Αναδημοσιεύουμε το ομότιτλο άρθρο από το 3ο Γενικό Λύκειο Ζωγράφου
Τα τελευταία χρόνια είναι σχεδόν αδύνατο να συναντηθείτε με κάποιον αν δε διαθέτει λογαριασμό σε κάποιο από τα δημοφιλή social media. Με την αύξηση της τεχνολογίας και της παγκοσμιοποίησης, οι μελέτες δείχνουν πως τα social media έχουν κοινωνικές συνέπειες που ξεκινούν από το άγχος, τον εθισμό και φτάνουν μέχρι και την κατάθλιψη.
Ο Bryce Hagedorn, σύμβουλος ψυχικής υγείας για τον εθισμό, έχει παρατηρήσει πώς όσο περισσότερο οι μαθητές απέχουν από το Internet ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκδηλώνουν στερητικά συμπτώματα, όπως άγχος ή κατάθλιψη.
Για τους ανθρώπους όμως που μπορεί να είναι ντροπαλοί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν ένα νέο, φαινομενικά πιο εύκολο τρόπο να αλληλεπιδρούν με τους άλλους κι αυτό γιατί ενεργούν με διαφορετικό τρόπο στο Διαδίκτυο από ό, τι στην πραγματική ζωή. Αυτό πολλές φορές σημαίνει ότι μοιράζονται πάρα πολλές πληροφορίες για τον εαυτό τους ή το ακριβώς αντίθετο δημοσιεύουν ελάχιστα πράγματα και δεν γνωρίζει κανείς ποιοι πραγματικά είναι.
Η δυναμική κι ο ρόλος των social media στην κοινωνικοποίηση των εφήβων
Η εφηβεία, είναι μια περίοδος στη ζωή του ατόμου, πολύ καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία του. Κάποιοι τη χαρακτηρίζουν και περίοδο «κρίσης», συχνά της δίνουμε αρνητικούς χαρακτηρισμούς. Κι όμως έχει τη δική της μαγεία & ομορφιά. Το παιδί προσπαθεί να γίνει ενήλικας, αναζητά, ανακαλύπτει, υιοθετεί, απορρίπτει, συγκρούεται, δοκιμάζει. Παλεύει να χτίσει μια κοινωνική ταυτότητα, να ξεχωρίσει, να αναγνωριστεί.
Είναι περίοδος έντονης κοινωνικοποίησης, κυρίως μέσα από τις παρέες των συνομηλίκων, της συμμετοχής , της επαφής, της ανταλλαγής ιδεών και απόψεων. Είναι εξαιρετικά σημαντικές οι διαπροσωπικές σχέσεις αυτό το διάστημα, η συμμετοχή σε κοινωνικούς σχηματισμούς, η αλληλεπίδραση.
Ο έφηβος σίγουρα αλληλεπιδρά μέσα από την χρήση της τεχνολογίας. Είναι δυνατό εργαλείο στα χέρια του, μπορεί να προσφέρει γνώση ,εμπειρία, ψυχαγωγία. Το ερώτημα όμως που προκύπτει είναι πόσο ορθολογική μπορεί να είναι η χρήση αυτών των μέσων σε αυτή την ηλικία, πόσο ελεγχόμενη ή επικίνδυνη πολλές φορές.
Οι πρόσφατες έρευνες σχετικά με τη συμμετοχή εφήβων σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αποδεικνύουν πως μπορούμε να μιλάμε πλέον για «ηλεκτρονική κοινωνικοποίηση». Δεν είναι και πολύ ευχάριστο, αλλά ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός παιδιών και εφήβων προσπαθούν να δομήσουν την ταυτότητά τους και την προσωπικότητά τους μέσα από τα λεγόμενα social media. Εθισμός και απόσυρση από τον «έξω κόσμο» είναι κάποια από τα αποτελέσματα.
Το φαινόμενο αποτελεί μια κοινωνική πραγματικότητα. Οι σημερινοί έφηβοι αποτελούν μια ξεχωριστή γενιά. Γεννημένοι την εποχή της διαδικτυακής άνθησης και των νέων εφαρμογών, είναι «σημαδεμένοι» από αυτό που λέμε νέα τεχνολογία.
Οι δύο σημαντικοί φορείς κοινωνικοποίησης που αφορούν τους εφήβους, όπως η οικογένεια και η εκπαίδευση, οφείλουν να αποδεχτούν και να αντιμετωπίσουν την νέα πραγματικότητα. Να υποδείξουν το σωστό τρόπο χρήσης, να ενημερώνουν για ασφάλεια, σεβασμό σε κανόνες, προστασία της ιδιωτικότητας. Η γονική διαμεσολάβηση είναι σημαντική και πρωταρχική στην οριοθέτηση των παραπάνω. Η εκπαίδευση με τη σειρά της πρέπει άμεσα να προσαρμοστεί στα διαδικτυακά μέσα και να προσανατολίσει τους μαθητές μέσα από σχολικά προγράμματα περισσότερο ως προς τη χρήση τους σαν εκπαιδευτικά εργαλεία που θα διευκολύνουν τη μάθηση, την αναζήτηση γνώσης και πληροφόρησης.
Αν δεν μπορείτε χωρίς το Facebook τουλάχιστον βάλτε τους κανόνες σας
Όσο και να προσπαθούμε να κόψουμε το Facebook, μερικές φορές αυτό είναι αδύνατο. Και όχι απαραίτητα γιατί έχουμε εξαρτηθεί. Μπορεί πολύ απλά να μας είναι όντως χρήσιμο, να μας βοηθά να κάνουμε πράγματα που δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Αν λοιπόν θέλουμε να το χρησιμοποιούμε αλλά όχι να είμαστε δέσμιοί του, ας βάλουμε τους δικούς μας κανόνες.
Ένα πρώτο καλό βήμα είναι να φτιάξουμε τις ρυθμίσεις για το τι μοιραζόμαστε και με ποιους. Ας μελετήσουμε τις επιλογές που μας δίνει το ίδιο το δίκτυο και ας επιλέξουμε αυτό που μας εκφράζει καλύτερα. Το επόμενο βήμα είναι να περιορίσουμε τον χρόνο που περνάμε συνδεδεμένοι. Ακόμα καλύτερα, να απενεργοποιήσουμε και την εφαρμογή στο κινητό μας.
Σημαντικό είναι επίσης να ξεχωρίσουμε και τους φίλους μας. Πόσους θέλουμε όντως να τους έχουμε; Να μαθαίνουμε νέα τους αλλά το κυριότερο, να μαθαίνουν και αυτοί τα δικά μας;
Το Facebook αγαπάμε να το μισούμε και μισούμε που το αγαπάμε. Ας το φέρουμε στα μέτρα μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου