Όταν πρόκειται για την ψυχική υγεία στο σχολείο, συνήθως η εστίαση είναι στη βοήθεια των μαθητών, ειδικά καθώς βγαίνουν από την πανδημία με αυξημένα επίπεδα άγχους, στρες και συναισθηματικών αναγκών. Αλλά καθώς τα διευθυντικά στελέχη προσπαθούν να διαθέσουν πόρους για την ευημερία των μαθητών, ένας άλλος σχολικός πληθυσμός πιθανώς να παραβλέπεται: οι εκπαιδευτικοί.
Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν υψηλά επίπεδα άγχους, πίεσης και εργασιακού τραύματος στην τάξη – πολλά από αυτά προέρχονται από προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών. Η πανδημία επιδείνωσε αυτό το ζήτημα, επηρεάζοντας εξίσου μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2022 από το Εθνικό Κέντρο Στατιστικών Εκπαίδευσης (ΗΠΑ), το 87% των δημόσιων σχολείων ανέφερε ότι η πανδημία «επηρέασε αρνητικά την κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών». Πρόσθετοι στρεσογόνοι παράγοντες από την πανδημία, συμπεριλαμβανομένων νέων επιπέδων αβεβαιότητας, υψηλότερου φόρτου εργασίας και πιο αρνητικής αντίληψης για τους εκπαιδευτικούς στην κοινωνία, έχουν επίσης επηρεάσει την ψυχική υγεία και ευημερία των εκπαιδευτικών.
Καθώς οι δάσκαλοι κινούνται επαγγελματικά στο ναδίρ και το ζενίθ, η φροντίδα για τη συναισθηματική και ψυχική τους ευημερία είναι απαραίτητη. Μάλιστα, αποδεικνύεται ερευνητικά ότι δεν είναι μόνο οι δάσκαλοι που επωφελούνται προσωπικά από τη βελτίωση της ψυχικής υγείας, αλλά και οι μαθητές τους.
Η Lee Ann Rawlins Williams στην εργασία της που πρόκειται να δημοσιευτεί για τις εμπειρίες των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ανέδειξε τέσσερα οφέλη από την ιεράρχηση της ψυχικής υγείας των εκπαιδευτικών που δημιουργούν ένα πιο σταθερό και αποτελεσματικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Μειώνει την εξάντληση και την διαρροή των εκπαιδευτικών
Υπάρχει μια αναμφισβήτητη σχέση μεταξύ της ψυχικής υγείας των εκπαιδευτικών και της επαγγελματικής εξουθένωσης και της εναλλαγής εργασιών, ειδικά για τους δασκάλους στα πρώτα στάδια της καριέρας τους. Ειδικά για τους νέους εκπαιδευτικούς, μια κουλτούρα εργασιομανίας μπορεί να συμβάλει στην επιδείνωση της ψυχικής τους υγείας.
Η απαιτητική φύση της διδασκαλίας, που χαρακτηρίζεται από μεγάλο φόρτο εργασίας και υψηλές προσδοκίες απόδοσης, μπορεί να επηρεάσει όλους το εκπαιδευτικό προσωπικό Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για μη λευκούς δασκάλους, οι οποίοι είναι πιο πιθανό να εγκαταλείψουν τα σχολεία τους ή το επάγγελμά τους, λόγω κακών συνθηκών εργασίας και έλλειψης υποστήριξης.
Σύμφωνα με την Έρευνα για την Πολιτεία της Αμερικής για τους Δασκάλους του 2023 από την Rand Corporation, το 13% των ερωτηθέντων είπε ότι τα σχολεία τους δεν προσφέρουν στους δασκάλους υποστήριξη ψυχικής υγείας ή ευεξίας. Επιπλέον, οι δάσκαλοι αναφέρουν χειρότερο βιοτικό επίπεδο από τον γενικό πληθυσμό.
Σε αυτό το σημείο τα σχολεία μπορούν να κάνουν ουσιαστικά τη διαφορά στη διατήρηση των εκπαιδευτικών. Σε σχολεία με πιο θετική ηγεσία και υποστήριξη, συμπεριλαμβανομένης της ψυχικής υγείας, οι εκπαιδευτικοί είναι πιο πιθανό να παραμείνουν. Παραδείγματα υποστήριξης ψυχικής υγείας περιλαμβάνουν τον καθορισμό κατάλληλων ορίων επαγγελματικής και ζωής, την ενσωμάτωση τεχνικών αυτοφροντίδας και διαχείρισης του άγχους στη σχολική ημέρα και τη δημιουργία ενός ανοιχτού περιβάλλοντος όπου η ψυχική υγεία μπορεί να συζητηθεί χωρίς στίγμα.
Βελτιώνει την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας
Οι εκπαιδευτικοί διαπρέπουν στο έργο τους όταν οι διευθυντές των σχολείων δίνουν προτεραιότητα στην ψυχική τους ευημερία. Η έρευνα έχει συνδέσει άμεσα την ευημερία των εκπαιδευτικών με τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα. Για παράδειγμα, η έρευνα διαπίστωσε ότι όταν ένας δάσκαλος παραμένει ήρεμος και προσανατολισμένος στις λύσεις απέναντι σε δύσκολες καταστάσεις στην τάξη, δημιουργεί ένα πιο θετικό περιβάλλον και υποστηρικτική ατμόσφαιρα για τους μαθητές.
Οι δάσκαλοι επίσης έχουν λιγότερες πιθανότητες να εξουθενωθούν, όταν ενθαρρύνονται να είναι δημιουργικοί στην τάξη. Οι δημιουργικές δραστηριότητες επιτρέπουν μεγαλύτερο επίπεδο σύνδεσης μεταξύ μαθητή και δασκάλου – και ικανοποίηση από την εργασία.
Το να είναι δημιουργικοί και να έχουν θετική σχέση με τους δασκάλους τους αναπτύσσει επίσης τις ικανότητες των μαθητών και βελτιώνει τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. Ένας δάσκαλος με κακή ψυχική υγεία, ωστόσο, μπορεί να δυσκολεύεται να εμφανιστεί στους μαθητές του με τόσο θετικό τρόπο.
Διατηρεί τη θεσμική γνώση
Ο περιορισμός της επαγγελματικής διαρροής των εκπαιδευτικών έχει βαθύ αντίκτυπο στη διατήρηση της θεσμικής γνώσης – τη συλλογική κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ένα σχολείο και οι μαθητές του λειτουργούν καλύτερα. Όταν οι έμπειροι εκπαιδευτικοί φεύγουν απροσδόκητα ή νωρίτερα από το προγραμματισμένο, τα σχολεία χάνουν πολύτιμη γνώση και τεχνογνωσία. Η μείωση της διαρροής αυτής δίνει τη δυνατότητα στα σχολεία να επωφελούνται από έμπειρους δασκάλους για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.
Όταν οι δάσκαλοι παραμένουν στα σχολεία τους, συμβάλλουν στη διαρκή σταθερότητα των σχολείων και στη συσσώρευση βέλτιστων πρακτικών με την πάροδο του χρόνου.
Καλλιεργεί μια θετική οργανωτική κουλτούρα
Η προτεραιότητα στην ψυχική υγεία των εκπαιδευτικών δεν αφορά μόνο την προσωπική ευημερία. Αφορά επίσης την οικοδόμηση μιας θετικής και υποστηρικτικής οργανωτικής κουλτούρας μέσα στα σχολεία.
Μια κουλτούρα που δίνει προτεραιότητα στην ψυχική υγεία και ευεξία δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ότι αναγνωρίζονται, αντιμετωπίζονται με κατανόηση και υποστηρίζονται. Αυτή η θετική κουλτούρα επηρεάζει την ικανοποίηση και το ηθικό των εκπαιδευτικών, κάτι που με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει θετικά τη μάθηση των μαθητών. Μια υποστηρικτική ατμόσφαιρα ενθαρρύνει τη συνεργασία, την ανοιχτή επικοινωνία και την κοινή αφοσίωση στην ευημερία όλων στην ακαδημαϊκή κοινότητα.
Η αναγνώριση και η υποστήριξη των αναγκών των εκπαιδευτικών είναι ζωτικής σημασίας. Δεν αφορά μόνο την επίλυση προβλημάτων. Είναι μια έξυπνη επένδυση στη μακροπρόθεσμη επιτυχία και ανθεκτικότητα ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Απόδοση του άρθρου Students do better and schools are more stable when teachers get mental health support
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου