Μολονότι οι δεξιότητες ακρόασης δεν έχουν σαν στόχο να αντικαταστήσουν την ανάγνωση σε μέθοδο Braille, αποτελούν βασική δεξιότητα επικοινωνίας που όλα τα παιδιά πρέπει να αναπτύξουν. Για πολλά άτομα που διαβάζουν Braille, οι δεξιότητες ακρόασης είναι ιδιαίτερα σημαντικές στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, όταν ο ακαδημαϊκός φόρτος και η ποσότητα των κειμένων προς ανάγνωση αυξάνονται πάρα πολύ.
Συμβουλές για τη διδασκαλία δεξιοτήτων ακρόασης σε νήπια και παιδιά Α΄ Δημοτικού:
- Αρχίστε με σύντομα (χωρίς κεφάλαια) ευχάριστα βιβλία. Βάλτε το μαθητή να ακούσει 1-2 σελίδες πριν σταματήσετε το ηχητικό αρχείο και στη συνέχεια συζητήστε τι γίνεται σε αυτές τις σελίδες. Μόλις τελειώσει το βιβλίο, ζητήστε από το παιδί να απαντήσει σε ερωτήσεις κατανόησης. Να χρησιμοποιείτε και πληροφορίακές αλλά και επαγωγικές ερωτήσεις.
- Σταδιακά αυξήστε τον αριθμό των σελίδων που καλείται να ακούσει ο μαθητής πριν σταματήσετε το ηχητικό αρχείο μέχρι να φτάσει να ακούει χωρίς διακοπές όλο το βιβλίο. Πάντα στο τέλος ο μαθητής θα πρέπει να απαντάει σε σχετικές ερωτήσεις κατανόησης.
- Χρησιμοποιήστε διαφορετικά είδη βιβλίων για ακρόαση. Ένα μη λογοτεχνικό βιβλίο σχετικά με ένα ζώο ή άθλημα που ενδιαφέρει το παιδί είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσει το παιδί νέες γνώσεις και να αρχίσει να ενδιαφέρεται να ακούει πράγματα που απαιτούν περισσότερη προσοχή και συγκέντρωση.
Συμβουλές για παιδιά Β’ έως Ε’ Δημοτικού:
Με παιδιά τέτοιας ηλικίας είναι σημαντικό να συζητάτε την κύρια ιδέα και τις σημαντικές λεπτομέρειες του βιβλίου όταν κάνουμε ακρόαση μη λογοτενικών βιβλίων.
- Ακούστε ευχάριστα βιβλία με κεφάλαια που είναι ακριβώς ή λίγο πιο κάτω από το αναγνωστικό επίπεδο του παιδιού (οι εκπαιδευτικοί των παιδιών γνωρίζουν συνήθως ακριβώς το επίπεδό τους. Αν δεν το ξέρουν, υπάρχουν διάφοροι τρόπο για να το προσδιορίσετε εύκολα μόνοι σας).
- Ακούστε 1-2 σελίδες, μετά κλείστε το ηχητικό αρχείο και συζητήστε με το παιδί τι ακριβώς έγινε σε αυτές τις σελίδες.
- Σταδιακά αυξήστε τον αριθμό των σελίδων που ακούτε πριν σταματήσετε το ηχητικό αρχείο. Ακούστε ένα ολόκληρο κεφάλαιο και μετά σταματήστε για να το συζητήσετε και να κάνετε ερωτήσεις κατανόησης (αν το παιδί σας δεν μπορεί να το κάνει αμέσως, μην απελπίζεστε. Πολλές φορές χρειάζεται και ένας ολόκληρος χρόνος για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός).
- Αφού ακούσετε 1 ή 2 ευχάριστα λογοτεχνικά βιβλία με κεφάλαια, διαλέξτε ένα βιβλίο διαφορετικού είδους. Είναι απαραίτητο να μάθουν τα παιδιά να τα ακούν προσεκτικά και μη λογοτενικά βιβλία, αλλά και ποίηση.
Συμβουλές για παιδιά και εφήβους από Στ’ Δημοτικού μέχρι Γυμνάσιο/Λύκειο:
- Ξεκινήστε με ένα από τα βιβλία του σχολείου (τα βιβλία των φυσικών ή κοινωνικών επιστημών είναι ιδανικά για αρχή).
- Ακούστε μια παράγραφο μόνο. Μετά σταματήστε, κάντε στο παιδί ερωτήσεις και συζητήστε τα όσα άκουσε.
- Στην συνέχεια διαβάστε μία ολόκληρη ενότητα και στο τέλος της συζητήστε για όσα ακούσατε και κάντε ερωτήσεις κατανόησης.
Ιδέες για την βελτίωση των δεξιοτήτων ακρόασης:
- Αγοράστε βιβλία που συνοδεύονται από ηχητικό αρχείο και δημιουργήστε τις δικές σας ερωτήσεις κατανόησης (5-10 για κάθε βιβλίο).
- Χρησιμοποιήστε συσκευές ακρόασης με διαφορετική ταχύτητα, ξεκινώντας με μικρή και καταλήγοντας σε μεγάλη ταχύτητα.
- Όταν ένας μαθητής σας ζητάει να του πείτε πώς γράφεται μια λέξη (γράμμα- γράμμα), ζητήστε του να την επαναλάβει αρχικά με τη σωστή σειρά και στην συνέχεια από το τέλος προς την αρχή. Αν κολλήσει σε μια λέξη, ξαναπείτε του την.
- Παίξτε παιχνίδια όπου το παιδί πρέπει να ακολουθεί οδηγίες ενός βήματος αρχικά και στην συνέχεια αυξάνετε σταδιακά το βαθμό δυσκολίας, μέχρι να φτάσει να ακολουθεί οδηγίες 4-5 βημάτων.
- Υπαγορεύετε στο μαθητή ένα μικρό μέρος της πρότασης και σταδιακά αυξάνετε την ποσότητα των πληροφοριών που δίνετε μέχρι να είναι σε θέση να γράφει ολόκληρη την πρόταση αφού την ακούσει μόνο μια φορά.
- Βάλτε το μαθητή να ακούσει ένα βιβλίο σε ηχητικό αρχείο και μετά ζητήστε του να γράψει μια σύντομη περίληψη του βιβλίου.
- Διαβάστε σύντομα ποιήματα και συζητήστε σχετικά με τις λέξεις που κάνουν ομοιοκαταληξία ή σχετικά με το θέμα του ποιήματος.
- Η δυνατότητα ανάκλησης των γεγονότων σε σωστή αλληλουχία/ διαδοχή είναι μια σημαντική δεξιότητα. Χρησιμοποιήστε οποιαδήποτε ιστορία βάζοντας το παιδί να σας ξαναπεί την ιστορία αναφέροντας τα γεγονότα στη σειρά που έλαβαν χώρα, πχ Πρώτα η αρκούδα πείνασε. Μετά βγήκε από την φωλιά της για να ψάξει για τροφή.
Απόδοση του άρθρου Listening Skills
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου