Έπειτα από 31 χρόνια επανήλθε η αξιοπιστία ενός σημαντικού θεσμού για την εκπαίδευση. Τα Πρότυπα Πειραματικά σχολεία λειτούργησαν ξανά με εξετάσεις, για εισαγωγή στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Ως τώρα, μόνο στο όνομα διέθεταν μια φασματική αξιοπιστία και ένα προφίλ ανωτερότητας, δεδομένου πως κανένας Υπουργός δεν τόλμησε να επαναφέρει το αυτονόητο, την αξιοκρατία.
Αφού μπαίνουμε πλέον, στο μέσο της πρώτης σχολικής σεζόν, αρχίζουν να γίνονται ευδιάκριτα τα πρώτα θετικά δείγματα αλλά και οι διαφαινόμενοι κίνδυνοι, για το μέλλον. Οπωσδήποτε, η ικανότητα των άριστων μαθητών δίνει την ευχέρεια για περισσότερες δραστηριότητες και νέες δημιουργίες. Τα projects είναι πιο πολλά, οι διαθεματικές εργασίες επίσης, η επικοινωνία με άλλα σχολεία, η επιστημονική διερεύνηση φαινομένων και οι πάρα πολλές δράσεις που διαμορφώνουν δεξιότητες και χτίζουν τις προσωπικότητες των μαθητών.
Πέρα όμως από την αισιοδοξία και τους πανηγυρισμούς για την επαναφορά ενός αξιοκρατικού θεσμού, αρχίζουν να αναπτύσσονται και οι πρώτες στρεβλώσεις. Φαίνονται ήδη να επικρατούν σε ορισμένες τάξεις, οι νευρώσεις των αριστούχων. Ξεκίνησαν κιόλας, οι ανταγωνισμοί και οι βαθμοθηρίες που υποδαυλίζονται κυρίως από το σπίτι. Και αυτό γιατί οι γονείς δεν αντιλαμβάνονται επακριβώς τη σκοπιμότητα του θεσμού. Δεν μπορούν όλοι να γνωρίζουν τη σημασία της εκπαιδευτικής διαδικασίας ενός προτύπου σχολείου το οποίο καλείται να εκμεταλλευτεί την αριστεία για παραγωγή πολιτισμού και πραγμάτωση μιας καλύτερης συλλογικής δημιουργίας. Πολλοί απ' αυτούς μάλιστα, θεωρούν ότι το παιδί τους μπήκε στη λίστα μιας «ελίτ» που είναι φτιαγμένη για να απολαμβάνει αξιώματα και όχι για να αναλάβει την ευθύνη μιας ανταποδοτικής εργασίας. Κάτι σαν το «libro d΄oro» των «ευγενών» της μαθητικής κοινωνίας. Ένα δείγμα γι΄ αυτό είναι ότι διαμαρτύρονται γιατί θα πρέπει να ξαναδώσουν εξετάσεις τα παιδιά τους για να μπουν στο Λύκειο, αφού πέρασαν στο Γυμνάσιο. Αυτοί που ως τώρα τις επικροτούσαν, τώρα πλέον που έκαναν τη «δουλειά» τους, τις θεωρούν άδικες…
Εν τω μεταξύ, ήδη, ετοιμάζονται βοηθήματα από μεγάλο εκδοτικό οργανισμό και σχηματίζονται τμήματα σε φροντιστήρια για τους επόμενους υποψήφιους. Η αγορά βέβαια, έχει κάθε δικαίωμα να παρέμβει και να διεκδικήσει νέα προϊόντα. Το ζήτημα είναι αν η διαχείριση του θεσμού επιτρέψει την τυποποίηση και τη μεθόδευση ενός άχαρου εξετασιοκεντρικού συστήματος, όπως στις εισαγωγικές για τα πανεπιστήμια. Εδώ θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή, με πολλές και συστηματικές ενέργειες του Υπουργείου και των διευθύνσεων των Πειραματικών σχολείων. Θεωρώ απαραίτητη τη συνεχή ενημέρωση των γονέων από τους καθηγητές για τους σκοπούς των μαθημάτων, ώστε να αποφορτίζονται οι ίδιοι από το στρες της διάκρισης. Επίσης, οι μαθητές θα πρέπει να βαθμολογούνται περισσότερο συλλογικά, παρά ατομικά. Η θεσμοθέτηση βαθμού της ομάδας, δίπλα στον ατομικό βαθμό θα ήταν μια πολύ ουσιαστική κίνηση. Τέλος, η ανατρεπτική ανανέωση της τράπεζας θεμάτων, για τις εξετάσεις δεν θα άφηνε περιθώρια για τυποποίηση και παπαγαλία μεθόδων. Όλοι πρέπει να εξετάζονται σαν να επρόκειτο να καθίσει κάποιος απέναντι για μία χαλαρή συζήτηση αξιολόγησης. Οι σταθερές αξίες και δεξιότητες μας ενδιαφέρουν και όχι η περιστασιακή απομνημόνευση κάποιων πληροφοριών.
Δεν ξέρω πόσο αισιόδοξος μπορεί να είναι κανείς για το μέλλον των Πρότυπων σχολείων, όταν συνεχίζουν να καθοδηγούνται από μία κεντρική διοίκηση που έχει απολέσει, το κύρος της, προ πολλού. Αν δεν συνδεθούν με την αγορά, την τοπική κοινωνία και δεν απεγκλωβιστούν από την πεπατημένη της βαθμοθηρίας, δύσκολα θα αντεπεξέλθουν στο στόχο τους. Το γεγονός είναι όμως, ότι ξεκίνησαν επιτέλους και έχουν μπροστά τους μια υψηλή αποστολή να επιτελέσουν. Να ανοίξουν μεγάλους δρόμους, φέρνοντας πρότυπα δείγματα λειτουργίας και για τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Ας ελπίσουμε ότι θα βρεθούν φωτεινοί και ελεύθεροι άνθρωποι να τα οργανώσουν καλύτερα και να τα υπηρετήσουν δημιουργικά.
Πηγή: protagon
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου