Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

4 τρόποι για να μειώσετε τους περισπασμούς των έξυπνων κινητών.

Εάν επιτρέπετε στους μαθητές να έχουν τα τηλέφωνά τους στο σχολείο σας, μπορείτε να ορίσετε παραμέτρους για να τους βοηθήσετε να εστιάσουν στην εργασία τους και όχι σε αυτά.

Ποιος δεν αποσπάται από τη ροή στο Instagram, τις αναρτήσεις στο Twitter και το TikTok; Αυτές οι εφαρμογές έχουν σχεδιαστεί για να κερδίζουν την προσοχή των ανθρώπων και να τους κάνουν να ασχολούνται συνέχεια μαζί τους. Καθώς η γενιά των μαθητών που διδάσκουμε είναι προσανατολισμένη στην τεχνολογία, η προσοχή τους είναι λογικό να είναι αποσπαται περισσότερο από αυτή.

Δεν σηκώνουμε τα χέρια μας ψηλά και λέμε "Δεν μπορούμε να κερδίσουμε!" τη μάχη με τα έξυπνα κινητά. Μπορούμε να ξανασκεφτούμε τους κανόνες μας και πώς λειτουργεί η κοινότητα της τάξης μας. Ας μάθουμε ποιοι είναι οι μαθητές μας για να υποστηρίξουμε τη μάθησή τους.

Η γνωριμία με τους μαθητές μας στην αρχή της χρονιάς δεν είναι κάτι που γίνεται μια φορά και τελειώνει. Σκεφτείτε τις ακόλουθες τέσσερις προτάσεις σχετικά με το τι μπορείτε να κάνετε για να ενισχύσετε τα επίπεδα αφοσίωσης των μαθητών στην τάξη σας και να μην ασχολούνται με τα κινητά τους.

1. Συνεργαστείτε με τους μαθητές σας για τη δημιουργία ορίων/κανόνων για τα τηλέφωνα

Έχω ένα κουδούνι στην τάξη μου—το χρησιμοποιώ για μεταβάσεις στην αρχή του μαθήματος. Οι μαθητές μου ξέρουν ότι το κουδούνι σημαίνει ότι πρέπει να αφήσουν τα τηλέφωνα τους και να αφαιρέσουν τα AirPods από τα αυτιά τους. Συνήθως δίνω στους μαθητές ένα ή δύο λεπτά για να κοιτάξουν τα τηλέφωνά τους και να ολοκληρώνουν τις εργασίες «εγκατάστασης». Τους λέω να ελέγξουν τις ροές και τα μηνύματά τους πριν χτυπήσω το κουδούνι. Στη συνέχεια, κάνουμε αναπνοές όλοι μαζί - εισπνέουμε και εκπνέουμε καθώς βουτάμε συνειδητά στους μαθησιακούς μας στόχους για την ημέρα.

Υπάρχουν φορές που επιτρέπω τα τηλέφωνα στην τάξη μου, όπως για παράδειγμα όταν οι μαθητές μου κάνουν ανεξάρτητη εργασία ή όταν απαιτείται έρευνα. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένα σαφές και σταθερό πλαίσιο για το πότε τα τηλέφωνα μπορούν και πότε δεν μπορούν να είναι έξω την ώρα του μαθήματος. Επίσης, το κοινωνικό συμβόλαιό που υπάρχει στην στην τάξη μας που δημιουργήθηκε από τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές αναφέρει ότι πρέπει να ασχολούμαστε με τη μάθηση και να μην αποσπάται η προσοχή μας από το σκρολάρισμα στο κινητό. Ακόμα και στις εργασίες που τους δίνω γράφω συχνά "Παρακαλώ βεβαιωθείτε ότι το τηλέφωνό σας έχει απομακρυνθεί» στις οδηγίες.

Ναι, υπάρχουν φορές που οι μαθητές εξακολουθούν να δοκιμάζουν τα όριά μας. Όταν συμβαίνει αυτό, αυτό που ακολουθεί είναι πολύ σημαντικό. Θεωρώ ότι οι συζητήσεις είναι πάρα πολύ χρήσιμες. Βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν το «γιατί», τις αιτίες που βρίσκονται πίσω από την αλλαγή στη συμπεριφορά, αντί να τους τιμωρούν. Σε ορισμένες από αυτές τις συνομιλίες, δίνω έμφαση στη δέσμευση στην τάξη. Υπάρχουν επίσης στιγμές που εξηγώ τον αντίκτυπο των τηλεφώνων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία, αναλύοντας τα πορίσματα των επιστημών του εγκεφάλου για το θέμα.

Αν τα όρια ξεπερνιούνται συνεχώς, τότε η επαφή με τους γονείς και η αναφορά στις πιθανές συνέπειες μπαίνουν στο παιχνίδι. Ωστόσο, όταν οι μαθητές έχουν ξεκάθαρη κατανόηση του πότε τους επιτρέπεται να χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους, δεν υπάρχουν πολλά προβλήματα στην τάξη.


2. Παρέχετε φορτιστές στην τάξη σας

Ο σύζυγός μου κούνησε το κεφάλι του όταν οι μεταφορείς της Amazon παρέδωσαν πολλούς φορτιστές στο κατώφλι μας—υπερσυμπιεστές iPhone και τους υπέροχους επίπεδους φορτιστές γενικής χρήσης που βρίσκει κανείς στα τραπέζια των Starbucks.

Τους τοποθετώ σε σημεία της τάξης που δεν είναι κοντά στα μαθητικά θρανία. Πριν τα κάνω διαθέσιμα, έλεγα στους μαθητές: «Αφήστε το τηλέφωνό σας μακριά». Έκανα δηλαδή μια τιμωρητική δήλωση ξανά και ξανά και ακουγόμουν σαν χαλασμένος δίσκος.

Τώρα, αντί για αυτό, ρωτάω, "Θέλετε να φορτίσετε το τηλέφωνό σας;" και οι μαθητές ενθουσιάζονται που μπορούν να φορτίσουν το τηλέφωνό τους στην αίθουσά μας. Έτσι αισθάνονται ότι έχουν καλύτερο έλεγχο της κατάστασης και είναι πιο αποτελεσματικός τρόπος από το να υπάρχουν γραφήματα στην τάξη που απαιτούν από τους μαθητές να βάζουν τα τηλέφωνά τους μέσα σε θήκες φύλαξης.


3. Συμπεριλάβετε τα κινητά τηλέφωνα στις οδηγίες των εργασιών που δίνετε

Τα τηλέφωνα μπορούν να ενσωματωθούν στις οδηγίες με διάφορους τρόπους. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις Φόρμες του Google, ενσωματωμένες σε κωδικούς QR για να βάλουμε τους μαθητές να ολοκληρώσουν έρευνες, για ελέγχους σχετικά με την κατανόηση ή ακόμα και την κοινωνική και συναισθηματική τους κατάσταση. Φροντίζω να έχω πάντα και μια έντυπη έκδοση αυτών για μαθητές των οποίων οι κάμερες ή τα δεδομένα δεν λειτουργούν.

Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα τηλέφωνά τους για να ολοκληρώνουν έρευνες σχετικά με θέματα για τα οποία σχεδιάζουν παρουσιάσεις και γραφήματα ή για γραπτές εργασίες.

Υπάρχουν τόσες πολλές εφαρμογές στα κινητά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές μας. Το Canva είναι μια εφαρμογή που χρησιμοποιώ συχνά και οι μαθητές μπορούν πραγματικά να δημιουργήσουν από τα τηλέφωνά τους. Αυτές οι εφαρμογές λειτουργούν επίσης και σε σχολικές συσκευές, εάν δεν είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτές από το τηλέφωνο.


4. Βεβαιωθείτε ότι οι βασικές οδηγίες σας είναι ξεκάθαρες και συγκεκριμένες

Ας είμαστε ρεαλιστές, όλοι βγάζουμε τα τηλέφωνά μας και αρχίζουμε να χαζεύουμε στο διαδίκτυο όταν βαριόμαστε. Και εμείς οι εκπαιδευτικοί το έχουμε κάνει αρκετές φορές. Δεν διαφέρουμε από τους μαθητές μας.

Το να υπάρχουν αίθουσες διδασκαλίας όπου οι μαθητές είναι ενεργοί και συμμετέχουν είναι το κλειδί. Στην τάξη μου χρησιμοποιώ στρατηγικές που εμπλέκουν τους μαθητές σε συζήτηση, τους δίνω ρόλους στη συνεργατική μάθηση και τους βάζω να κινούνται.

Χρησιμοποιώ δομές όπως περιπάτους στη γκαλερί, εσωτερικούς και εξωτερικούς κύκλους, παγκόσμιο καφέ και κιναισθητική εκμάθηση για να προσελκύσω τους μαθητές. Όταν βλέπω ότι οι μαθητές δεν συμμετέχουν σε αυτές τις δομές στην τάξη, μεταφέρω τις δραστηριότητες στο διάδρομο και βάζω τους μαθητές να συμμετέχουν στη συνεργατική μάθηση εκεί μέχρι να αισθανθούμε όλοι ότι θα εμπλακούμε ενεργά στην τάξη. Χρειάζονται μόνο μία ή δύο φορές για να καταλάβουν τη σημασία της δέσμευσης στην τάξη.

Μια μέρα, συζητώντας με τα δικά μου έφηβα παιδιά στο σπίτι, τους είπα ότι μπορούσαν να βάλουν στην άκρη τα τηλέφωνά τους στην τάξη, ότι ο κόσμος δεν θα αλλάξει σε 50 λεπτά. Η απάντησή τους ήταν: «Μεγαλώσαμε κατά τη διάρκεια του Covid—θα αλλάξει».

Απόδοση του άρθρου 4 Ways to Reduce Smartphone Distractions

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου