Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021

6 τρόποι που η πανδημία του κορονοϊού μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν και να ενδυναμώσουν δεξιότητές τους.

Η κρίση της COVID-19 προκαλεί μεγάλο άγχος, αναστάτωση και απώλειες για τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είχε πολύ μεγάλη επίδραση στη ζωή των παιδιών. Κάποια παιδιά τα πάνε πολύ καλά, κάποια άλλα δυσκολεύονται πολύ.

Η πανδημία, ωστόσο, έχει δημιουργήσει και ορισμένες ευκαιρίες. Η ύπαρξη μεγαλύτερης ευελιξίας κατά τη διάρκεια της ημέρας σημαίνει ότι τα παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν νέα ενδιαφέροντα και δεξιότητες. Δείτε 6 τρόπους με τους οποίους η πανδημία βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητές τους.

1) Περισσότερος χρόνος για δημιουργικότητα: Λένε ανέκδοτα, συνθέτουν μουσική, χορεύουν, ζωγραφίζουν, κατασκευάζουν. Οι δημιουργικές δραστηριότητες αφήνουν τα παιδιά να εξερευνήσουν νέους τρόπους για να εκφράζονται και να εκφράζουν τα συναισθήματα που νιώθουν. Μπορεί σε αυτή τη διαδικασία να ανακαλύψουν νέα ταλέντα και δεξιότητες στις οποίες είναι καλά, στοιχείο που τα βοηθά να αποκτήσουν αυτοεκτίμηση.

2) Μικρότερη πίεση όταν εξασκούνται σε δεξιότητες της καθημερινής ζωής: Ένα όφελος που υπάρχει όταν υπάρχει λιγότερη δόμηση της μέρας είναι ότι μπορούμε να δουλέψουμε βασικές δεξιότητες της καθημερινής ζωής με λιγότερη πίεση. Όλα, από την εκμάθηση των ρουτίνων περιποίησης τους εαυτού μας μέχρι την ανάπτυξη δεξιοτήτων οργάνωσης μπορούν να συμβούν σε έναν πιο αργό ρυθμό ή κάποια στιγμή που δεν σας πιέζει ο χρόνος. Και αυτό δεν ισχύει μόνο για την εξάσκηση σε δεξιότητες που χρειάζονται βελτίωση. Το παιδί σας μπορεί να περάσει χρόνο αποκτώντας νέες δεξιότητες, μαθαίνοντας πολύ καλά νέες δραστηριότητες – από το ράψιμο ενός κουμπιού μέχρι το μαγείρεμα του οικογενειακού γεύματος. Κάθε δεξιότητα που αποκτά ή βελτιώνει το παιδί, ενισχύει την αυτοεκτίμησή του.

3) Νέοι τρόποι για να βελτιώσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες: Η αλληλεπίδραση των παιδιών με άλλα παιδιά ή ενηλίκους είναι σαφώς περιορισμένη λόγω πανδημίας. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Το να παίζει στο διαδίκτυο ηλεκτρονικά παιχνίδια πολλών παικτών με τους φίλους του ή να παίρνει τηλέφωνο/ να κάνει βιντεοκλήση με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του είναι επίσης κοινωνικές καταστάσεις. Το ίδιο και η τηλεκπαίδευση, Το καθένα περιλαμβάνει διαφορετικές κοινωνικές δεξιότητες και έχει διαφορετικούς κοινωνικούς κανόνες. Η κοινωνικοποίηση συμβαίνει, επίσης, και στο σπίτι. Η περισσότερη αλληλεπίδραση με την οικογένεια παρέχει επιπλέον εξάσκηση στις κοινωνικές δεξιότητες. Και αν εσείς ή κάποιος άλλος φροντιστής περνάει περισσότερο χρόνο πια με το παιδί σας, μπορείτε να το βοηθήσετε να χτίσει αυτές τις δεξιότητες.

4) Μια ευκαιρία για να αναπτύξουν δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων και καταστάσεων: Όταν τα παιδιά νιώθουν συνέχεια ανησυχία, άγχος μπορεί αυτή η κατάσταση να τα καταβάλει. Αλλά το να βρίσκουν τρόπους για να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους κατά την διάρκεια των δύσκολων καιρών μπορεί να τα βοηθήσει να βγουν από την κρίση πιο δυνατά και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Θα ξέρουν ότι έχουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις. Αυτό είναι δύναμη και ανακούφιση. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει τέτοιες δεξιότητες αντιμετώπισης δύσκολων και δυσάρεστων καταστάσεων. Ένας τρόπος είναι να λειτουργούμε σαν πρότυπα/ μοντέλα για το πώς αντιμετωπίζουμε την αβεβαιότητα ή τα άσχημα νέα. Δείξτε στο παιδί πώς διαχειρίζεστε το άγχος της πανδημίας. Και δώστε του ευκαιρίες για να νιώσει ότι έχει τον έλεγχο.

5) Έχει περισσότερο χώρο για να δοκιμάσει, να αποτύχει, να μάθει: Στον παραδοσιακό τρόπο εκπαίδευσης (δια ζώσης εκπαίδευση) τα παιδιά περνούν πολύ χρόνο σε έργα που νομίζουν ότι δεν μπορούν να κάνουν ή δεν μπορούν να κάνουν καλά. Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο για τα παιδιά που μαθαίνουν ή σκέφτονται διαφορετικά. Μπορεί να στεναχωριούνται επειδή τα άλλα παιδιά τα βλέπουν και δυσκολεύονται. Και αυτό μπορεί να τα κάνει να αποσύρονται. Η τηλεκπαίδευση μπορεί να μειώσει αυτή την στεναχώρια/ ανησυχία και να δώσει στα παιδιά τον χώρο για να δοκιμάσουν, να αποτύχουν και να μάθουν χωρίς να ντρέπονται. Είναι επίσης πιο πιθανό να αναγνωρίσουν/εντοπίσουν τα αδύναμα σημεία τους και να ζητήσουν βοήθεια. Με αυτό τον τρόπο μπορούν να αναπτύξουν αυτογνωσία, αυτοπεποίθηση και ανθεκτικότητα.

6) Νέοι τρόποι για να μάθουν την ενσυναίσθηση. Για κάποια παιδιά, η ενσυναίσθηση είναι μια από τις έμφυτες δυνάμεις τους. Για άλλα παιδιά είναι ακόμα μια δεξιότητα που πρέπει να μάθουν. Η πανδημία δημιουργεί νέες ευκαιρίες όπου τα παιδιά μπορούν να βοηθήσουν άλλους ανθρώπους και να σκεφτούν πέρα από τον εαυτό τους. Να ελέγξουν αν ο ηλικιωμένος γείτονας είναι καλά, να αφήσουν φαγητό σε όσους είναι άρρωστοι, να παρηγορήσουν φίλους που αισθάνονται άσχημα. Κάθε πράξη καλοσύνης που κάνει το παιδί σας, το βοηθά να αποκτήσει ενσυναίσθηση. Απλά και μόνο το γεγονός ότι ξέρουν ότι αυτή η κρίση τους επηρεάζει όλους, βοηθά τα παιδιά να προβληματίζονται σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άλλοι.



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου