Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν την εμπειρία του να μετρούν συγκεκριμένα (πραγματικά) αντικείμενα στην καθημερινή τους ζωή. Αυτές οι εμπειρίες είναι η βάση για την ανάπτυξη των αριθμητικών/μαθηματικών δεξιοτήτων. Δηλαδή τα παιδιά θα πρέπει να εκτίθενται στους αριθμούς, ακριβώς όπως είναι αναγκαία η έκθεσή τους στο αλφάβητο, σε όποια μορφή είναι προσβάσιμοι σε αυτά (γραπτός λόγο ή braille, προφορικός λόγος ή νοηματική).
Τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε ένα παιδί με προβλήματα όρασης να αναπτύξει μαθηματικές δεξιότητες:
- Να παρέχετε στο παιδί πολλές ευκαιρίες για να μετράει: πόσες κάλτσες, πόσα κουτάλια, πόσες καρέκλες; Πόσα βήματα μέχρι το υπνοδωμάτιο; Πόσοι άνθρωποι είναι στο δωμάτιο; Αν το παιδί εκτίθεται καθημερινά σε αριθμούς, θα μπορέσει να αποκτήσει γερές βάσεις στα μαθηματικά.
- Προσφέρετε στα παιδιά εμπειρίες/έκθεση σε αριθμούς στα πλαίσια των ρουτίνων: Κοιτάξτε τις ημερομηνίες στο ημερολόγιο, τους αριθμούς στις διευθύνσεις και στις πινακίδες στο δρόμο, τους αριθμούς τηλεφώνου και τις τιμές. Πολλοί από τους αριθμούς θα είναι δύσκολο ή αδύνατο να γίνουν αντιληπτοί οπτικά από ένα παιδί με προβλήματα όρασης, αλλά είναι πολύ σημαντικό να του δείξετε ότι οι αριθμοί βρίσκονται γύρω μας συνέχεια και παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας.
- Βοηθήστε τα παιδιά να κατανοήσουν τις βασικές μαθηματικές έννοιες. Το ίδιο/διαφορετικό, μικρό/μεγάλο, περισσότερο/λιγοτερο. Όλες αυτές οι έννοιες είναι θεμελιώδεις για την ανάπτυξη της αίσθησης των αριθμών. Υπάρχουν άπειρες ευκαιρίες για εξάσκηση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Είναι αυτή η μπλούζα ίδια με αυτή τη μπλούζα; Είναι το παπούτσι σου μεγαλύτερο από το δικό μου παπούτσι; ΄Έχεις περισσότερα μπισκότα στο πιάτο σου από όσα έχω εγώ στο πιάτο μου;
- Παρέχετε στα παιδιά την ευκαιρία να εξερευνήσουν και να ταξινομήσουν υλικά προκειμένου να μάθουν αυτές τις έννοιες. Οι μαθητές που είναι τυφλοί ή αμβλύωπες θα πρέπει να έχουν πολλές ευκαιρίες να αγγίξουν, να νιώσουν και να συγκρίνουν πραγματικά αντικείμενα. Εξετάζοντας τις ιδιότητές τους, τα παιδιά θα μάθουν ποια αντικείμενα είναι ίδια και διαφορετικά.
- Αφήνετε τα παιδιά να πιάνουν τα αντικείμενα και να τα χειρίζονται προκειμένου να τα ταξινομούν και να τα συγκρίνουν (περισσότερα/λιγότερα, μεγαλύτερο/ μικρότερο) και να τα μετρούν. Αυτοί οι χειρισμοί μπορεί να βοηθήσουν πολύ τα παιδιά και στα πρώτα βήματά τους στις απλές πράξεις (πρόσθεση και αφαίρεση) και θα πρέπει να εξακολουθούν να είναι διαθέσιμοι και αργότερα.
Απόδοση του άρθρου Instructional Strategies for Mathematical Literacy (Αναδημοσίευση)
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου