές μεταβλητές, επιτρέποντας έτσι να μετρηθεί η ψυχοκοινωνική ευημερία (αυτοαντίληψη, αυτοεκτίμηση, αντίληψη κοινωνικής υποστήριξης και μοναξιάς κ.λπ.) «Ξεκίνησα να κάνω μια γενική διάγνωση που έχει σχεδιαστεί για να συνεισφέρει στην προσέγγιση της πραγματικότητας των κωφών και να την κάνει ορατή. Η εργασία παρέχει δεδομένα που μπορούν να εμπλουτίσουν την ακαδημαϊκή συζήτηση», είπε.

Ένα από τα στοιχεία που αποκάλυψε η μελέτη είναι ότι οι γυναίκες έχουν υψηλότερα επίπεδα προσωπικής ανάπτυξης από τους άνδρες. Αυτό είναι ένα γεγονός που έχει εκπλήξει την ίδια την ερευνήτρια, δεδομένου ότι η αρχική της υπόθεση υποδηλώνει το αντίθετο. Η Jauregi πιστεύει ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι «ο ιστός της κοινότητας των κωφών προσφέρει στις γυναίκες εργαλεία ενδυνάμωσης που επιτρέπουν σε αυτές να ενισχύσουν τις ικανότητες και την αυτονομία τους».

Επιπλέον, η μελέτη εντόπισε σημαντικές διαφορές που συνδέονται με την ηλικία. Τα άτομα κάτω των 30 έχουν υψηλότερη αυτοεκτίμηση, μεγαλύτερη αντιληπτή κοινωνική υποστήριξη και μεγαλύτερη προσωπική ανάπτυξη από τα άτομα σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. «Πρέπει να διερευνηθούν οι λόγοι πίσω από αυτό το εύρημα.. Πιστεύω ότι μία από τις σημαντικές μεταβλητές μπορεί να είναι το γεγονός ότι έχουν λάβει εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς», εξήγησε.

Σε σχέση με αυτή την υπόθεση, τα αποτελέσματα της διατριβής δείχνουν ότι οι προγλωσσικά κωφοί (αυτοί που έχασαν την ακοή τους πριν μάθουν την προφορική γλώσσα) που εκπαιδεύτηκαν σε γενικά σχολεία έχουν υψηλότερη αυτοεκτίμηση από αυτούς που εκπαιδεύτηκαν σε ειδικά σχολεία. Ένα άλλο αξιοσημείωτο αποτέλεσμα που συνδέεται με το εκπαιδευτικό πλαίσιο είναι ότι η ευημερία ποικίλλει ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης που επιτυγχάνεται. Η ομάδα των ατόμων με πανεπιστημιακή εκπαίδευση έχει υψηλότερο επίπεδο αυτοεκτίμησης, προσωπικής ανάπτυξης και κοινωνικής ευημερίας από την ομάδα που έλαβε πρωτοβάθμια εκπαίδευση ή χαμηλότερη.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της διατριβής, άλλοι παράγοντες, όπως γλωσσοπολιτιστικοί ή επαγγελματικοί παράγοντες, για παράδειγμα, δεν φαίνεται να έχουν άμεση σχέση με την ψυχοκοινωνική ευημερία των κωφών. Ωστόσο, η ερευνήτρια θεωρεί ότι τα δεδομένα θα μπορούσαν να διαβαστούν διαφορετικά εάν αναλυόταν η διατομεακότητα των μεταβλητών: «Για να γίνει καλύτερη κατανόηση της πραγματικότητας, πρέπει να διεξαχθούν μελέτες στο μέλλον για να διερευνηθεί η συσχέτιση μεταξύ των διαφορετικών παραγόντων».

Μεγάλο δείγμα και προσαρμοσμένα όργανα αξιολόγησης

Ο σχεδιασμός και η διαδικασία της έρευνας είναι δύο από τα δυνατά σημεία της έρευνας, καθώς έχουν αντιμετωπιστεί όλες οι προκλήσεις που εμπλέκονται στην έρευνα σε κωφά άτομα. Τα αποτελέσματα της διδακτορικής διατριβής προέκυψαν μετά από ανάλυση των απαντήσεων 166 κωφών ενηλίκων διαφορετικών φύλων, ηλικιών, τύπων κώφωσης και γλωσσικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών. Εξασφαλίστηκε ότι η ομάδα των συμμετεχόντων ήταν αντιπροσωπευτική της διαφορετικότητας της κοινότητας των κωφών και ότι τα εργαλεία αξιολόγησης ήταν προσαρμοσμένα στις ετερογενείς ανάγκες των συμμετεχόντων.

Επιπλέον πληροφορίες

Η Amaia Jauregi-Orbe εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στο Τμήμα Εξελικτικής Ψυχολογίας και Εκπαίδευσης. Οι επόπτες της ήταν η Dr Elena Bernarás-Iturrioz και η Dr Joana Jaureguizar-Alboniga- του UPV/EHU. Η Amaia Jauregi είναι επί του παρόντος μόνιμη λέκτορας στο Τμήμα Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Begoñako Andra Mari Teacher Training College. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην εκπαιδευτική ανταπόκριση σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και υψηλές ικανότητες, καθώς και στην ψυχοκοινωνική ευημερία των κωφών.



Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου