Κάποια παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τους κοινωνικούς κανόνες και τον εξοπλισμό στην παιδική χαρά. Δείτε τα πιο συνηθισμένα προβλήματα στην παιδική χαρά και πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να τα αντιμετωπίσει.
Να πέσει θύμα ή μάρτυρας εκφοβισμού (bullying).
Τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης και προσοχής γίνονται συχνά στόχος εκφοβισμού. Ο εκφοβισμός είναι διαφορετικός από τα πειράγματα, καθώς είναι επαναλαμβανόμενος και συχνά κλιμακώνεται. Μπορεί να περιλαμβάνει κοροϊδευτικά σχόλια/ χαρακτηρισμούς, προσβολές, απειλές, απομόνωση – απόρριψη, ακόμα και σωματική βία.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Να είστε διαθέσιμοι και ενεργοί. Εξηγήστε τι είναι το bullying και βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας ξέρει ότι μπορεί να έρθει σε εσάς ή σε κάποιο δάσκαλο αν πέσει θύμα εκφοβισμού ή δει να εκφοβίζουν κάποιο άλλο παιδί. Πείτε του ότι είναι εντάξει να απομακρυνθεί από τα άλλα παιδιά αν δεν νιώθει ασφαλές ή αν δεν έχει αποτέλεσμα η προσπάθεια να υπερασπιτεί τον εαυτό του με λόγια.
Να είναι πολύ επιθετικό με τα άλλα παιδιά.
Τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής τις περισσότερες φορές δεν ελέγχουν την παρορμητικότητά τους και δυσκολεύονται να φιλτράρουν αυτά που λένε. Μπορεί να σπρώχνουν άλλα παιδιά, να τρέχουν χωρίς να προσέχουν ή να προσβάλλουν τους άλλους χωρίς να το καταλαβαίνουν. Επίσης είναι πιθανό να μην συνειδητοποιούν ότι ασκούν μεγάλη δύναμη.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Θέστε βασικούς κανόνες για τη σωματική επιθετικότητα, έτσι ώστε το παιδί σας να γνωρίζει εκ των προτέρων τις συνέπειες. Ενθαρρύνετέ το να χρησιμοποιεί λέξεις αντί για το σώμα του για να επικοινωνεί. Θυμίζετε στο παιδί σας ότι όταν χτυπάμε ή σπρώχνουμε κάποιον, αυτός πονάει. «Δεν είναι σωστό να χτυπάμε τα άλλα παιδιά. Αν θέλεις να πάρεις εσύ τη σειρά, ρώτα αν είναι η σειρά σου”.
Να διαχειρίζεται τη νίκη και την ήττα:
Τα παιδιά που δυσκολεύονται στον έλεγχο της παρορμητικότητας και στον έλεγχο των συναισθημάτων τους μπορεί να κοκορευόνται για τη νίκη τους και κάνουν τα άλλα παιδιά να αισθάνονται άσχημα για την ήττα τους. Παρομοίως, μπορεί να αναστατώνονται πολύ όταν χάνουν σε ένα παιχνίδι και να επιμένουν ότι οι άλλοι έκλεψαν/έκαναν ζαβολιά.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Διευκρινίστε στο παιδί ότι όταν κάνει τα άλλα παιδιά να αισθάνονται άσχημα, δεν θα θέλουν να παίζνουν μαζί του πια. Να θυμίζετε στο παιδί σας ότι τα παιχνίδια στην παιδική χαρά είναι απλά παιχνίδια και ενώ είναι εντάξει να αισθάνεται καλά όταν κερδίζει, δεν επιτρέπεται να κάνει τους άλλους να αισθάνονται άσχημα. Διδάξτε το φράσεις που δείχνουν ευγενή άμιλλα, όπως πχ «Καλό παιχνίδι».
Να μην είναι σε θέση να χειριστεί τον εξοπλισμό:
Τα παιδιά με δυσκολίες/ προβλήματα στις κινητικές δεξιότητες μπορεί να δυσκολεύονται στην χρήση του εξοπλισμού/ των παιχνιδιών της παιδικής χαράς. Τα αναρριχητικά σκαλοπάτια, το μονόζυγο, η κούνια, η τσουλήθρα απαιτούν την ικανότητα συντονισμού πολλών διαφορετικών σωματικών κινήσεων.
Πώς να βοηθήσετε:
Βοηθήστε το παιδί να εξασκηθεί όταν η παιδική χαρά είναι άδεια. Το παιδί σας μπορεί να νιώθει λιγότερο ανασφαλές για τις δυσκολίες του όταν τα άλλα παιδιά δεν το βλέπουν. Μπορείτε να σπάσετε τις σύνθετες κινήσεις/ ενέργειες σε βήματα και να κάνετε εξάσκηση σε όσες δραστηριότητες/ όσα παιχνίδια του αρέσουν περισσότερο. Προσπαθήστε μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες να βοηθήσετε το παιδί να βελτιώσει την αδρή του κινητικότητα.
Να μην περιμένει την σειρά του ή να μην ακολουθεί οδηγίες:
Σε μια παιδική χαρά τα παιδιά πρέπει να μοιράζονται, να περιμένουν τη σειρά τους και να επικοινωνουν με τους άλλους. Είτε παίζουν κάποιο οργανωμένο παιχνίδι, είτε περιμένουν την σειρά τους, τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής μπορεί να δυσκολεύονται πολύ. Αυτί συμβαίνει επειδή η συγκέντρωση της προσοχής, η κατανόηση κοινωνικών κανόνων και η επεξεργασία πληροφοριών μπορεί να είναι περιοχές ιδιαίτερης δυσκολίας.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Δείξτε στα παιδιά πώς να περιμένουν την σειρά τους και πώς να μοιράζονται. Κάντε εξάσκηση στη γλώσσα (στις εκφράσεις) που πρέπει να γνωρίζει το παιδί, όπως «σειρά μου», «σειρά σου», «άκουσέ με». Εξηγήστε στο παιδί ότι δεν πειράζει να ρωταει τα άλλα παιδιά ή έναν δάσκαλο τους κανίες που δεν θυμάται/ δεν καταλαβαίνει ή να ζητάει να σπάνε οι κανόνες σε βήματα.
Να μην θέλει να παίζει με άλλα παιδιά:
Η «ώρα» στην παιδική χαρά περιλαμβάνει/ απαιτεί τη χρήση κοινωνικών δεξιοτήτων. Αυτές περιλαμβάνουν το μοίρασμα (την κοινη χρήση αντικειμένων), το να περιμένει κανείς την σειρά του και τη συμμετοχή σε συζητήσεις. Το παιδί σας μπορεί να μην γνωρίζει πώς να αρχίζει μια συζήτηση ή πώς να ζητάει από τα παιδιά να συμμετέχει και αυτό στο παιχνίδι τους. Μπορεί επίσης να μην καταλαβαίνει όταν τα άλλα παιδιά το καλούν για παιχνίδι. Έτσι, είναι πολύ δύσκολο να κάνει και να διατηρήσει φιλίες.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Κάντε εξάσκηση αυτά που μπορεί να λέει στα άλλα παιδιά. «Γειά. Είμαι η Tiffany. Πώς σε λένε;» και «Θέλεις να παίξεις στα μονόζυγα μαζί μου;» Μπορείτε επίσης να βοηθήσετε το παιδί σας να καταλάβει πότε είναι εντάξει να μπει και αυτό σε ένα παιχνίδι πολλών παιδιών χωρίς να πάρει την άδεια από κάποιον συγκεκριμένο.
Να παίρνει ρίσκα/ Να συμπεριφέρεται με επικίνδυνο τρόπο.
Τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής μπορεί να έχουν δυσκολίες με τον έλεγχο της παρορμητικότητας και μπορεί να ενεργούν χωρίς να σκέφτονται. Τα παιδιά με διαταραχή στην επεξεργασία των πληροφοριών μπορεί να μην νιώθουν τόσο δυνατά/ έντονα τον πόνο όσο τα υπόλοιπα παιδιά. Το γεγονός αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, όπως πχ να πηδάνε από πολύ ψηλά, να κουνιούνται πολύ δυνατά ή να παίζουν πολύ σκληρά με τα άλλα παιδιά.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Εξηγήστε στο παιδί ότι πρέπει να παίρνει μια ανάσα και να σκέφτεται πριν να ενεργεί. Για να μειώσετε τον κίνδυνο να τραυματιστεί κατά την διάρκεια πτώσεων, να επισκέπτεστε παιδικές χαρές που κάτω έχουν άμμο, φλούδες ξύλου ή συνθετικό τάπητα και να επιβλέπετε πάντα το παιδί.
Να γίνεται στόχος πειραγμάτων:
Η παιδική χαρά είναι ένα μέρος που γίνοντα πολλά πειράγματα. Κάποια είναι καλοπροαίρετα πχ «Ω, είσαι ταχύτατος με αυτά τα νέα παπούτσια». Κάποια άλλα είναι απλώς κακοπροαίρετα. «Τα παπούτσια σου είναι απαίσια». Τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής μπορεί να δυσκολεύονται να διακρίνουν ποια πειράγματα γίνονται με καλή διάθεση από αυτά που θέλουν απλά να πληγώσουν τον άλλο.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:
Εξηγήστε στο παιδί τη διαφορά ανάμεσα στο καλοπροαίρετο/φιλικό και κακοπροαίρετο πείραγμα. Δείξτε του τη γλώσσα του σώματος, τον τόνο της φωνής και τις εκφράσεις προσώπου που συνοδεύουν τις δύο κατηγορίες. Μπορείτε επίσης να βοηθήσετε το παιδί σας να εξασκηθεί σε φράσεις που μπορεί να λέει όταν το πειράζουν πχ «Δεν μου άρεσε αυτό που είπες», «Αυτό που είπες με έκανε να νιώσω άσχημα».
Απόδοση του άρθρου 8 Common Playground Problems and How to Help
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου