Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020

Ο πυρετός αμβλύνει τα προβλήματα συμπεριφοράς ορισμένων παιδιών στο Φάσμα του Αυτισμού.

Περίπου το 17% των παιδιών με αυτισμό όταν έχουν πυρετό είναι πιο ήρεμα και πιο επικοινωνιακά από ό,τι συνήθως σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας. Τα παιδιά με σοβαρής μορφής αυτιστικά χαρακτηριστικά είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν αυτές τις αλλαγές. 

Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο πυρετός επηρεάζει τα αυτιστικά χαρακτηριστικά θα βοηθήσει τους ερευνητές να ανακαλύψουν τις αιτίες της συγκεκριμένης κατάστασης και να βρουν αποτελεσματικότερους τρόπους παρέμβασης. 

Η εν λόγω έρευνα είναι η πρώτη που μελετά τα χαρακτηριστικά των παιδιών που δείχνουν βελτίωση της συμπεριφοράς τους όταν έχουν πυρετό, κάτι που αναφέρεται συχνά από γονείς αλλά δεν έχει ερμηνευτεί μέχρι σήμερα ικανοποιητικά. Η νέα έρευνα βασίζεται σε μια μικρότερη έρευνα του 2007, στην οποία αναφερόταν ότι το 83% των παιδιών με αυτισμό είναι λιγότερο υπερκινητικά και λιγότερο ευερέθιστα δηλαδή συμπεριφέρονται καλύτερα όταν έχουν πυρετό. Και στη νέα μελέτη πολλοί γονείς ανέφεραν ότι η συμπεριφορά των παιδιών τους βελτιωνόταν όταν είχαν πυρετό, αναφέρει η ερευνήτρια Catherine Lord, διευθύντρια του Center for Autism and the Developing Brain στο Presbyterian Hospital στο White Plains της Ν. Υόρκης. Η εργασία δημοσιεύτηκε στις 31 Αυγούστου στο Autism Research. 

H Lord και οι συνάδελφοί της εξέτασαν 2152 παιδιά με Αυτισμό στο Simons Simplex Collection (SSC).Το SSC είναι μια βάση πληροφοριών από οικογένειες που έχουν ένα παιδί με αυτισμό ενώ οι γονείς και τα αδέρφια είναι νευροτυπικοί. Ως μέρος της συμμετοχής τους στο SSC, οι γονείς δίνουν το ιατρικό ιστορικό του παιδιού τους μέσω ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων. Μια ερώτηση ζητάει από τους γονείς να σημειώσουν αν η συμπεριφορά του παιδιού τους τείνει να βελτιώνεται όταν έχουν πυρετό. 362 από τους 2152 γονείς απάντησαν Ναι 

«Νομίζω ότι οι ερευνητές απέδειξαν ότι το φαινόμενο αυτό ισχύει, όπως το περιγράφουν και οι γονείς» λέει ο Andrew Zimmerman καθηγητής της παιδιατρικής και της νευρολογίας στο UMass Memorial Medical Center in Worcester, στη Massachusetts. Ο Zimmerman είχε ηγηθεί της μελέτης το 2007 αλλά δεν πήρε μέρος στη νέα έρευνα. 

Τα ευρήματα για τον πυρετό 

Ειδικότερα, οι γονείς ανέφεραν ότι ο πυρετός βελτιώνει την ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει, να επικοινωνεί και να αλληλεπιδρά με άλλους. Επίσης, μειώνονταν τα ξεσπάσματα θυμού και οι στερεοτυπικές συμπεριφορές. 

Η Lord και η ομάδα της χρησιμοποίησαν στοιχεία από το SSC για να εξετάσουν πιο προσεκτικά τα γονίδια και την συμπεριφορά των παιδιών. Δεν διαπίστωσαν κάποια σχέση μεταξύ της βελτιωμένης συμπεριφοράς κατά τον πυρετό και συγκεκριμένων γονιδίων. Ωστόσο, διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που εμφάνιζαν βελτίωση στην συμπεριφορά όταν είχαν πυρετό ήταν εκείνα με χαμηλότερες γνωστικές και γλωσσικές ικανότητες, καθώς και περισσότερες στερεοτυπικές/ επαναληπτικές συμπεριφορές. 

Το 17% της συγκεκριμένης μελέτης ωστόσο είναι πολύ μικρότερο από το 83% του Zimmerman. Σε εκείνη τη μελέτη ο Zimmerman ζήτησε από τους γονείς 30 παιδιών με Αυτισμό να συμπληρώσουν μια συγκεκριμένη λίστα ελέγχου της συμπεριφοράς στην αρχή μια εμπύρετης περιόδου του παιδιού τους. Οι γονείς συμπλήρωσαν την ίδια λίστα ελέγχου όταν ο πυρετός υποχώρησε και ξανά μια βδομάδα αργότερα (όταν το παιδί δεν είχε πυρετό). Επειδή οι γονείς αυτοί ήξεραν τι έψαχναν οι ερευνητές, υπάρχει μια πιθανότητα – σύμφωνα με τον Zimmerman- να ανέφεραν βελτίωση της συμπεριφοράς που στην πραγματικότητα δεν υπήρχε. Από την άλλη πλευρά υπάρχει βέβαια και το επιχείρημα ότι οι γονείς αντιλαμβάνονται μια βελτίωση μόνο αν την ψάχνουν. «Για αυτό θεωρώ ότι το 17% είναι πιθανότατα το χαμηλότερο δυνατό ποσοστό εμφάνισης αυτής της βελτίωσης”. Και η Lord συμφωνεί ότι οι εκτιμήσεις του 2007 μπορεί να μην είναι απόλυτα αντικειμενικές. Επισημαίνει ωστόσο ότι η προσέγγιση της ομάδας της – το να ζητούν δηλαδή από τους γονείς του παιδιού να ανακαλέσουν την συμπεριφορά του παιδιού τους όταν είχε πυρετό- μπορεί επίσης να έχει σαν αποτέλεσμα να αναφερθούν ποσοστά χαμηλότερα των πραγματικών. 

Έντονες συζητήσεις 

Δεν ξέρουμε ακόμα πώς και γιατί ο πυρετός αλλάζει την συμπεριφορά κάποιων παιδιών στο Φάσμα του Αυτισμού. Η Lord και ο Zimmerman αναφέρουν ότι υπάρχουν μαρτυρίες ότι και άτομα με άλλες νευρολογικές καταστάσεις, όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα ή το Alzheimer, εμφανίζουν βελτίωση στην συμπεριφορά τους όταν έχουν πυρετό. 

Κάποιες αλλαγές στη συμπεριφορά κατά τη διάρκεια του πυρετού μπορεί να οφείλονται στο λήθαργο– πχ η ήρεμη συμπεριφορά που προκαλείται από την ασθένεια μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα για παράδειγμα, λιγότερα ξεσπάσματα. Χρειαζόμαστε περισσότερα στοιχεία όμως για να υποστηρίξουμε ή να αποκλείσουμε αυτό το ενδεχόμενο. 

Επίσης, δεν είναι ακόμα σαφές αν τα παιδιά που βελτιώνονται κατά τη διάρκεια του πυρετού έχουν μεγαλύτερο βαθμό αναπηρίας από τα παιδιά στων οποίων την συμπεριφορά δεν παρατηρείται αλλαγή, αναφέρει η Audrey Thurm, κλινική ψυχολόγος στο National Institute of Mental Health in Bathesda, στο Maryland που δεν πήρε μέρος στην έρευνα. Σύμφωνα με την ίδια, ενδέχεται οι γονείς των παιδιών με πιο σοβαρά αυτιστικά χαρακτηριστικά απλά να αντιλαμβάνονται τις αλλαγές στη συμπεριφορά των παιδιών τους, ενώ οι γονείς παιδιών με πιο ήπια χαρακτηριστικά να μην τις εντοπίζουν τόσο εύκολα. Οι ερευνητές πρέπει ακόμα να διερευνήσουν αν συγκεκριμένοι τύποι ασθενειών συνδέονται με θετικές αλλαγές στην συμπεριφορά και αν τα παιδιά που εμφανίζουν βελτίωση αρρωσταίνουν πιο συχνά ή λιγότερο συχνά από τα παιδιά που δεν αλλάζει η συμπεριφορά τους, λέει η Thurm. 

Η ομάδα της Lord ζήτησε από τους γονείς περίπου 160 παιδιών να παρακολουθήσουν και να καταγράψουν διάφορες πλευρές της υγείας των παιδιών τους (πυρετός, κρυολογήματα, γαστρεντερικά θέματα) κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών έτσι ώστε να διαπιστωθεί αν δεν είναι ο πυρετός μόνο το στοιχείο που σχετίζεται με την αλλαγή της συμπεριφοράς. Παράλληλα, στο μέλλον θα εξεταστούν και τυπικώς αναπτυσσόμενα/ νευροτυπικά παιδιά στην έρευνα για να διαπιστωθεί αν εμφανίζουν και αυτά βελτίωση στη συμπεριφορά τους. 


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου