Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

Οι λανθασμένοι λόγοι για να μελετάς μουσική…

Ο επαγγελματικός κόσμος της μουσικής είναι γεμάτος από μουσικούς, οι οποίοι πολύ συχνά αναγκάζονται από τους φιλόδοξους γονείς ή και καθηγητές τους να μελετούν απεριόριστες ώρες καθημερινά, από πολύ μικρή ηλικία. Σαν αποτέλεσμα, αντί να αντιμετωπίζουν τη μουσική μελέτη σαν έναν τρόπο ανακάλυψης του εαυτού τους, αντιθέτως διδάχτηκαν πως η μη μελέτη είναι παράπτωμα.

Είναι πολύ σπάνιο φαινόμενο να γεννηθεί και να μεγαλώσει ένα ταλαντούχο άτομο, σε ένα υγιές και εποικοδομητικό περιβάλλον, και ταυτόχρονα να βρει κι έναν ικανό αλλά και ευαίσθητο καθηγητή.

Αρκετοί μουσικοί νιώθουν τη μεγάλη ανάγκη για επαίνους και κολακείες, τις οποίες προσπαθούν να ικανοποιήσουν μέσα από τα πολλά χειροκροτήματα και τη δημοσιότητα.

Αυτή η ικανοποίηση, όμως, τους δίνει μία ψευδή αίσθηση ως προς την εκπλήρωση των πιο πάνω, η οποία μετατρέπεται τελικά και σε κύριό τους κίνητρο για μία καριέρα στη μουσική. Αρκετοί από αυτούς έχουν μία μη φυσιολογική φλέβα ανταγωνιστικότητας, η οποία πολύ συχνά τους κάνει και εχθρικούς προς τους συναδέλφους τους. H σοβαρότερη συνέπεια όμως της μουσικής μελέτης για τους λανθασμένους λόγους, ίσως να επέρχεται στους μουσικούς οι οποίοι δεν καταφέρνουν να ακολουθήσουν την πολυπόθητη καριέρα στη μουσική σκηνή και γι' αυτό είναι αναγκασμένοι τώρα να κερδίσουν το ψωμί τους σαν καθηγητές. Έτσι, αντί να βλέπουν τη διδασκαλία σαν προνόμιο και τιμή, αρνούνται τους μαθητές τους και
τελικά φορτίζουν αρνητικά όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και τους μαθητές τους.

Είναι φυσιολογικό να θέλεις σαν μουσικός να βελτιώσεις την τεχνική σου και ίσως μία μέρα να καταφέρεις να κάνεις ένα επιτυχημένο ντεμπούτο στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, που θα σε οδηγήσει σε μεγάλα συμβόλαια και παγκόσμιες περιοδείες. Όμως, είναι πολύ δύσκολο να φανταστούμε πως κάποιος θα έκανε τόσες θυσίες, τόσα χρόνια σκληρής δουλειάς για κάτι που δεν αγαπά. Και για έναν καθηγητή, να μεταφέρει την αγάπη ή να μάθει στον μαθητή του να αγαπάει τη μουσική, ίσως να πρέπει να είναι και το σημαντικότερο μέρος της διδασκαλίας του.

Κι όμως, υπάρχει ακόμα κάτι, «ο απώτερος σκοπός» ο οποίος υπερβαίνει όλα όσα έχω πει μέχρι τώρα: Ένα παραγωγικό σύστημα μουσικής μελέτης είναι μία διαδικασία η οποία προωθεί την αυτο-ολοκλήρωση. Σημαντικό δεν είναι απλά να μελετάμε αλλά «πώς» και «γιατί». Ο τρόπος με τον οποίο μελετάς είναι πολύ σημαντικός και αυτός είναι που θα σε φέρει σε μίαν ανώτερη επαφή με τον πραγματικό σου εαυτό. Θα σου κτίσει τέτοια «εσωτερική τάξη» που θα μπορεί να δημιουργήσει ολική σύνθεση αισθημάτων, λογικής, αισθητηριακής αντίληψης και σωματικού συντονισμού. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα μαγικό αίσθημα ολοκλήρωσης, το οποίο τονώνει την αυτοπεποίθηση και έτσι επιβεβαιώνεται και η ενοποίηση του εαυτού σου με το ταλέντο σου.

Μπορείς να αρχίσεις με το να πιστέψεις ότι μία τέτοια αυτο-ολοκλήρωση είναι πιθανή και πως μέσα από αυτήν μπορείς να πετύχεις μίαν ολότητα που μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά σου σε ό,τι κι αν κάνεις. Τα οφέλη που θα μπορείς τότε να φέρεις στη ζωή σου, αλλά και στη ζωή των γύρω σου, θα δικαιολογούν τη συστηματική αυτή διαδικασία μουσικής μελέτης που εισηγούμαι.

Evgeny Kissin
M.M. PRO USA
Πιανίστας, Συνθέτης, Στιχουργός, Σεναριογράφος, Λιμπρετίστας

Πηγή: SigmaLive

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου