Παρασκευή 27 Μαΐου 2016

Πανελλήνιες: Τι να κάνουν οι γονείς όταν ο έφηβος αρνιέται να γράψει

Το στρες που βιώνουν οι περισσότεροι μαθητές οι οποίοι δίνουν Πανελλαδικές όσο μπορεί να τους κινητοποιήσει να διαβάσουν, να απομνημονεύσουν, να θυμηθούν και να γράψουν καλά, άλλο τόσο μπορεί ορισμένους να τους ακινητοποιήσει και να τους οδηγήσει στην πλήρη αποφυγή. Αποφυγή διαβάσματος ανάμεσα από τις εξεταστικές ημέρες ή αποφυγή ακόμη και να πάνε στο εξεταστικό κέντρο και εντέλει να μη γράψουν. 

Η οριακή αυτή ψυχολογία ενός μαθητή που τελευταία στιγμή τα τινάζει όλα στον αέρα μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως:

* Χαμηλή αυτοεκτίμηση ή/και έντονο φόβο αποτυχίας, που κυριαρχούν την προσωπικότητά του.

* Αποφευκτικές τάσεις του εφήβου απέναντι στον «πόνο», δηλαδή τείνει να αποσύρεται όταν γενικώς πιέζεται.

* Βαθύτερη έλλειψη κινήτρου από προσωπική πεποίθηση για τη μελέτη, την απόδοση και τη σημασία των σπουδών.

* Αδιαφορία από το οικογενειακό περιβάλλον το οποίο δεν είναι υποστηρικτικό και δεν κατευθύνει θετικά το παιδί ή έντονα συγκρουσιακές ενδοοικογενειακές σχέσεις που κάνουν τον μαθητή να αποσπάται από την ηρεμία του και τη συγκέντρωσή του.

* Αυταρχικοί γονείς και ελεγκτικοί ως προς τους στόχους και την προσωπικότητα του εφήβου, οι οποίοι όλο τον χρόνο τον έχουν πιέσει να πετύχει και εκείνος παραλύει σε μια συνθήκη που καλείται να διαχειριστεί μόνος του. Αυτό το πλαίσιο μπορεί να οδηγήσει σε ανασφάλεια, νωχελικότητα, παθητικότητα και εξάρτηση από τους γονείς που συρρικνώνουν την προσωπικότητά του.

* Κατάθλιψη και μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση της προσοχής αλλά και σπανιότερα ύπαρξη άλλων, βαθιών συναισθηματικών διαταραχών

Προτείνω στους γονείς που έρχονται αντιμέτωποι με την ξαφνική άρνηση του παιδιού τους να εξεταστεί να το ενθαρρύνουν με θετικό πάντα τρόπο να προσπαθήσει να πάει, ακόμη και αν αυτό δεν έχει το θεμιτό αποτέλεσμα.

Να του περάσετε το μήνυμα ότι η κάθε αποφυγή οδηγεί σε αρνητικό αποτέλεσμα γιατί συγκαλύπτει το άγχος και διαιωνίζει τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και το αίσθημα αποτυχίας ενώ η αντιμετώπιση μιας στρεσογόνου κατάστασης θα το εξελίξει ως άτομο είτε πετύχει είτε όχι.

Μην πιέσετε με βία ή απειλές το παιδί σας να εξεταστεί. Δείτε όμως αυτήν την πτυχή της συμπεριφοράς του ως έναυσμα για να προβληματιστείτε απέναντι σε λάθος χειρισμούς που έχετε κάνει μέχρι τώρα και για να αναγνωρίσετε τις ευάλωτες πλευρές της προσωπικότητάς του, τις οποίες δεν γνωρίζατε μέχρι τώρα και μέσω των οποίων ζητά έστω και σιωπηλά τη στήριξή σας από εδώ και στο εξής.

Η Μυρσίνη Κωστοπούλου είναι διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας - ψυχοθεραπεύτρια, e-mail myrsini.kostopoulou@gmail.com, www.myrsinikostopoulou.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου