Τρίτη 31 Μαΐου 2022

Τα παιδιά με ανάπηρα αδέρφια δείχνουν καλύτερη κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Child Development δείχνει ότι τα παιδιά που έχουν ανάπηρα αδέρφια μπορεί να είναι σε θέση να κατανοήσουν καλύτερα τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων.

Ερευνητές στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ χρησιμοποίησαν δεδομένα από τη Διαχρονική Ισραηλινή Μελέτη Διδύμων (Longitudinal Israeli Study of Twins) που γεννήθηκαν το διάστημα 2004-2005 και εντόπισαν 63 οικογένειες όπου το ένα από τα δίδυμα είναι ανάπηρο και το άλλο όχι. Στη συνέχεια, αξιολόγησαν τα δίδυμα αδέλφια με αναπηρία με αναπηρία σε μετρήσεις γνωστικής ενσυναίσθησης, συναισθηματικής ενσυναίσθησης και υπέρ-κοινωνικότητας και τα συνέκριναν με 404 δίδυμα αδέρφια αμφότερα τυπικής ανάπτυξης από το υπόλοιπο δείγμα.

Τα παιδιά, που ήταν τότε 11 ετών, απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο για την ενσυναίσθηση, βαθμολογώντας πόσο συμφωνούν ή διαφωνούν με δηλώσεις όπως «συχνά μπορώ να καταλάβω πώς νιώθουν οι άνθρωποι ακόμη και πριν μου το πουν». Επίσης, οι γονείς τους ολοκλήρωσαν μια έρευνα σχετικά με την κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού τους και τα παιδιά έκαναν ένα παιχνίδι στον υπολογιστή όπου έπρεπε να επιλέξουν ανάμεσα στο να κερδίσουν πόντους παιχνιδιού για ένα έπαθλο ή να τους δωρίσουν σε παιδιά που είχαν ανάγκη.

Τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά που είχαν ένα δίδυμο με αναπηρίες, σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία στην αυτοαναφερόμενη γνωστική ενσυναίσθηση από τα παιδιά χωρίς αναπηρία που δεν είχαν δίδυμο με αναπηρία. Δεν βρέθηκαν διαφορές στη συναισθηματική ενσυναίσθηση και την υπέρ-κοινωνικότητα.

Στα συμπεράσματά τους, οι συγγραφείς της μελέτης σημειώνουν ότι "η ανάγκη να κατανοήσει κάποιος ένα άτομο αρκετά διαφορετικό που να αμφισβητήσει τη θέωρησή του, μπορεί να συμβάλλει σε μια καλύτερη γενική ικανότητα κατανόησης των άλλων. Έτσι, η κατανόηση του μυαλού ενός μη τυπικά αναπτυσσόμενου αδελφού, ενδεχομένως απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια και περισσότερη εξάσκηση, με αποτέλεσμα σε μια μεγαλύτερη γενικευμένη ικανότητα κατανόησης των άλλων».

Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι προηγούμενες μελέτες επικεντρώνονταν στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά με ένα αδερφάκι με αναπηρία επηρεάστηκαν αρνητικά από την εμπειρία.



Ευλαμπία Αγγέλου
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματική Γλώσσας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου