Για το δικαίωμα πρόσβασης όλων των παιδιών, ανεξάρτητα από θρήσκευμα, εθνικότητα, καταγωγή στην εκπαιδευτική διαδικασία και στο δημόσιο σχολείο μίλησαν σήμερα στην εκπομπή Δρομολόγιο Αντιθέσεων, του δημοτικού ραδιοθαλάμου Τρικάλων της ΕΡΤ η δασκάλα, διευθύντρια του 32ου δημοτικού σχολείου Τρικάλων κ. Λίτσα Τζαβέλλα και ο ομότιμος καθηγητής Παιδαγωγικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης κ. Γιώργος Τσιάκαλος.
Το 32ο δημοτικό σχολείο Τρικάλων είναι το σχολείο με το μεγαλύτερο ποσοστό αλλοδαπών μαθητών. Το 40% του μαθητικού δυναμικού αποτελείται από παιδιά Αλβανικής καταγωγής καθώς και παιδιά με καταγωγή από Κίνα και Μολδαβία.
«Εμείς βλέπουμε μόνο παιδιά», τόνισε η διευθύντρια του σχολείου, όπως και τα παιδιά μεταξύ τους δεν ξεχωρίζουν, είναι φίλοι, υπάρχει άμιλλα, οι κόντρες, όπως συμβαίνει σε όλα τα παιδιά». Στο 32ο δημοτικό σχολείο συνυπάρχουν αρμονικά όλοι οι μαθητές, μετέχοντας στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε αυτό που αποκαλούμε δημόσιο σχολείο. «Όλα τα παιδιά – σημείωσε η κ. Τζαβέλλα – έχουν κάποιο βαθμό δυσκολίας ή ευκολίας προσαρμογής στην διαδικασία. Το ίδιο συμβαίνει με όλα τα παιδιά, είτε πρόκειται για Ελληνόπουλα, είτε για παιδιά με άλλη καταγωγή πέραν της ελληνικής».
Πάντως, η ίδια υποστήριξε ότι τα αποτελέσματα αυτής της συνύπαρξης είναι θεαματικά. Υπάρχουν δηλαδή μαθητές που έχουν πρωτιές όχι μόνο στα σχολεία αλλά και σε εισαγωγικές εξετάσεις. Το παράδειγμα που επικαλέστηκε η κ. Τζαβέλλα ήταν ένας μαθητής με Αλβανική καταγωγή, ο οποίος αποφοίτησε από το 32ο δημοτικό σχολείο και πέρυσι, στις πανελλαδικές εξετάσεις εισήχθη πρώτος στο νομό στην Ιατρική Σχολή Αθηνών.
Επίσης, τόνισε την αυτονόητη ανάγκη πρόσβασης όλων των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. «Η εκπαίδευση – τόνισε – δεν είναι στείρα γνώση. Δεν είναι μόνο γραφή, ορθογραφία, αλλά θεμελίωση κοινωνικών αρχών. Το σχολείο είναι η πρώτη κοινωνία, που το παιδί θα μάθει να βρίσκει τη θέση του. Όλοι οι εκπαιδευτικοί προσπαθούμε να κάνουμε τα παιδιά να ανοίξουν τα φτερά τους. Εμείς πρώτοι διαχειριζόμαστε την συμμετοχή του παιδιού σε μία ευρύτερη κοινωνία μετά την οικογενειακή. Θεωρώ ότι ανήκει σε έναν βαθμό και στον δικό μας κλάδο και πρέπει να του το αναγνωρίσουμε, το γεγονός ότι χιλιάδες νέοι παρότι έφυγαν από τα χώρα για να βρουν το μέλλον τους εκτός Ελλάδας, προσαρμόστηκαν και διέπρεψαν».
Αναφορικά με την συμμετοχή παιδιών από το κέντρο φιλοξενίας στο παλαιό σούπερ μάρκετ «Ατλάντικ» η κ. Τζαβέλλα υπογράμμισε ότι τα σχολεία είναι σε αναμονή εγκυκλίου από το υπουργείο Παιδείας. «Μακάρι – κατέληξε – όσο το δυνατό συντομότερα να ενταχθούν αυτά τα παιδιά στα δημόσια σχολεία, διότι γι’ αυτά τα παιδιά δεν είναι μόνο το μαθησιακό, αλλά πρέπει να νιώσουν ασφάλεια, να νιώσουν ότι έχουν μία θέση σε αυτό τον κόσμο. Όταν επενδύουμε στην παιδεία, επενδύουμε στο μέλλον της ανθρωπότητας».
Το Σύνταγμα της Ελλάδας θύμισε από την πλευρά του ο ομότιμος καθηγητής Παιδαγωγικής στο ΑΠΘ κ. Γιώργος Τσιάκαλος. Είπε, εν ολίγοις ότι το Σύνταγμα προβλέπει το αυτονόητο δικαίωμα συμμετοχής όλων των παιδιών στην παιδεία. Δικαίωμα και υποχρέωση ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον ίδιο. «Η εφαρμογή του Συντάγματος – τόνισε – επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων. Οπότε πατριώτης είναι εκείνος που φροντίζει για την τήρηση του Συντάγματος, που φροντίζει δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση για τη συμμετοχή όλων των παιδιών στην παιδεία, επομένως και των παιδιών που μένουν σε κέντρα φιλοξενίας». Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι στη χώρα μας 20.000 παιδιά είναι εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κάποια από αυτά είναι τα παιδιά που μένουν στα κέντρα φιλοξενίας προσφύγων. Είναι δηλαδή, σύμφωνα με τον κ. Τσιάκαλο εκείνη η περίπτωση όπου η πολιτεία θέτει παιδιά εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας, υπό την έννοια ότι η λειτουργία των κέντρων διαχείρισης είναι στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους. «Είναι- δήλωσε – ένα τεράστιο ανθρωπιστικό σκάνδαλο το γεγονός ότι χιλιάδες παιδιά προσφύγων και μεταναστών βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στα Τρίκαλα, για παράδειγμα, που το κέντρο βρίσκεται κοντά στην πόλη δεν χρειάζεται να γίνει σχολείο εντός του κέντρου. Τα παιδιά μπορούν να πάνε στα σχολεία της πόλης και είμαι σίγουρος ότι η κοινωνία των Τρικάλων και η εκπαιδευτική κοινότητα αυτό θα κάνει. Θα υπάρξει δηλαδή μία κινητοποίηση των πολιτών για να εγγραφούν τα παιδιά στα σχολεία και θα υπάρξει συνδρομή στους εκπαιδευτικούς με το να κάνουμε φροντιστηριακά μαθήματα, ώστε να μπορούν αυτά τα παιδιά να αποκτήσουν τη γνώση. Και όταν θα φύγουν κάποια στιγμή από την Ελλάδα να πουν ότι βρισκόμαστε σε μία χώρα πολιτισμένη, εκεί όπου το δικαίωμα και η υποχρέωση στην εκπαίδευση τηρούνται με απόλυτη αυστηρότητα, ακόμη και με παραλείψεις της πολιτείας αλλά με τη βοήθεια των πολιτών αυτής της χώρας».
Πηγή: ΕΡΤ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου