Δευτέρα, 27 Μαρτίου 2017

13 λόγοι για να χρησιμοποιείτε τη νοηματική γλώσσα με ένα παιδί με βαρηκοϊα ή ένα παιδί που έχει βάλει κοχλιακό εμφύτευμα.

Όταν ο 2χρονος κωφός γιος μας Micah έβαζε κοχλιακό εμφύτευμα, δεν σκεφτήκαμε ούτε στιγμή τη νοηματική γλώσσα ή την Κουλτούρα των Κωφών. Ήμασταν μια ακούουσα οικογένεια, που ακολουθούσε τις συμβουλές των ακουολόγων της. Κάτω από πολύ μεγάλη πίεση, πήραμε την καλύτερη δυνατή απόφαση με βάση τις πληροφορίες που είχαμε εκείνη την εποχή. Με 68.000 δολάρια προχωρήσαμε σε αμφίπλευρη τοποθέτηση εμφυτευμάτων. Ο Micah παρακολούθησε εντατικές συνεδρίες λογοθεραπείας. Όμως παρά τις προσπάθειές μας, τον χρόνο και τα χρήματα που ξοδέψαμε, μισούσε το να ακούει. Οι ήχοι ήταν σαν μια «άγρια» μπλούζα που τσιμπούσε και ο μικρός αρνούνταν να βάλει. Αντιστεκόταν με νύχια και με δόντια, κυριολεκτικά, αφού δάγκωνε και κλωτσούσε μέχρι να πατήσουμε και οι δύο μας τα κλάματα. Όπως εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς, είχε πάρα πολύ μικρή πρόοδο στον τομέα του λόγου/ομιλίας. 

Πιστεύοντας πραγματικά ότι το κοχλιακό εμφύτευμα θα τον βοηθήσει να αναπτύξει γλώσσα, εναποθέσαμε όλες τις ελπίδες και κατευθύναμε όλες τις προσπάθειές μας σε εκείνο. Στην ηλικία των 5 ετών, ο Micah είχε σημαντική γλωσσική καθυστέρηση. Όπως είναι λογικό, αυτή η αδυναμία του να επικοινωνήσει είχε σαν αποτέλεσμα συναισθήματα απογοήτευσης και μεγάλα προβλήματα συμπεριφοράς. Έξοδοι στα καταστήματα ή στο πάρκο κατέληγαν συνήθως σε βίαια ξεσπάσματα θυμού, με αποτέλεσμα να αισθάνομαι ότι δεν μπορούσαμε να βγούμε από το σπίτι. Η οικογένειά μας ήταν σαν ένα πλοίο που βυθιζόταν. Ήμουν απογοητευμένη, απελπισμένη, σε συγχυση και ένιωθα να πνίγομαι. Το κομβικό σημείο στη ζωή μου όπου άλλαξαν όλα ήρθε όταν κάποιος μου πρότεινε να δω το ντοκιμαντέρ Through Deaf Eyes. Τότε συνειδητοποίησα για πρώτη φορά ότι η κώφωση είναι κάτι παραπάνω από μια σωματική κατάσταση. Η κώφωση είναι μια Κοινότητα. Με τη μαγνητική δύναμη μιας φυλής, έχει να κάνει με ανθρώπους και τον αγώνα τους για πολιτικά δικαιώματα. Αλλά πιο πολύ ακόμα, έχει να κάνει με μια μοναδική, οπτική, τρισδιάστατη γλώσσα που ονομάζεται νοηματική γλώσσα. Καθώς έβλεπα την ταινία, κατάλαβα ότι το να είναι κανείς μέλος της Κοινότητας των Κωφών ήταν προνόμιο και εγώ ήθελα ο γιος μου να είναι περήφανος για την εθνική/πολιτισμική κληρονομιά του. Όπως είχε δεσμούς με το πορτορικανό, εβραϊκό και αγγλικό στοιχείο, έτσι είχε δεσμούς και με την Κοινότητα των Κωφών μέσω της γλώσσας. 

Σε αυτή τη μεταμοντέρνα εποχή όπου οι άνθρωποι νιώθουν αποστερημένοι, αποκομμένοι και μόνοι, είδα το όφελος από το να μπαίνεις σε μια κοινότητα ανθρώπων αυτόματα, από τη γέννησή σου. Σε αυτό το σημείο έπρεπε να κάνω μια επιλογή: να αγκαλιάσω την κώφωσή του με όλες τις γλωσσικές και πολιτισμικές συνέπειες ή να την απορρίψω. 

Η οικογένειά μου διάλεξε τη νοηματική γλώσσα και αυτή η επιλογή ήταν η μεταμόρφωση της σχέσης μας με τον Micah. Πολέμιοι ή υποστηρικτές των κοχλιακών εμφυτευμάτων, μην βιάζεστε. Ο Micah έχει το κοχλιακό του εμφύτευμα κανονικά. Αν και ο προφορικός του λόγος είναι κατά το μεγαλύτερό του μέρος μη κατανοητός, υπάρχουν στιγμές που μιλάει καθαρά, κάνοντας την καρδιά μου να χτυπάει πιο δυνατά. Συνεχίζουμε να τον ενθαρρύνουμε για το κοχλιακό εμφύτευμα, ελπίζοντας ότι θα τον βοηθήσει στην άρθρωση και την επικοινωνία με τους ακούοντες. Ωστόσο, τώρα πια υπάρχει και η Αμερικάνικη Νοηματική Γλώσσα στη ζωή μας. Και μας έχει σώσει. 

Έχω μια βαρήκοη κόρη και έχει μάθει και αυτή νοηματική γλώσσα. Όχι μόνο επικοινωνεί με νοήματα με τον αδερφό της, αλλά έχει κωφούς φίλους, συμμετέχει σε προγράμματα για κωφούς και μπορεί να κινείται εύκολα ανάμεσα στους δύο κόσμους, κερδίζοντας και από τους δύο. 

Μετά από αυτό το ταξίδι, θέλω να μοιραστώ μαζί σας γιατί είναι σημαντικό μα χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα παιδιά με βαρηκοϊα ή κοχλιακό εμφύτευμα. 

1) Τα κοχλιακά εμφυτεύματα δεν υποκαθιστούν την ακοή. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι το παιδί σας θα κατακτήσει τις δεξιότητες του προφορικού λόγου, ανεξάρτητα από τον χρόνο που θα επενδύσετε και την προσπάθεια που θα καταβάλετε. 

2) Υπάρχει μια κρίσιμη περίοδος για την ανάπτυξη της γλώσσας. Αν ένα παιδί δεν έχει άνεση σε μια γλώσσα στην ηλικία των 5 ετών, ίσως να μην αποκτήσει ποτέ άνεση σε καμία γλώσσα. Το να έχει κανείς μια πρώτη γλώσσα είναι πολύ σημαντικό για την απόκτηση στο μέλλον και άλλων γλωσσών. Επομένως, γιατί να περιμένει μέχρι να είναι πολύ αργά;

3) Η νοηματική γλώσσα έρχεται φυσικά στα κωφά παιδιά. Νοηματίζοντας κανείς στο κωφό παιδί ή φέρνοντάς το σε επαφή με καλούς νοηματιστές, διασφαλίζει την απόκτησή της γλώσσας και ελαχιστοποιεί το ενδεχόμενο για γλωσσική καθυστέρηση. Αν απώτερος σκοπός σας είναι η ομιλία, δεν υπάρχει θέμα. Η νοηματική γλώσσα δεν θα εμποδίσει την ανάπτυξή της.

4) Η εισαγωγή του παιδιού σε δύο γλώσσες δεν εμποδίζει την απόκτηση καμίας από αυτές τις δύο γλώσσες. Σκεφτείτε τα παιδιά των μεταναστών: συχνά είναι δίγλωσσα, ισορροπώντας ανάμεσα σε δύο γλώσσες. Σύμφωνα με τον PhD. Mrc Marschark του NTID και όλα τα κωφά παιδιά θα πρέπει να είναι δίγλωσσα. 

5) Η νοηματική γλώσσα διευκολύνει την ανάπτυξη της προφορικής και γραπτής γλώσσας. 

6) Η γνώση της νοηματικής δεν παρεμποδίζει την ακαδημαϊκή επιτυχία του κωφού παιδιού. Αντιθέτως μάλιτσα. Συμβάλλει στη δημιουργία μιας γερής βάσης πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε. Σύμφωνα με έρευνα του NTID «τα παιδιά που χρησιμοποιούν από νωρίς τη νοηματική γλώσσα έχουν καλύτερη επίδοση από εκείνα που δεν χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα τα πρώτα χρόνια στο σχολείο».

7) Τα ακούοντα παιδιά μαθαίνουν μια δεύτερη γλώσσα, κάτι που θεωρείται πολυτέλεια και σημάδι ευφυϊας. Για τα κωφά παιδιά, ωστόσο, η διγλωσσία είναι μια ζωτικής σημασίας δεξιότητα, αναγκαία για τη γλωσσική και κοινωνική τους ανάπτυξη. 

8) Η γνώση της νοηματικής γλώσσας είναι το κλειδί για την κοινωνική επαφή και την αλληλεπίδραση με την Κοινότητα των Κωφών. Και όταν είναι κάποιος παιδί, οι δεξιότητες στη νοηματική γλώσσα του δίνουν πρόσβαση σε κωφούς συνομηλίκους, κωφούς μέντορες και την Κοινότητα των Κωφών. 

9) Τα κοχλιακά εμφυτεύματα μερικές φορές δυσλειτουργούν. Καμία τεχνολογία δεν είναι τέλεια. Η καλή γνώση της νοηματικής επιτρέπει στο κωφό παιδί να βασίζεται στις ικανότητές του, στον εαυτό του όταν βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Έτσι το παιδί δεν χάνει το παράθυρο για επικοινωνία και γλωσσική ικανότητα όταν η τεχνολογία το προδίδει. 

10) Η χρήση νοημάτων είναι πιο βολικός τρόπος επικοινωνίας σε κάποια περιβάλλοντα. Σε πολύ ήσυχα περιβάλλοντα πχ θεατρική παράσταση ή σε πολύ θορυβώδη πχ συναυλία ροκ με τα νοήματα επικοινωνεί κανείς αποτελεσματικά και διακριτικά. 

11) Η νοηματική γλώσσα σας επιτρέπει να επικοινωνείτε από απόσταση, κάτω από το νερό, μέσω ηχομονωτικών παραθύρων. 

12) Η χρήση της νοηματικής με το κωφό παιδί ισχυροποιεί το δεσμό ανάμεσά σας. Πολλοί ακούοντες γονείς φοβούνται ότι θα χάσουν το παιδί τους αν μπει στην Κοινότητα των Κωφών. Ωστόσο, η αποτελεσματική επικοινωνία είναι το βασικό στοιχείο των υγιών σχέσεων/ δεσμών που δεν μπορούν να σπάσουν.

13) Πίσω από την κάθε εθνική Κοινότητα Κωφών υπάρχει μια παγκόσμια Κοινότητα. Πάρα πολλά άτομα σε όλο τον κόσμο δεν έχουν πρόσβαση στα κοχλιακά εμφυτεύματα ή τα ακουστικά βοηθήματα. Η γνώση της νοηματικής (σημείωση δική μας: μολονότι δεν είναι διεθνής) δίνει στο κωφο παιδί πρόσβαση σε κωφά άτομα σε όλο τον κόσμο. 

Όπως το βλέπω εγώ, και το κοχλιακό εμφύτευμα και η νοηματική γλώσσα είναι εργαλεία που οδηγούν στην επικοινωνία και θέλω το παιδί μου να έχει πρόσβαση όλα τα εργαλεία και τις επιλογές που υπάρχουν. Έχω δει παιδιά με κοχλιακά εμφυτεύματα να μιλούν Αγγλικά με χαρακτηριστική άνεση και άψογη προφορά. Ναι, ήταν καταπληκτικό. Αλλά αυτό δεν καταργεί το γεγονός ότι αυτά τα ίδια παιδιά μπορεί να θέλουν να ανήκουν στην Κοινότητα των Κωφών και να αλληλεπιδρούν με τα μέλη της. Επίσης, δεν σημαίνει ότι τα ακούοντα παιδιά δεν έχουν όφελος από την ύπαρξη εκπαιδευτικών διερμηνέων. Δεν είναι ένας κόσμος του είτε ... είτε. Ζούμε στην εποχή του και ...και. Τα παιδιά μπορούν να τα έχουν όλα. Δύο γλώσσες, δύο κουλτούρες. 


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου