Με δεδομένες τις δημογραφικές αλλαγές στην ελληνική κοινωνία και τις μετακινήσεις ομάδων μεταναστευτικού πληθυσμού ο ρατσισμός και οι διακρίσεις αποτελούν σημαντικά ζητήματα για τους συμμετέχοντες στο σχολικό πλαίσιο. Η εμπειρία της μετανάστευσης αφορά μια εμπειρία που συνδέεται με τις έννοιες των διακρίσεων, των στερεότυπων και του αποκλεισμού, ειδικά σε μια κοινωνία όπως η ελληνική η οποία είναι παραδοσιακά επιφυλακτική στο κάθετι ξένο και διαφορετικό.
Με άξονα την πρωτογενή και δευτερογενή πρόληψη των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας υλοποίησαν το «Πρόγραμμα - ψυχολογικής Υποστήριξης - Δράση 6.2».
«Η δράση αυτή εφαρμόσθηκε σε 105 σχολεία της χώρας στα οποία υπάρχει μεγάλο ποσοστό μεταναστών προκειμένου να δημιουργηθεί μια αποτελεσματική κουλτούρα αφενός συνεργασίας μεταξύ σχολείων, γονιών και ψυχολόγων, αφετέρου αναγνώρισης της ετερότητας των μαθητών με πολιτισμικά επαρκείς τρόπους» δηλώνει στο «Βήμα» η κυρίαΙωάννα Μπίμπου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ και επιστημονική υπεύθυνη του έργου.
Κοινό πρόγραμμα
Για πρώτη φορά μπήκαν στις σχολικές αίθουσες ψυχολόγοι οι οποίοι μέσω των προγραμμάτων ψυχολογικής στήριξης και των συμβουλευτικών σταθμών ήρθαν σε επαφή με τους μαθητές, τους καθηγητές και τους γονείς με στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση ψυχοσυναισθηματικών και κοινωνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, τη βελτίωση της δυναμικής της τάξης και του σχολείου μέσα από την άρση στερεοτύπων και την επίλυση συγκρούσεων, την καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών, σχολείου, οικογένειας και κοινότητας, την ενδυνάμωση και ενεργοποίηση των μεταναστών ως προς τη διεργασία ένταξης τους και την δημιουργία προϋποθέσεων για μια κουλτούρα συνεργασίας των ψυχολόγων με τα σχολεία και τις δομές της κοινότητας.
Επιδίωξη της δράσης αυτής είναι σύμφωνα με τους διοργανωτές είναι «η προαγωγή της ψυχικής υγείας από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, η προώθηση της αρμονικής συνύπαρξης όλων των μαθητών και των οικογενειών τους, γηγενών και μεταναστών, η διευκόλυνση της σύνδεσης των σχολείων με τις οικογένειες και το άνοιγμα στην κοινότητα, μέσω της διασύνδεσης σχολείου και οικογενειών με τοπικούς φορείς ψυχοκοινωνικής στήριξης».
Το πρόγραμμα αυτό δεν εφαρμόσθηκε μόνο στους μετανάστες και παλιννοστούντες μαθητές, όπως αναφέρεται στον τίτλο του συμποσίου αλλά διευρύνθηκε στο σύνολο των μαθητών με στόχο συνολικότερες κοινωνικές αλλαγές και την αναζήτηση θεσμικών εμποδίων που δυσχεραίνουν τις μεταναστευτικές ομάδες στη διαδικασία μετάβασης και ένταξης.
Προγράμματα πρόληψης και συμβουλευτικοί σταθμοί
Τα αποτελέσματα αυτής της σύμπραξης και συνεργασίας παρουσιάσθηκαν στο τριήμερο διεθνές συμπόσιο με τίτλο «Μεταναστευτικές διαδρομές: Σχολικοί Σταθμοί και Ψυχοκοινωνικές αποσκευές» το οποίο άνοιξε τον κύκλο των ομιλιών του χθες, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, και θα ολοκληρώσει τις εργασίες του την Κυριακή 15 του μηνός στο ξενοδοχείο «GrandHotel Palace», στη Θεσσαλονίκη.
Εξακόσια προγράμματα πρόληψης υλοποιήθηκαν με ποικίλες θεματικές διαφορετικές σε κάθε βαθμίδα όπως η ενδοσχολική βία, η διαφορετικότητα, η συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, ο ρατσισμός και οι μεταναστευτικές ιστορίες όχι μόνο παιδιών που προέρχονται από το εξωτερικό αλλά και εσωτερικών μεταναστών.
«Τα προγράμματα αυτά ήταν διαφορετικά σε κάθε βαθμίδα με τους μαθητές του δημοτικού να συζητούν για την διαφορετικότητα στα εξωτερικά χαρακτηριστικά των συμμαθητών τους. Ενώ οι μαθητές της δευτεροβάθμιας επικεντρώθηκαν στον ρατσισμό και στην διαφορετικότητα των φυλών» δηλώνει η κυρία Μπίμπου συμπληρώνοντας: «Οι εκπαιδευτικοί λανθασμένα θεωρούν ότι τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν και να επεξεργασθούν την διαφορετικότητα που έχουν σε σχέση με τον φίλο τους από τη Συρία. Γεγονός που αντικρούουν οι ψυχολόγοι οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι μαθητές εξοικειώνονται πιο εύκολα με την έννοια της διαφορετικότητας όταν βρίσκονται σε μικρότερη ηλικία».
Παράλληλα στους συμβουλευτικούς σταθμούς απευθύνθηκαν 1.233 οικογένειες όλων των βαθμίδων εκ των οποίων οι 427 ήταν μετανάστες. Κατά την διάρκεια αυτών των συνεδριών γονείς και μαθητές συζήτησαν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και πως μπορούν να τα διαχειρισθούν προβλήματα όπως οι κοινωνικές σχέσεις (268 αιτήματα), συναισθηματικές δυσκολίες (504 αιτήματα), συνεργασία ομηλίκων και εκπαιδευτικών (63 αιτήματα), συμπεριφορά (270 αιτήματα) ενώ 438 αιτήματα αφορούσαν αναπτυξιακά και μαθησιακά προβλήματα, κακοποίηση, χρήση ουσιών και ενδοοικογενειακά προβλήματα.
Το Συνέδριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Ψυχολογικής Υποστήριξης - Δράση 6.2, Πράξη «Εκπαίδευση Αλλοδαπών & Παλιννοστούντων Μαθητών» του επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και δια Βίου Μάθηση» σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου