Την περασμένη Τρίτη, πέντε μαθητές από τη Θεσσαλονίκη μαζεύτηκαν γύρω από την οθόνη ενός λάπτοπ, παρακολουθώντας τα αποτελέσματα ενός παγκόσμιου διαγωνισμού. Η αντίδραση τους, υπέροχη: Πλατιά χαμόγελα και βλέμματα που προκύπτουν όταν γίνεσαι κοινωνός μίας υπέροχης είδησης που μοιάζει απίστευτη.
Τρία κορίτσια και δύο αγόρια – μαθητές του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Πριν από περίπου 2 χρόνια, έφτιαξαν μία μαθητική start-up, την Isometricks, κι έκτοτε καταγράφουν τη μία επιτυχία μετά την άλλη.
Τώρα είναι παγκόσμιοι πρωταθλητές στον διαγωνισμό μαθητικής επιχειρηματικότητας του Junior Achievement.
Η Isometricks ήταν ήδη πρωταθλήτρια Ευρώπης –ο τελικός έγινε στην Κωνσταντινούπολη– και τώρα αναμετρήθηκε με τις νικήτριες ομάδες του παγκόσμιου προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση – JA Company Program» από τις ΗΠΑ, χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Ασίας, της Αφρικής και των Αραβικών χωρών.
Νίκησαν παρουσιάζοντας το «Wizzle», ένα παιχνίδι συμμετριών με κρυμμένα μαθηματικά που έχει ευεργετική επίδραση στον εγκέφαλο.
Ένα παιχνίδι που δημιουργήθηκε με τη συνδρομή της τεχνολογίας, αλλά είναι αναλογικό.
Εμπνευστές, πέντε 16χρονοι από τη Θεσσαλονίκη – ψηφιακοί ιθαγενείς από κούνια: Η Κορίνα, η Φαίη, η Μαρίνα, ο Νικόλας και ο Γιάννης.
Δύο 24ωρα αργότερα, έχω απέναντι μου -σε βιντεοκλήση- τέσσερις από τους πέντε νικητές, οι οποίοι βρίσκονταν για εκδρομή στη Βουλγαρία.
Η CEO της επιχείρησης, Κορίνα Μαλασίδη, τονίζει ότι στόχος ήταν να φτιάξουν κάτι το οποίο «προσφέρει στην κοινωνία, είναι παράλληλα καινοτόμο κι επίσης εμπνέει και εμάς τους ίδιους, καθώς ως μαθητές βιώνουμε καθημερινά την έλλειψη του παιχνιδιού στη ζωή μας».
«Αρχίσαμε σιγά-σιγά να κατακτούμε τον ένα στόχο μετά τον άλλο, οπότε βήμα-βήμα αρχίσαμε να χτίζουμε όλη την επιχείρηση. Ξεκινήσαμε με τον Πανελλήνιο τελικό, που βγήκαμε νικητές και εκπροσωπήσαμε την Ελλάδα στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό, όπου και εκεί ήρθαμε νικητές».
Ο ανταγωνισμός ήταν σκληρός, καθώς απέναντι τους είχαν ισχυρές ομάδες από όλη την Ευρώπη.
Στον δρόμο για το Παγκόσμιο, όπως λέει, «εξελίξαμε πάρα πολύ την επιχείρησή και το προϊόν μας. Βρήκαμε κι άλλους τομείς που θα μπορούσαμε να το εξαπλώσουμε».
Κι όσον αφορά στη νίκη; «Ήταν σοκ το να κερδίσουμε έναν παγκόσμιο διαγωνισμό – είμαστε ακόμα στη φάση της συνειδητοποίησης και είμαστε όλοι πανευτυχείς», λέει χαμογελώντας.
«Θέλαμε να έχει κοινωνικό αντίκτυπο»
«Ξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια τον Οκτώβριο του 2022», αναφέρει ο Νικόλας Σίββας, το μόνο αγόρι της παρέας, καθώς ο έτερος, Ιωάννης Τερψιάδης, δεν ήταν μαζί τους στην εκδρομή.
Αρχικώς, δεν ήταν σίγουροι για το προς τα πού θα κινηθούν, αλλά είχαν ως γνώμονα την επιθυμία να προσφέρουν στην κοινωνία, «να είναι κάτι που εμπνέει εμάς τους ίδιους».
Συμμετέχοντας στον όμιλο επιχειρηματικότητας του σχολείου, σταδιακά κατέληξαν στην ιδέα του Wizzle. «Είδαμε ότι έχει πολύ προοπτική ως προϊόν».
«Θέλαμε ένα προϊόν το οποίο να εμπνέει εμάς, αλλά να έχει και κοινωνικό αντίκτυπο, δηλαδή να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να λύσει τα προβλήματα», επισημαίνει η Φαίη Κατσάνου.
«Το Wizzle είναι ένα προϊόν που λύνει προβλήματα της καθημερινότητας, όπως το γεγονός ότι ο άνθρωπος θέλει να έχει ένα παιχνίδι να παίζει σε έναν κόσμο που επικρατούν οι ηλεκτρονικές συσκευές. Βοηθάει στην αντιμετώπιση του άγχους, αλλά και σε τομείς όπως η εκπαίδευση ως μαθηματικό εργαλείο. Επίσης, στην υγεία καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μη φαρμακευτική θεραπευτική παρέμβαση. Χρησιμοποιείται ήδη και από σχολεία, από δήμους, αλλά και από κέντρο αποκατάστασης. Ακόμα και με την ελληνική εταιρεία Alzheimer έχουμε κάνει δύο διαφορετικά προγράμματα και φυσικά πολύ μεγάλο επίτευγμα για την Isometrics ήταν ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επικοινώνησε μαζί μας και ενδιαφέρθηκε για το παιχνίδι μας».
Η Μαρίνα Γιακουμόγλου τονίζει ότι το Wizzle είναι ένα παιχνίδι με μαθηματικό υπόβαθρο, «το οποίο δημιουργήσαμε μέσω προγράμματα 3D printing και πλέον έχουμε κι ένα νέο edition που γίνεται με laser cutter».
Συμπληρώνει ότι το παιχνίδι προορίζεται για άτομα όλων των ηλικιών, «δεν έχουμε βάλει κάποιο όριο και έχει εφαρμογές στην εκπαίδευση και στην ιατρική».
Οι πολύχρωμες συλλογές ψηφίδων συνδέονται μεταξύ τους με συγκεκριμένο τρόπο, δίνοντας στον χρήστη απεριόριστη δυνατότητα δημιουργίας.
«Αυτό στο οποίο βασιζόμαστε, είναι ότι η φαντασία του κάθε χρήστη είναι το όριο του παιχνιδιού. Δεν υπάρχουν άλλα όρια. Το κάθε όριο είναι η φαντασία του παίχτη».
«Χαρά για την απρόσμενη νίκη»
Όταν ανακοινώθηκε το τελικό αποτέλεσμα, οι μαθητές από τη Θεσσαλονίκη βίωσαν μία έκρηξη χαράς.
«Περιμέναμε με τεράστια ανυπομονησία και ταραχή – ξαφνικά ανακοινώνεται το όνομά μας και αρχίζουμε να κλαίμε! Είχαμε τεράστιο ενθουσιασμό, ήταν απρόσμενο, γιατί όσο καλά και να έχει προετοιμαστεί μια ομάδα, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να πει: “Ναι, πάμε, έχουμε το παγκόσμιο”. Ο ανταγωνισμός ήταν πολύ ψηλός. Οπότε, όσο καλά προετοιμασμένοι κι αν είμαστε, είχαμε κι αυτοπεποίθηση, δεν μπορούσαμε να πούμε: “Το έχουμε!”. Είχε πολύ καλές ομάδες, είχε πολύ καλούς ανταγωνιστές, ήταν και λίγο πιο αόριστο για εμάς το τι θα γίνει, δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε πώς τα είχαμε πάει. Οπότε ήταν κάτι το απρόσμενο».
Το κέρδος της διαδρομής κι ένα μεγάλο «ευχαριστώ»
Τα παιδιά παραμένουν προσγειωμένα: «Δεν είναι μόνο το βραβείο, είναι όλη η πορεία μέχρι εδώ. Έχουμε μάθει, έχουμε κατακτήσει πολλούς στόχους, πράγματα που σε άλλες συνθήκες δεν θα μπορούσαμε να τα φανταστούμε καν, ότι θα φτάσουμε σε ένα τόσο καλό επίπεδο, κορυφαίοι στον κόσμο. Ως επιχειρηματίες έχουμε μάθει πολλά πράγματα για τη συνεργασία, για την επικοινωνία, για τις σχέσεις που πρέπει να κρατάμε. Και αυτά είναι πολύ χρήσιμα».
Κι εκτός αυτού, ταπεινά: «Η αλήθεια είναι πως χωρίς τη στήριξη κυρίως των καθηγητών μας, αλλά και των συμμαθητών μας, θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο να τα καταφέρουμε. Και θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους τρεις καθηγητές που ήταν οι υπεύθυνοι του Ομίλου: Την Κυριακή Βασιλού, τον Νίκο Τερψιάδη και την Αννα Ματσιώρη, που πραγματικά μας στήριξαν, μας καθοδήγησαν και μας βοήθησαν».
Τα σχέδια για το μέλλον Για την Κορίνα, ο άμεσος στόχος είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις και η εισαγωγή στη Νομική, καθώς θεωρεί ότι θα της δώσει «πολλές δυνατότητες και ευελιξία για το επαγγελματικό μου μέλλον». Επίσης, δεν θέλει σε καμία περίπτωση η δράση της στην επιχειρηματικότητα να σταματήσει εδώ.
Η Φαίη θέλει να ασχοληθεί με την επιχειρηματικότητα, «με τον ένα ή τον άλλο τρόπο» και η επιλογή της για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η Φαρμακευτική. Σκοπεύει να αξιοποιήσει τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκόμισε τόσο στην επαγγελματική της ζωή, όσο και στις προσωπικές της σχέσεις.
Η Μαρίνα θέλει να περάσει στη Νομική και μετά να κάνει μεταπτυχιακό, συνδυάζοντας τις σπουδές της με το marketing. Παράλληλα, δηλώνει καλλιτεχνική φύση και δεν αποκλείει να ασχοληθεί με τη συγγραφή.
Ο Νικόλας κλίνει περισσότερο προς τη θετική κατεύθυνση, με το βλέμμα του στο Πολυτεχνείο όπου θα ήθελε να σπουδάσει μηχανολόγος μηχανικός ή κάτι συναφές. Θέλει, επίσης, να αξιοποιήσει στη μελλοντική διαδρομή του τις γνώσεις που κέρδισε από αυτή την ωραία περιπέτεια.
Wizzle: Το παιχνίδι που κατέκτησε τον κόσμο
Το παιχνίδι που δημιούργησαν οι μαθητές, έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει θετικά την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία ατόμων όλων των ηλικιών σε όλο τον κόσμο.
Τι το κάνει ξεχωριστό: Βασίζεται στις συμμετρίες, οι οποίες αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία της φύσης και του τρόπου σκέψης του ανθρώπου
Προάγει τη λογική, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, τη μνήμη, την υπομονή και τις χωρικές δεξιότητες
Απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό, από παιδιά έως ηλικιωμένους
Σχεδιάζεται και παράγεται in house με τεχνολογία 3D εκτύπωσης, προσφέροντας πρωτοφανείς δυνατότητες εξατομίκευσης και after-sales service.
Info
sΟ διαγωνισμός μεταδόθηκε ζωντανά στις 16 Απριλίου 2024
Η Isometricks αποτελείται από 17 μαθητές/μαθήτριες
Στο “JA Company Program” συμμετείχαν πάνω από ένα εκατομμύριο έφηβοι/έφηβες σε 120 χώρες
Το Junior Achievement ιδρύθηκε το 1919 και είναι ο μεγαλύτερος εκπαιδευτικός οργανισμός επιχειρηματικότητας στον κόσμο
Λουκάς Βελιδάκης
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου