Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού στη γραφή.

Χρησιμοποιούμε πιρούνια και κουτάλια στο φαγητό μας, δένουμε τα παπούτσια μας και γράφουμε λίστες με τις υποχρεώσεις μας χωρίς δυσκολία, χωρίς καν να σκεφτόμαστε τι κάνουμε. Όμως δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τη λεπτή κινητικότητα που μας δίνει εύκολη πρόσβαση στο περιβάλλον μας. 

Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού έχουν συχνά δυσκολίες στις κινητικές δεξιότητες και στο σχηματισμό γραμμάτων. Δεδομένου ότι οι κινητικές δεξιότητες ενός ατόμου καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό και τον τρόπο που γράφει, οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η εξάσκηση στη γραφή θα πρέπει να στοχεύει στον σχηματισμό γραμμάτων και στη βελτίωση της λεπτής κινητικότητας του ατόμου. 

Δείτε μερικές ιδέες για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να γράφουν (με το χέρι):

1) Φροντίστε οι δραστηριότητες να είναι αναπτυξιακά κατάλληλες. 

Εντοπίστε το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται το παιδί μέσω σωστής αξιολόγησης. 

Οι αξιολογήσεις είναι το κλειδί για τον προσδιορισμό του αρχικού επιπέδου και την παρακολούθηση της προόδου του παιδιού. Στο εξωτερικό για τον συγκεκριμένο σκοπό χρησιμοποιούνται τα εργαλεία Emergent Writing, το Screener of Handwriting Proficiency ή το Print Tool για να προσδιοριστεί το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται το παιδί μια δεδομένη χρονική στιγμή. 

Στη συνέχεια, στοχεύστε σε μια συγκεκριμένη περιοχή που φαίνεται να έχει ανάγκη παρέμβασης ο μαθητής αλλά και την ικανότητα να ανταπεξέλθει, όπως δραστηριότητες για την ενδυνάμωση των δαχτύλων και του χεριού, παιχνίδια με τα γράμματα ή απλά να γράφει το όνομά του με κεφαλαία γράμματα. 

2. Παρέχετε πλούσια αισθητηριακά ερεθίσματα. 

Πολλά παιδιά με αυτισμό χρειάζονται άφθονα αισθητηριακά ερεθίσματα για να οργανώσουν το σώμα τους πριν ασχοληθούν με δραστηριότητες στο τραπέζι.

Ξεκινήστε παρέχοντάς τους ευκαιρίες κίνησης, όπως πηδηματάκια, γιόγκα, χορό, μπουσούλημα μέσα σε τούνελ, παιχνίδια με εξοπλισμό γυμναστικής. 

Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων στο τραπέζι, βοηθήστε τον μαθητή βάζοντάς τον να κάθεται σε ένα κουνιστό κάθισμα ή σε μεγάλη μπάλα γιόγκα, να χτυπάει τα πόδια του στους ιμάντες αντίστασης που υπάρχουν δεμένοι στα πόδια της καρέκλας του θρανίου του, να κρατάει ένα βαρύ μαξιλάρι στην αγκαλιά του ή αφήνοντάς τον να κάνει καθίσματα και σηκώματα στην καρέκλα. 

3. Βοηθήστε το να δυναμώσει τα χέρια του

Η ενδυνάμωση είναι το κλειδί για την επιτυχή ολοκλήρωση των έργων που απαιτούν λεπτή κινητικότητα! Μπορείτε να δουλέψετε για να δυναμώσετε τα χέρια των μαθητών σας βάζοντάς τους να συμμετέχουν σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως στο ξεφλούδισμα ενός πορτοκαλιού ή στο σπάσιμο φιστικιών, στο πότισμα του κήπου με ένα μπουκάλι ψεκασμού, στο κρέμασμα από τα μονόζυγα στην παιδική χαρά, αλλά και σε κατασκευές με πλαστελίνη.

4. Χρησιμοποιήστε γλώσσα φιλική 

Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιείτε λίγες λέξεις. Χρησιμοποιείτε απλή γλώσσα με σταθερές λέξεις και εκφράσεις για να βοηθήσετε τους μαθητές να εστιάσουν την προσοχή τους, να ακολουθήσουν οδηγίες και να διατηρήσουν πληροφορίες. Μπορείτε να βοηθηθείτε και από πίνακες σχηματισμού γραμμάτων που κυκλοφορούν. 

5. Εμπλέξτε το παιδί σε πολυαισθητηριακές εμπειρίες και παιχνίδια με τα γράμματα. 

Μην βασίζεστε αποκλειστικά σε «βαρετά» φυλλάδια όπου τα παιδιά καλούνται να γράψουν απλώς τα γράμματα. 

Χρησιμοποιήστε γράμματα από ξύλο, γυαλόχαρτό, πλαστικό ή πλαστελίνη για να έχει το παιδί τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει και την αφή του. Ζητήστε από το παιδί να σχηματίσει/ γράψει με το δείκτη του τα γράμματα σε ένα δίσκο με άλλο ή αλάτι. Αφήστε το παιδί να γράψει σε πίνακα με κιμωλία και να τα σβήσει με ένα υγρό σφουγγάρι. Αν το παιδί έχει ευαισθησία στην αφή, μπορείτε να σφηνώσετε την κιμωλία μέσα σε ένα καπάκι μαρκαδόρου, έτσι ώστε να μην την αγγίζει. Αν έχει ακουστική ευαισθησία και ενοχλείται από τον ήχο που παράγεται από την κίνηση της κιμωλίας στην επιφάνεια του πίνακα, μπορείτε να την βουτήξετε αρχικά σε νερό. 

6. Δείχνετε συνέχεια στο παιδί τι πρέπει να κάνει. 

Η άμεση διδασκαλία είναι ένα ισχυρό εργαλείο μάθησης. Φράσεις όπως «Τώρα είναι η σειρά μου» θα βοηθήσουν όλους τους μαθητές να εστιάσουν σε εσάς καθώς τους δείχνετε και τους εξηγείτε τι πρέπει να κάνουν. Η φράση «η σειρά σας» - που χρονικά έπεται- θα προτρέψει τα παιδιά να προσπαθήσουν να κάνουν αυτό που είδαν. Υπάρχει η δυνατότητα να εκτελείτε την δραστηριότητα και ταυτόχρονα με τα παιδιά. Η ύπαρξη πάντως του ενήλικα που λειτουργεί ως μοντέλο για τα παιδιά είναι πολύ σημαντική. 

7. Χρησιμοποιείτε οπτικά βοηθήματα

Ένα οπτικό πρόγραμμα μπορεί να προετοιμάσει καλύτερα τα παιδιά να κατανοήσουν τις προσδοκίες μας.

Όταν συμμετέχετε σε πολυαισθητηριακό παιχνίδι γραμμάτων, ο ενήλικος βοηθός πρέπει πάντα να έχει τα δικά του υλικά.

Οι πλαστικοποιημένες κάρτες γραμμάτων μπορεί να συνδυαστούν με ξύλινα και πλαστικά γράμματα για να δώσουν επιπλέον οπτικά ερεθίσματα στα παιδιά. 


8. Ενθαρρύνετε την κοινωνικο- συναισθηματική μάθηση.

Αυτό μπορείτε να το καταφέρετε μέσα από τραγουδάκια που θα φτιάχνετε εσείς (πχ μπορείτε να σκαρώσετε ένα τραγουδάκι για το πώς μπορούν να χαιρετούν τους φίλους τους όταν φεύγουν και να το κάνετε μαζί με κινήσεις) αλλά και να χρησιμοποιήσετε καρτελάκια και παιχνίδια που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους. 


9. Αφιερώστε μόνο 10-15 λεπτά κάθε μέρα στο γράψιμο. 

Τα μαθήματα πρέπει να είναι σύντομα και ελκυστικά! Εάν ένα παιδί δεν είναι αναπτυξιακά έτοιμο για γραφή, δεν πειράζει Εστιάστε στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων που είναι αναγκαίες για να φτάσει κάποια στιγμή και στο στάδιο της γραφής πχ μπορείτε να κάνετε δραστηριότητες ενδυνάμωσης του χεριού!

10. Διασκεδάστε και δώστε νόημα στις δραστηριότητες που κάνετε. 

Δεν πρέπει να υπάρχουν δάκρυα όταν μαθαίνει το παιδί να γράφει! Φροντίστε το πρόγραμμά σας να είναι ελκυστικό, με ξεκάθαρους, εξατομικευμένους και αναπτυξιακά κατάλληλους στόχους. 

Απόδοση του άρθρου 10 handwriting tips to meet students where they're at

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου