Texas – Ο Travis Pilcher, 20 ετών, δεν μιλούσε για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Ο Travis ήταν ένα μυστήριο για τους δασκάλους του που δεν μπορούσαν να βρουν έναν τρόπο να βοηθήσουν τον νεαρό άντρα με αυτισμό. Όταν ήταν έφηβος, οι γονείς του, Michael και Shannia Pilcher, στο Forth Worth είχαν πια εξαντληθεί από την προσπάθεια που κατέβαλαν για να αντιμετωπίζουν τις αλλαγές διάθεσης και την επιθετική συμπεριφορά του.
«Όταν δεν μπορούσε να εξηγήσει αυτό που ήθελε, απογοητευόταν και θύμωνε τόσο πολύ που εκρήγνυτο» λέει η Shannia Pilcher. Πριν από 3 χρόνια ο Travis επιλέχθηκε να συμμετάσχει σε ένα πειραματικό πρόγραμμα στο οποίο η σχολική περιφέρεια της περιοχής του χορήγησαν iPads στους μαθητές που δεν είχαν ικανότητα προφορικής έκφρασης. Μέσα σε λίγους μήνες, ο Travis περνούσε σύμβολα στην οθόνη του iPad του και αυτά μετατρέπονταν σε προφορικό λόγο. Ο νεαρός μιμούνταν του ήχους που άκουγε από το iPad του και μιλούσε στους γονείς του. Για πρώτη φορά ο Travis επικοινωνούσε. Ο ψηλός, λεπτός νεαρός άντρας που ήταν γνωστός για το πόσο εύκολα θύμωνε και μάλωνε, έγινε ένας ήρεμος και τρυφερός γιός που μοιράζεται φιλιά με τη μαμά του. «Ήταν μια αλλαγή 180 μοιρών» λέει ο Michael Pilcher. «Δεν είναι πια επιθετικός».
O Travis είναι ένας από τους 50 μαθητές με Αυτισμό, Σύνδρομο Down και άλλες δυσκολίες που χρησιμοποιούν iPads για να επικοινωνούν μέσα και έξω από την σχολική τάξη στο Boulevard Heights Alternative School εξηγεί η Dabbie Manning, λογοθεραπεύτρια στο σχολείο. Τα παιδιά που δεν είχαν κοινωνικές δεξιότητες χρησιμοποιούν το iPad τους για να σπάσουν την σιωπή τους. ‘Εχουε μαθητές που ενώ ποτέ πριν δεν είχαν αρθρώσει ήχους, τώρα πια αρχίζουν να προφέρουν φθόγγους που αρχίζουν να μοιάζουν με λέξεις» λέει η Manning. «Είναι κάτι παραπάνω από ένα θαύμα».
Το σχολείο διαθέτει περίπου 20 iPads – περίπου 2 ανά τάξη- από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα, εξηγεί η λογοθεραπεύτρια Kellie Cullen. Άλλα 10 iPads χρησιμοποιούνται επίσης στο κέντρο εκπαίδευση/ μετάβασης για την προετοιμασία των μεγαλύτερων μαθητών με αναπηρία.
Εξαιτίας της μεγάλης επιτυχίας του προγράμματος, το σχολείο ενέκρινε την αγορά περίπου 130 iPads που θα διανεμηθούν στις ειδικές τάξεις της σχολικής περιφέρειας. «Οι περισσότεροι μαθητές μας, ιδιαίτερα οι μαθητές με αυτισμό, έχουν καλές κινητικές, οπτικές και ακουστικές δεξιότητες, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν iPads» δήλωσε η Cullen. «Ήταν μια τρομερή αλλαγή στην κουλτούρα μας εδώ». Δεκάδες άλλοι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλη την περιοχή έχουν ωφεληθεί από αυτές τις συσκευές. Η Valerie Godines, μια 21χρονη φοιτήτρια με Σύνδρομο Down, πήρε ένα iPad πριν από 2 μήνες. Σύμφωνα με τη μητέρα της, Maria Godines, τώρα πια επικοινωνεί περισσότερο. Μολονότι υπάρχουν ακόμα πράγματα που λέει δεν την καταλαβαίνουν οι δικοί της, μπορεί πλέον να τους λέει τι χρειάζεται και τι θέλει.
Ο Enrique Cuellar, ένας 19χρονος με Σύνδρομο Down που δεν έχει προφορικό λόγο, συμμετέχει σε ένα ειδικό πρόγραμμα μετάβασης από το σχολείο στη δουλειά, χρησιμοποιώντας πλέον iPad για την επικοινωνία του. Πρόσφατα ήταν ανάμεσα στους συμμαθητές του, δείχνοντάς τους πώς σέρνει τα εικονίδια για να επικοινωνήσει με τους γονείς του. Ο Enrique επέλεξε εικονίδια που περιέγραφαν τι ήθελε να φάει, πού ήθελε να πάει (στο σχολείο) και πού ήθελε να περάσει τη νύχτα (στο σπίτι του μπαμπά του). Οι συσκευές αυτές έχουν χιλιάδες λέξεις που καλύπτουν τα πάντα, από φαγητά μέχρι συναισθήματα.
O Roman King, ένα 13χρονο αγόρι με αυτισμό, έμαθε να μιλάει χρησιμοποιώντας το iPad του. Η μητέρα του εξηγεί πώς τα κατάφεραν. Του έκανε ερωτήσεις: «ποιο είναι το όνομά σου;», «τι σου αρέσει να τρως;».
Η μητέρα του Enrique υποστηρίζει ότι αυτή είναι μόνο η αρχή. Θέλει να δει τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να χρησιμοποιούν iPad από το δημοτικό ακόμα, έτσι ώστε «στο Γυμνάσιο να παρακαλούμε να μην μιλούν τόσο πολύ».
Κερδίζοντας δημοτικότητα
Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς στα σχολεία όλης της χώρας έχουν αναφέρει ελπιδοφόρα αποτελέσματα από την χρήση των iPad σε παιδιά με αυτισμό τα τελευταία χρόνια. Μη κερδοσκοπικές οργανώσεις από διάφορες περιοχές έχουν αρχίσει να μαζεύουν χρήματα για την αγορά iPads για τα παιδιά που τα χρειάζονται. Οι Manning και Cullen αποφάσισαν να δοκιμάσουν τα iPads όταν διάβασαν μια επιστημονική έρευνα που έδειχνε ότι η χρήση των συσκευών αυτών βοήθησε τα παιδιά με αυτισμό να μάθουν να μιλούν. Στην περιοχή χρησιμοποιούσαν μια άλλη συσκευή που κόστιζε 6.000 δολάρια. Το iPad, με εγκατεστημένο το ειδικό λογισμικό κοστίζει μόνο 1.000 δολάρια, κάτι που σημαίνει ότι μπορούν να βοηθηθούν περισσότεροι μαθητές.
Το λογισμικό “Λόγια για τη ζωή” (Words for Life) έχει 5.000 λέξεις. Αρχικά ένας μαθητής μαθαίνει τις βασικές λέξεις πχ «τρώω» και μετά τις πιο συγκεκριμένες πχ «μακαρόνια». H Manning εξηγεί ότι οι συσκευές αυτές μιμούνται την τυπική γλωσσική ανάπτυξη. «Όπως τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν στο πληκτροόγιο, έτσι μαθαίνουν και το iPad να εκτελούν συγκεκριμένες κινήσεις» εξηγεί η Manning. Ένας μαθητής μπορεί να επιλέξει μια λέξη και να την ακούσει αμέσως, όσες φορές θέλει. Το iPad δημιουργεί άμεση ανατροφοδότηση και ο μαθητής ελέγχει τον ρυθμό της παρουσίασης.
«Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να επικοινωνούν καλύτερα» λέει η Cullen. «Αν δεν έχουν λέξεις, θέλουμε να τους δώσουμε λέξεις. Αν δεν έχουν φράσεις, θέλουμε να τους δώσουμε φράσεις. Αν έχουν προτάσεις αλλά δεν έχουν κοινωνικές δεξιότητες, θέλουμε να αποκτήσουν κοινωνικές δεξιότητες για να μπορούν να κάνουν σχέσεις». Πριν μάθει να χρησιμοποιεί το iPad o Roman King περπατούσε σιωπηλός στους διαδρόμους. Τώρα ψάχνει για τους δασκάλους του. «Τώρα μου λέει καλημέρα και με κάνει τρισευτυχισμένη» εξηγεί η Cullen. «Αυτό είναι σούπερ κοινωνική συμπεριφορά. Από εκεί που ήταν μόνος του με τον εαυτό του, τώρα έχει γύρω του έναν ολόκληρο κόσμο».
Απόδοση του άρθρου Technology Breaks Silence For Nonverbal Students της Yamil Berard.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός- Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου