Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

Σχολικοί Πρέσβεις του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου

Το Ειδικό Λύκειο Κωφών& Βαρηκόων Θεσσαλονίκης συμμετέχει φέτος στο πρόγραμμα «Σχολικοί Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου». Συγκεκριμένα, οι μαθητές του Λυκείου: Μαγαλιός Ρ., Σαλονικιός Ν., Μαργαριτίδης Ζ. και οι υπεύθυνες καθηγήτριες : Ιορδανίδου Μάρθα, Τατσιοπούλου Τριανταφυλλιά και Κουρτίδου Σοφία.

Ποιοι το διοργανώνουν και σε ποιους απευθύνεται;

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα διοργανώνεται για τα σχολικά έτη 2018-2019, 2019-2020 από το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, το Τμήμα της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Δ/νσης Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και με την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/-τριες των τριών τάξεων του Λυκείου και επιδιώκει τη δημιουργία ενός δικτύου καθηγητών – «πρέσβεων του ΕΚ» και αντίστοιχα ενός δικτύου μαθητών- «πρέσβεων του ΕΚ»

Επιστημονική υποστήριξη παρέχεται από τη Δρ. Φωτεινή Ασδεράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Έδρα JeanMonnet στις Ευρωπαϊκές πολιτικές για την Εκπαίδευση, Κατάρτιση, Έρευνα και Καινοτομία, Διευθύντρια Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς.

Στόχοι-επιδιώξεις

Μέσω των διαφόρων δράσεων, τα σχολεία – τα οποία συμμετέχουν σε εθελοντική βάση – έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις αξίες και τους στόχους της, καθώς και τον ρόλο, τις αρμοδιότητες και τη δομή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Κύριος στόχος του εν λόγω προγράμματος είναι η προώθηση των Ευρωπαϊκών αξιών και ιδιαίτερα της πολιτικής –κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, μέσω της καλύτερης γνώσης και κατανόησης από τους μαθητές-μελλοντικούς νέους πολίτες, της λειτουργίας των Ευρωπαϊκών θεσμών και ιδιαίτερα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Παράλληλα, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην καλύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων, μέσω της εκπαίδευσης, όσον αφορά στα δικαιώματα των ευρωπαίων πολιτών και τις δυνατότητες για ενεργότερη συμμετοχή τους στο δημοκρατικό γίγνεσθαι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σημαντικό στοιχείο στο Πρόγραμμα είναι ο εμπλουτισμός της γνώσης των συμμετεχόντων γύρω από τον Ευρωπαϊκό δημοκρατικό κοινοβουλευτισμό. Οι συμμετέχοντες μαθητές και καθηγητές παραλαμβάνουν στο τέλος της σχολικής χρονιάς τιμητικό δίπλωμα συμμετοχής, ενώ το σχολείο αναγορεύεται σε «Σχολείο-Πρέσβης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου».

Πόσα σχολεία συμμετέχουν- Επιμόρφωση εκπαιδευτικών

Περισσότεροι από 200 καθηγητές/-τριες Λυκείου, από περίπου 100 σχολεία ανά την Ελλάδα, συμμετέχουν φέτος για πρώτη φορά στο πρόγραμμα «Σχολεία- Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», οι οποίοι πήραν μέρος στις επιμορφωτικές ημερίδες, που διοργάνωσε το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκης η επιμόρφωση των καθηγητών πραγματοποιήθηκε στις 18 Ιανουαρίου 2019.

Το πρόγραμμα της ημερίδας

Εισαγωγικές παρατηρήσεις – στόχοι του προγράμματος
– Δρ. Χάρης Κούντουρος, Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα
Χαιρετισμοί
– Βιντεοσκοπημένο μήνυμα από τον Αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Δημήτρη Παπαδημούλη (GUE)
– κ. Κώστας Χρυσόγονος, Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (GUE)
Τελετή απονομής των διπλωμάτων για τα Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από Βόρεια Ελλάδα, για το σχολικό έτος 2017-2018
Διάλειμμα – καφές
Το πρόγραμμα EPAS: δομή, εκπαιδευτικά εργαλεία, αξιολόγηση
– Δρ. Φωτεινή Ασδεράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Έδρα JeanMonnet, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Το Πρόγραμμα ενόψει Ευρωεκλογών – προτεινόμενες δράσεις
– Δρ. Χάρης Κούντουρος, Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα
Ερωτήσεις και απαντήσεις
EDIC Θεσσαλονίκης: Παρουσίαση δράσεων και προτάσεις για δημιουργική συνεργασία
– Χρύσα Αντωνίου, Επικεφαλής EDIC Θεσσαλονίκης
Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς: Παρουσίαση δράσεων και προτάσεις για δημιουργική συνεργασία
– Θεοδώρα Σαμαρά, εκπρόσωπος ΓΓΝΓ
Παρουσίαση καλών πρακτικών από το Ελληνικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης
Παρουσίαση καλών πρακτικών από το Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ευρωπαϊκή Ένωση : αρχές, λειτουργία, θεσμοί
– Δρ. Φωτεινή Ασδεράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Έδρα Jean Monnet, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Διάρθρωση, ρόλος, νομοθετικές αρμοδιότητες
– Δρ. Χάρης Κούντουρος, Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα
Ερωτήσεις και απαντήσεις, συζήτηση, συμπεράσματα

Πού επικεντρώνονται οι φετινές δράσεις των σχολείων, χρονιά ευρωπαϊκών εκλογών;

Ενόψει των Ευρωπαϊκών Εκλογών τον ερχόμενο Μάιο, οι φετινές δράσεις των σχολείων επικεντρώνονται στο θέμα αυτό, και ειδικότερα στη λειτουργία της αντιπροσωπευτικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, αλλά και τη συμμετοχή των πολιτών, ιδιαίτερα των νέων, στην εκλογή των μελών του ΕΚ. Στην Ελλάδα το εν λόγω πρόγραμμα υλοποιείται με την έγκριση και την υποστήριξη τόσο της Βουλής των Ελλήνων, όσο και του Υπουργείου Παιδείας, ενώ σταθερή στήριξη στο πρόγραμμα προσφέρουν οι Έλληνες Ευρωβουλευτές.

Τι έχει γίνει στο Ειδικό Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων

Ως εκπαιδευτικοί αφού ενημερωθήκαμε στην επιμορφωτική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε για τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για τις αρχές και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις δράσεις του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct (EDIC) του Δήμου Θεσσαλονίκης και τον τρόπο που μπορεί να συνδράμει σε εμάς τους εκπαιδευτικούς στην υλοποίηση του προγράμματος, ξεκινήσαμε να ενημερώνουμε τους μαθητές μας, τους υποψήφιους junior Ambassadors, σχετικά με τα παραπάνω θέματα.

Στόχος μας ήταν, καθώς και οι τρεις ψηφίζουν για πρώτη φορά σ’ αυτές τις εκλογές, να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα της συμμετοχής τους σε μια διαδικασία εκλογών και την υποχρέωσή τους ως υπεύθυνοι πολίτες να προσέλθουν στην κάλπη ενημερωμένοι σχετικά με τις πολιτικές του κάθε ευρωπαϊκού κόμματος, τα σημαντικά θέματα- προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη σήμερα, όπως και να ενισχυθεί η αντίληψή τους ότι ως νέοι μπορούν να έχουν λόγο στην οικοδόμηση του δικού τους μέλλοντος.

Επιπλέον, μετά από έρευνα στον ιστότοπο «Τι κάνει η Ευρώπη για μένα» https://www.what-europe-does-for-me.eu/el/help οι μαθητές διαπίστωσαν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει φροντίσει πριν από αυτούς για πάρα πολλά θέματα, για παράδειγμα ενισχύοντας οικονομικά την υλοποίηση σημαντικών έργων, όπως είναι η ανάπλαση τμημάτων του παραλιακού μετώπου της Νέας Παραλίας στη Θεσσαλονίκη και η διεξαγωγή των δύο διεθνούς φήμης φεστιβάλ κινηματογράφου και ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, πολιτιστικά γεγονότα που ελκύουν κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες από όλη τη χώρα και το εξωτερικό.

Επιπλέον, ενημερώθηκαν σχετικά με τους νόμους που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) σε διάφορα θέματα που αφορούν στην προσωπική τους ζωή όπως, ταξίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εκπαίδευση, δικαιώματα και ελευθερίες των ευρωπαίων πολιτών, υγεία, προστασία περιβάλλοντος και άλλα πολλά.

Ειδικότερα, έμαθαν πως η ΕΕ προωθεί την ένταξη και τη συμμετοχή για τα άτομα με αναπηρίες στην κοινωνία σε ισότιμη βάση με τα άλλα άτομα, μέσα από τις πολιτικές που εφαρμόζει, τις δράσεις και τη νομοθεσία της. Ένα βασικό μέσο αποτελεί η ευρωπαϊκή στρατηγική για τα άτομα με αναπηρία για την περίοδο 2010-2020. Επιδιώκει να δώσει πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες (αφαιρώντας τους φραγμούς που αποτρέπουν τα άτομα με αναπηρίες από το να τα χρησιμοποιούν)· εξασφαλίζει ότι τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να συμμετέχουν πλήρως στο δημόσιο βίο· καταπολεμά τη διάκριση λόγω αναπηρίας· βελτιώνει την κατάσταση όσον αφορά την απασχόληση των ατόμων με αναπηρία· προωθεί την εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς και τη δια βίου μάθηση για νέους με αναπηρία· και καταπολεμά τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού μεταξύ των ατόμων με αναπηρία.

Πάνω από 70 εκατομμύρια άνθρωποι στην ΕΕ ζουν με κάποια μορφή αναπηρίας (μακροχρόνια σωματική ή ψυχική κατάσταση που περιορίζει τις κινήσεις, τις αισθήσεις ή τις δραστηριότητές τους), ενώ ο αριθμός των κωφών που χρησιμοποιούν τη Νοηματική Γλώσσα φτάνει τις 750.000.

Στις 13 Μαρτίου 2019 το Κοινοβούλιο ενέκρινε τον Ευρωπαϊκό Νόμο για την Προσβασιμότητα (ΕΑΑ). Ο νόμος αυτός αποτελεί ένα επιπλέον βήμα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας μιας περισσότερο δίκαιης και ενταξιακής Ευρώπης και στοχεύει να βελτιώσει την καθημερινότητα των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας αλλά και των ατόμων με αναπηρία που κατοικούν σε όλη την Ευρώπη.


Η ευρωπαϊκή πράξη σκοπεύει να δώσει μεγαλύτερη πρόσβαση σε ένα φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών, από ηλεκτρονικά βιβλία και συσκευές έξυπνων τηλεφώνων, έως τις τραπεζικές υπηρεσίες και τις υπηρεσίες μεταφορών των επιβατών. Με την κάρτα αναπηρίας της ΕΕ, η οποία έχει ήδη κυκλοφορήσει σε οκτώ χώρες, τα άτομα με αναπηρία τα οποία ταξιδεύουν στην ΕΕ χαίρουν ευκολότερης πρόσβασης στον πολιτισμό, τις αθλητικές δραστηριότητες και την ψυχαγωγία – και απολαμβάνουν μια σειρά από ευεργετήματα.

Σημαντική πληροφορία για τους μαθητές μας ήταν η ύπαρξη στο Κοινοβούλιο δύο κωφών Ευρωβουλευτών της κυρίας Χέλγκας Στίβενς από το Βέλγιο η οποία δραστηριοποιείται σε επιτροπές για τα δικαιώματα των ανθρώπων με αναπηρία και ειδικά των κωφών και ανθρώπων με προβλήματα ακοής και του κύριου Ádám Kόsa από την Ουγγαρία με ανάλογη δράση.

Διάχυση του προγράμματος

Οι μαθητές μας κι εμείς είχαμε την ευκαιρία την Παρασκευή στις 15 Μαρτίου και ώρα 7.00μμ να παρουσιάσουμε στα μέλη της Ένωσης Κωφών Βορείου Ελλάδος –ΕΚΒΕ (Λεωφόρος Καλλιθέας 3, Αμπελόκηποι, Θεσ/νίκη) το πρόγραμμα «Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» και να μιλήσουμε για όλα τα παραπάνω θέματα , δίνοντας έμφαση στη σπουδαιότητα των ευρωπαϊκών εκλογών. Μετά την παρουσίαση των διαφόρων θεμάτων τόσο από τους μαθητές όσο και από εμάς τις καθηγήτριες ακολούθησε μια πολύ γόνιμη συζήτηση η οποία επικεντρώθηκε στο τι κάνει η ΕΕ για τα άτομα με αναπηρία και τις ευκαιρίες που προσφέρει για ισότιμη συμμετοχή αυτών σε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Διαπιστώσαμε ότι τα περισσότερα μέλη της Κοινότητα, κυρίως μέσης ηλικίας, δε γνώριζαν αρκετά για τη λειτουργία της ΕΕ και τους Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενώ μας χαροποίησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των νεότερων ανθρώπων που παρακολούθησαν την εκδήλωση.

Τα μέλη του ΔΣ μάς ευχαρίστησαν και μας ζήτησαν να υπάρχει συνεχής ενημέρωσή τους για τα προγράμματα που υλοποιούνται στο σχολείο μας, καθώς οι περισσότεροι ήταν στο παρελθόν μαθητές στο ίδιο σχολείο και κάποιοι ως γονείς σκοπεύουν στο μέλλον να στείλουν τα παιδιά τους σ’ αυτό.

Προγραμματίζονται και άλλες δράσεις στο πλαίσιο του προγράμματος πριν και μετά τις διακοπές του Πάσχα, οι οποίες περιλαμβάνουν την ενημέρωση των μελών της σχολικής κοινότητας, τη συνεργασία με κάποιο άλλο σχολείο που συμμετέχει στο πρόγραμμα και τη δημιουργία βίντεο με διερμηνεία στη νοηματική για τα διάφορα θέματα που μελετήθηκαν.


Γράφει η Μάρθα Ιορδανίδου, φιλόλογος, Υπεύθυνη Προγράμματος στο Ειδικό Λύκειο Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης
Πηγή: GRTimes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου