και τι χρειάζονται πραγματικά τα κωφά παιδιά σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος για να τα πάνε καλά!
Τα τελευταία 20 χρόνια, η ομάδα Deaf Child Worldwide εργάζεται με τα κωφά παιδιά και τις οικογένειές τους σε κοινότητες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος σε όλο τον κόσμο. Έχουν διαπιστώσει ότι με τη σωστή υποστήριξη τα κωφά παιδιά μπορούν να τα καταφέρουν εξίσου καλά με τους ακούοντες συνομηλίκους τους.
Ωστόσο, πολλά από τα προγράμματα που δημιουργούνται με καλές προθέσεις για την υποστήριξη των κωφών παιδιών, σχεδιάζονται από άτομα δεν κατανοούν πραγματικά τι είναι η κώφωση και τον αντίκτυπό της. Διαβάστε τρεις από τις πιο κοινές λανθασμένες αντιλήψεις που υπάρχουν για τα κωφά παιδιά και ποια υποστήριξη χρειάζονται πραγματικά για να τα πάνε καλά!
Λανθεσμένη αντίληψη 1: Η κώφωση είναι μια μαθησιακή δυσκολία
Η κώφωση δεν είναι μαθησιακή δυσκολία. Υπάρχουν πολλοί κωφοί που βρίσκονται στην κορυφή του ακαδημαϊκού τομέα, στις επιχειρήσεις και στις τέχνες. Όμως τα κωφά παιδιά μπορούν εύκολα να μείνουν πίσω σε σχέση με τους ακούοντες συνομηλίκους τους αν δεν έχουν την κατάλληλη υποστήριξη.
Τα κωφά μωρά που γεννιούνται σε οικογένειες κωφών μεγαλώνουν περιτριγυρισμένα από τη νοηματική γλώσσα, μια γλώσσα που μπορούν εύκολα να προσλάβουν. Αυτό σημαίνει ότι έχουν τα θεμέλια για να αρχίσουν στη συνέχεια να μαθαίνουν την προφορική γλώσσα, να διαβάζουν και να γράφουν. Ωστόσο, τα περισσότερα κωφά παιδιά (90%), γεννιούνται σε οικογένειες με ακουόντων και μεγαλώνουν χωρίς γλώσσα , αφού δεν μπορούν να προσλάβουν την προφορική γλώσσα που χρησιμοποιεί το περιβάλλον τους. Στις χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, όπου η κώφωση συχνά διαγιγνώσκεται αργά, ακόμα και στην ηλικία των έξι ετών, τα κωφά παιδιά μπορεί να θεωρηθεί ότι έχουν μαθησιακές δυσκολίες επειδή δεν μπορούν να κατανοήσουν έννοιες κατάλληλες για την ηλικία τους. Αυτή η αδυναμία ωστόσο οφείλεται στην έλλειψη γλώσσας μέσω της οποίας αυθόρμητα και χωρίς διδασκαλία αποκτά ένα μικρό παιδί έννοιες για τον κόσμο γύρω του. Με εντατική γλωσσική υποστήριξη, ένα κωφό παιδί θα καταφέρει να αποκτήσει τις απαραίτητες έννοιες και να «προλάβει» τους ακούοντες συνομηλίκους του.
Λανθασμένη αντίληψη 2: Η ηλικία διάγνωσης δεν είναι κρίσιμη
Η ηλικία διάγνωσης είναι καθοριστική. Στην ιδανική περίπτωση, ένα παιδί πρέπει να διαγνωστεί όσο το δυνατόν πιο νωρίς, δηλαδή όταν είναι ακόμα μωρό εάν γεννηθεί κωφό ή αμέσως μετά την ασθένεια που θα επηρεάσει την ακοή του αν η κώφωση προκύψει μετά τη γέννηση. Η έγκαιρη διάγνωση επιτρέπει στους γονείς και την κοινότητα να εξασφαλίσουν στο παιδί την υποστήριξη που χρειάζεται αμέσως, ιδίως στον τομέα της επικοινωνίας όπου μπορεί να σημαίνει εκμάθηση της νοηματικής γλώσσας, χρήση της ολικής μεθόδου επικοινωνίας και άλλων τρόπων επικοινωνίας με ένα κωφό παιδί. Είναι ζωτικής σημασίας για τις οικογένειες να μάθουν τι είναι και τι δεν είναι η κώφωση και να γνωρίσουν άλλους γονείς κωφών παιδιών και κωφών ενηλίκων.
Και για τα παιδιά που χάνουν την ακοή τους αφού έχουν αποκτήσει γλώσσα (μεταγλωσσικά κωφά) είναι πολύ σημαντικό να διαγνωστούν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Ενώ αυτά τα παιδιά μπορούν να διατηρήσουν την ομιλία τους, χρειάζονται υποστήριξη για να κατανοήσουν πώς μπορούν να χρησιμοποιούν την υπολειμματική ακοή τους και να εκπαιδευτούν στο να διαβάζουν τα χείλη των συνομιλητών τους. Είναι σημαντικό και για τους γονείς τους να καταλάβουν πώς μπορούν να υποστηρίξουν το παιδί τους στο μέλλον.
Λανθασμένη αντίληψη : Η τεχνολογία μπορεί να λύσει τα πάντα!
Τα τεχνολογικά βοηθήματα ακοής δεν μπορούν να λύσουν τα πάντα. Σε χώρες υψηλού εισοδήματος, πολλά κωφά παιδιά έχουν κοχλιακά εμφυτεύματα ή φορούν ακουστικά βαρηκοΐας. Ωστόσο, τα παιδιά σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος σπάνια έχουν πρόσβαση σε τέτοιου είδους βοηθήματα, καθώς το κόστος τους είναι απαγορευτικό. Εάν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, η αποτελεσματικότητά τους μπορεί να περιορίζεται ανάλογα με την ακρίβεια της διάγνωσης, την ποιότητα των βοηθημάτων, το πόσο καλά τοποθετούνται και πόσο συχνά ελέγχονται καθώς και από την υποστήριξη που λαμβάνει ένα παιδί για να καταλάβει πώς να χρησιμοποιεί τα ακουστικά βαρηκοΐας και να ερμηνεύει τους ήχους που προσλαμβάνει. Από την εμπειρία μας ξέρουμε ότι η πρόσβαση των παιδιών σε ειδικούς (όπως ακουολόγους και λογοθεραπευτές) συνήθως δεν είναι εφικτή.
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα τεχνολογικά βοηθήματα δεν μπορούν να βοηθήσουν. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όμως ότι είναι απλώς εργαλεία που βοηθούν το κωφό παιδί να συνδεθεί με τους γύρω του.
Απόδοση του άρθρου Three common misunderstandings about deaf children
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου