Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2020

“Μια μέρα στη ζωή μιας εφήβου με δυσαριθμησία”

Αυτή είναι η Άβα, ένα κορίτσι που πηγαίνει στην 3η Γυμνασίου και έχει δυσαριθμησία. Είναι ένα πολύ έξυπνο παιδί, αλλά οι δυσκολίες της στα μαθηματικά συχνά παρερμηνεύονται από τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη της οικογένειάς της. Δείτε μια τυπική μέρα της ζωής της Άβας για να δείτε πώς η δυσαριθμησία επηρεάζει την ζωή της μέσα και έξω από την τάξη των μαθηματικών. 

6πμ 
Η Άβα ξέρει ότι πρέπει να κάνει ένα γρήγορο ντουζ και να ετοιμαστεί για τοσχολείο. Νομίζει ότι είναι στο μπάνιο μόνο λίγα λεπτά όταν ο μικρός της αδερφός χτυπάει την πόρτα φωνάζοντας: “Άντε, βγες. Είσαι μέσα 20 λεπτά.” 

Δεξιότητα που σχετίζεται με τα μαθηματικά: υπολογισμός του χρόνου, αίσθηση του χρόνου. 

9πμ 

Η Άβα αγαπάει πολύ την ιστορία και έχει διαβάσει πολύ για το σημερινό τεστ. Ωστόσο, ενώ έχει απαντήσει κάποιες ερωτήσεις, δεν μπορεί να υπολογίσει πόσο χρόνο έχει ακόμα στη διάθεσή της. Κοιτάζει το ρολόι, αλλά ξέρει ότι θα χρειαστεί πολλή ώρα για να το διαβάσει και να δει τι ώρα είναι. Μόλις τα καταφέρνει, αρχίζει να αγχώνεται, γιατί θεωρεί ότι διάβασε λάθος την ώρα. 

Δεξιότητα που σχετίζεται με τα μαθηματικά: Οπτικο-χωρική επεξεργασία, αίσθηση του χρόνου. 

12 το μεσημέρι 

Η Άβα θέλει να αγοράσει ένα μάφιν για την ίδια που κοστίζει 2 ευρώ και ένα κουτί μπισκότα για τη μαμά της που κοστίζει 5 ευρώ. Δεν ξέρει αν έχει αρκετά χρήματα για να τα αγοράσει και τα δύο. Δεν θέλει να την δουν οι φίλες της να μετράει με τα δάχτυλα. Έτσι, δίνει στο ταμείο όλα τα χρήματα που έχει επάνω της ελπίζοντας να φτάνουν. 

Δεξιότητα που σχετίζεται με τα μαθηματικά: Υπολογισμός χρημάτων, νοερή εκτέλεση βασικών μαθηματικών πράξεων. 

2 μμ 

Η Άβα κοιτάζει στο σχολείο τις ασκήσεις που έχει για την επόμενη μέρα στα μαθηματικά και αρχίζει να πανικοβάλλεται. Μολονότι ξέρει πώς να κάνει κάποιες από αυτές μέχρι κάποιο σημείο, η καρδιά της αρχίζει να χτυπάει γρήγορα. “Δεν θα γίνω ποτέ καλή σε αυτό. Άρα γιατί να προσπαθήσω;” σκέφτεται. Η Άβα αφήνει το φυλλάδιο των μαθηματικών στο ντουλάπι της στο σχολείο πριν φύγει και δεν το παίρνει μαζί της. Δεν θέλει η μαμά να βρει τις μισολυμένες ασκήσεις της. 

Σχετικά θέματα: Άγχος για τα μαθηματικά, αποφυγή ασκήσεων. 

4μμ 

Στην προπόνηση στον στίβο η Άβα τρέχει τον πρώτο γύρο τόσο γρήγορα που δυσκολεύεται να τελειώσει τον δεύτερο. Ο προπονητής δείχνει θυμωμένος που η Άβα δεν μπορεί να θυμηθεί τον ρυθμό που έμαθαν την προηγούμενη μέρα. Γιατί είναι τόσο δύσκολο για αυτήν να θυμάται 1 λεπτό και 25 δευτερόλεπτα; 

Δεξιότητες που σχετίζονται με τα μαθηματικά: υπολογισμός ταχύτητας και απόστασης, διατήρηση στη μνήμη αλληλουχιών αριθμών. 

6μμ 

Η Άβα πρέπει να ταϊσει τα κατοικίδια πριν φάει η οικογένεια βραδινό. Ξέρει ότι ο σκύλος τρώει 5 κυπελάκια τροφής και η γάτα 3 κυπελάκια. Μέτρησε η Άβα σωστά την ποσότητα τροφής ; Ποιο από τα 2 μπολ έχει μεγαλύτερη ποσότητα τροφής; Αν δώσει στη γάτα περισσότερη τροφή, θα κάνει εμετό. Όμως πόσο είναι το πολύ; 

Δεξιότητες που σχετίζονται με τα μαθηματικά : μετρήσεις, αίσθηση των αριθμών και της ποσότητας 

8 μμ 

Η οικογένεια της Άβα είναι ενθουσιασμένη για τον σημαντικό αγώνα στην τηλεόραση. Ωστόσο, η Άβα δυσκολεύεται να καταλάβει ποια ομάδα κερδίζει. Αν μπουν και οι δύο βολές θα ισοφαρίσουν και θα πάνε σε παράταση; Η Άβα ντρέπεται να κάνει πολλές ερωτήσεις και έτσι πηγαίνει να καθίσει στο δωμάτιό της. 

Δεξιότητες που σχετίζονται με τα μαθηματικά : Αίσθηση των αριθμών, επίλυση προβλημάτων 

10μμ 

Το νέο ράφι για βιβλία που ήθελε η Άβα για το δωμάτιό της έφτασε επιτέλους σήμερα. Η Άβα το ξεπακετάρει και βρίσκει τις οδηγίες. Διαβάζει το πρώτο βήμα, αλλά μπερδεύεται επειδή τα κομμάτια δεν ταιριάζουν μεταξύ τους. Όταν πια η μαμά της τελειώνει τις δουλειές και έχει χρόνο για να τη βοηθήσει, η Άβα έχει θυμώσει τόσο πολύ που πετάει μακριά τα κομμάτια και λέει στη μαμά της ότι δεν θέλει το νέο έπιπλο. 

Δεξιότητες που σχετίζονται με τα Μαθηματικά: οπτικο-χωρική επεξεργασία. 


Για τη δυσαριθμησία 

Είναι μια κατάσταση του εγκεφάλου που καθιστά δύσκολη την κατανόηση των αριθμών και των μαθηματικών εννοιών. Το πιο συχνό πρόβλημα είναι η «αίσθηση των αριθμών». Πρόκειται για μια ενστικτώδη κατανόηση του πώς λειτουργούν οι αριθμοί και του πώς συγκρίνουμε και υπολογίζουμε ποσότητες. 

Τα παιδιά μπορεί να είναι πολύ έξυπνα αλλά έχουν δυσκολίες σε εκείνο το μέρος του εγκεφάλου που μας βοηθά να αναγνωρίζουμε ότι μια ποσότητα 5 μήλων είναι μεγαλύτερη από μια ποσότητα 3 μήλων. Αν τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα βασικά σχετικά με το πώς λειτουργούν οι αριθμοί, μπορεί να το βρίσκουν ιδιαίτερα δύσκολο να δουλεύουν σε ανώτερο επίπεδο μαθηματικών και να χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή μαθηματικές δεξιότητες. 

Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι να τα βοηθήσουμε στο σπίτι και στο σχολείο. 

Προσαρμογές στην τάξη και υποστήριξη μπορεί να βοηθήσουν παιδιά όπως η Άβα να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν με τους αριθμούς – πότε και γιατί. 

Τρόποι να βοηθήσετε: 

- Χρησιμοποιείτε πραγματικά αντικείμενα για να δυναμώσετε την αίσθηση των αριθμών των παιδιών/ εφήβων και να κατανοήσουν και άλλες σημαντικές μαθηματικές έννοιες. 

- Αναζητήστε εφαρμογές στον υπολογιστή που μπορούν να τα βοηθήσουν. 

- Δείξτε στα παιδιά σας πώς εσείς χρησιμοποιείτε τα μαθηματικά στην καθημερινή ζωή. Να λέτε δυνατά πώς υπολογίζετε πράγματα όπως το συνολικό κόστος των αντικειμένων στο καρότσι του σούπερ μάρκετ ή τον χρόνο που χρειάζεται για να μαγειρέψετε δείπνο. Δείξτε – σαν μοντέλο- στα παιδιά σας αυτές τις δεξιότητες και βοηθήστε τα να αναπτύξουν στρατηγικές για να χρησιμοποιούν τις δεξιότητες αυτές μόνα τους. 

- Βοηθήστε το έφηβο παιδί σας να αποκτήσει την συνήθεια να υπογραμμίζει ή να κυκλώνει τις λέξεις- κλειδιά και τους αριθμούς στα προβλήματα μαθηματικών. Το σβήσιμο των άσχετων/μη απαραίτητων πληροφοριών μπορεί επίσης να βοηθήσει. 

- Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να σπάνε τα μαθηματικά προβλήματα σε βήματα και συζητήστε για το πώς θα προσεγγίζει κάθε ένα τέτοιο βήμα. 

- Δείξτε στα παιδιά σας πώς να χρησιμοποιούν χαρτί με τετραγωνάκια για να γράφουν τους αριθμούς στη σωστή θέση. 

- Συζητήστε με τους εκπαιδευτικούς του παιδιού για το πότε μπορεί να χρησιμοποιεί κομπιουτεράκι. Είναι ιδιαίτερα βοηθητικό για τα παιδιά που κατανοούν πως να χρησιμοποιούν τύπους και άλλες μαθηματικές έννοιες, αλλά δεν τα καταφέρνουν στην εκτέλεση των πράξεων. 

- Μιλήστε με το σχολείο του παιδιού για να μην του αναθέτουν υπερβολικά πολλές ασκήσεις. 

- Μάθετε σε ποια τεστ/ διαγωνίσματα μπορεί το παιδί να συμβουλεύεται τις σημειώσεις του κατά την ώρα της εξέτασης. 

- Βρείτε σε συνεργασία με τους καθηγητές του παιδιού τρόπους για να το βοηθάτε πχ επιπλέον χρόνος στα διαγωνίσματα ή εξέταση σε ξεχωριστή αίθουσα για να μπορεί να συγκεντρώνεται πιο εύκολα και να μην έχει τόσο άγχος. 

- Μάθετε στο παιδί σας να εκφράζει φόβους και ανησυχίες.Όσο πιο άνετα αισθάνεται να μιλάει για τις δυσκολίες του στα μαθηματικά, τόσο πιο πιθανό είναι να ζητήσει τη βοήθειά σας όταν την χρειάζεται.

Απόδοση του άρθρου A Day in the Life of a Child With Dyscalculia

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου