Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020

Στρατηγικές υποστήριξης των φοιτητών με δυσλεξία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Το κείμενο προέρχεται από τη σελίδα "Φοιτητες με Δυσλεξια στην Τριτοβαθμια Εκπαιδευση" στο Facebook  και αφορά στους τρόπους με τους οποίους μπορούν να υποστηριχθούν οι φοιτητές με δυσλεξία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Διαλέξεις

Μοίρασμα περιληπτικών σημειώσεων πριν τη διάλεξη με τα βασικά σημεία της διάλεξης τυπωμένα με μεγάλη αραιή γραμματοσειρά (14,16), διπλό διάστημα και αν είναι δυνατόν όχι σε άσπρο χαρτί!

Άδεια στους φοιτητές να ηχογραφούν τη διάλεξη.

Αποφυγή της προφορικής υπαγόρευσης.
Μη μιλάτε πολύ γρήγορα και μη δίνετε πολλές πληροφορίες μαζί.

Μην παρεξηγείτε αν δεν θέλει να μιλάει δυνατά μπροστά σε σας και τους συμφοιτητές του.

Ανάγνωση και μελέτη των συγγραμμάτων
Επισήμανση στον δυσλεκτικό φοιτητή των πιο σημαντικών κεφαλαίων της ύλης. Βοηθητικό θα ήταν να είναι εκ των προτέρων υπογραμμισμένα τα βασικά σημεία. Καλό θα ήταν να δίνονται άρθρα όπου είναι δυνατόν.
Έχετε πάντα στο νου σας ότι ο δυσλεκτικός φοιτητής χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο για να διαβάσει σε σχέση με τους υπόλοιπους φοιτητές.

Αποφύγετε να τον βάλετε να διαβάσει φωναχτά.

Δώστε του, όπου γίνεται, να μελετήσει από οπτικό υλικό (πχ. Internet, CD-ROM) αντί για βιβλία.

Εργασίες

Δώστε του ένα δείγμα από παλιό φοιτητή για το πώς θέλετε να είναι μια εργασία ή μια εργαστηριακή άσκηση.

Βοηθήστε τον στο πώς να να προγραμματίσει και να οργανώσει τη δουλειά του (Δώστε του μία λίστα με οδηγίες για το πώς να προχωρήσει βήμα προς βήμα).

Αν έχει λάθη στη σειρά των βημάτων επισημάνετέ του από πού να ξαναξεκινήσει.
Προτιμήστε στην αρχή να του δώσετε ομαδική εργασία (δηλαδή μαζί με άλλους).

Ενθαρρύνετέ τον να γράφει στον υπολογιστή.

Βαθμολογήστε με επιείκεια το περιεχόμενο της εργασίας και όχι τη δομή που σίγουρα θα έχει προβλήματα.

Να είστε επιεικείς αν έχει εκφραστικά λάθη ή αν δεν κατάφερε να σας δώσει εργασία στην έκταση που ζητήσατε.

Εξετάσεις

Δώστε του τη δυνατότητα να διαλέξει ανάμεσα στην προφορική και γραπτή εξέταση. (Αυτό κυρίως γιατί υπάρχουν μαθήματα που δύσκολα δίνονται προφορικά: Στατιστική, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κλπ)

Αν το γραπτό του στις εξετάσεις έχει ορθογραφικά λάθη να είστε επιεικείς.

Το ίδιο και με τα συντακτικά λάθη.

Αν δώσει γραπτά εξετάσεις δώστε του περισσότερο χρόνο (μισή ώρα) από τους υπόλοιπους.

Δώστε μεγάλη προσοχή ώστε τα θέματα των εξετάσεων να είναι σαφή, τυπωμένα με μεγάλη γραμματοσειρά (14,16), και αν γίνεται σε χαρτί ροζ, γαλάζιο ή κίτρινο.

Δώστε διευκρινίσεις για το τι ακριβώς θέλετε στην απάντηση.

Στην προφορική εξέταση, δώστε του αρκετό χρόνο να σκεφτεί και περιμένετε για να σας απαντήσει.

Μην τον διακόπτετε όταν οι απαντήσεις του σας καλύπτουν για να του βάλετε ένα 5! Ο δυσλεξικός φοιτητές έχει περισσότερες φιλοδοξίες από το να περάσει απλά το μάθημα και νοημοσύνη που αντιστοιχεί πολύ περισσότερο από το βαθμό 5.

Μην του κάνετε ‘πονηρές’ (tricky) ερωτήσεις γιατί σίγουρα θα μπερδευτεί.

Αν στην προφορική εξέταση έχετε χρόνο, αφήστε του ένα μικρό διάλειμμα για να μπορέσει να συγκεντρωθεί και να συνεχίσει.

Μην περιμένετε να θυμάται σωστά τύπους ή εξισώσεις από μνήμης.

Βαθμολογήστε τον συλλογισμό και τον τρόπο που κινήθηκε για την επίλυση της άσκησης ή την απόδειξη μιας θεωρίας και όχι το αποτέλεσμα που βρήκε.

Στα θεωρητικά μαθήματα (Φιλοσοφία, Ιστορία, Κοινωνιολογία κλπ) συχνά ο δυσλεξικός φοιτητής δεν μπορεί να αποδώσει σε συνεχή λόγο το γνωστικό αντικείμενο. Κάντε του διευκρινιστικές ερωτήσεις (Ποιος; Πού; Πότε; Πώς; Τι; Γιατί;).
Ενθαρρύνετέ τον και σκεφτείτε πόσο μεγαλύτερη προσπάθεια καταβάλλει από τους υπόλοιπους φοιτητές για να τα καταφέρει.

Συχνά η ενθάρρυνση έχει μεγαλύτερο αποτέλεσμα από οποιαδήποτε άλλη βοήθεια ή διευκόλυνση.

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που διαφέρει από άτομο σε άτομο. Δεν είναι ασθένεια, δεν οφείλεται σε οργανική δυσλειτουργία και δε συνυφαίνεται με νοητικούς ή πολιτισμικούς παράγοντες. Τα δυσλεξικά άτομα είναι προικισμένα με πολλά χαρίσματα που συχνά κρύβονται πίσω από τη δυσκολία τους να επεξεργαστούν το γραπτό λόγο. Αν η κοινωνία μας δεν απαιτούσε αν γνωρίζουνε επαρκώς ανάγνωση και ορθογραφία, τα δυσλεξικά άτομα δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα (Thomson, 1990).
Η δυσλεξία δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε μια εποχή που τα Πανεπιστήμια ανοίγουν τις πόρτες τους σε όλο και μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών. Τόσο τα Πανεπιστήμια όσο και η κοινωνία έχουν να ωφεληθούν από τα δυσλεξικά άτομα που εκτός από αδυναμίες έχουν και ιδιαίτερες ικανότητες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου