Πολλοί επιβάτες των αεροπορικών μεταφορών οι οποίοι είναι ανάπηροι ή με μειωμένη κινητικότητα εξακολουθούν να συναντούν προβλήματα λόγω αδικαιολόγητης άρνησης επιβίβασης και άλλες αθέμιτες απαιτήσεις όταν επιχειρούν να ταξιδεύσουν. Καθώς χιλιάδες αναπήρων αθλητών της Παραολυμπιάδας και θεατές ετοιμάζονται να ταξιδεύσουν στο Λονδίνο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012, η Επιτροπή δημοσίευσε κατευθύνσεις για να διευκρινισθούν τα δικαιώματα των επιβατών αυτών κατά την αεροπορική μεταφορά τους.
Ο κ. Γιάννης Βαρδακαστάνης, Πρόεδρος του ευρωπαϊκού φόρουμ των ατόμων με ειδικές ανάγκες, δήλωσε: «Η ποιοτική παροχή συνδρομής είναι πολύ σημαντική για τα άτομα με αναπηρίες, θέμα που αντιμετωπίζεται θετικά στις ερμηνευτικές κατευθύνσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε ισόρροπη προσέγγιση και, συνεπώς, επιτυγχάνει την προστασία των συμφερόντων των ατόμων με αναπηρίες και των επιβατών με μειωμένη κινητικότητα με κατάλληλο τρόπο».
Ο Αντιπρόεδρος κ. Siim Kallas, Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για τις μεταφορές, δήλωσε: «Η αναπηρία είναι ήδη αρκετά σκληρό πρόβλημα στη ζωή: τα πράγματα δεν πρέπει να γίνονται ακόμη πιο δύσκολα όταν φθάνετε στο αεροδρόμιο».
Οι κατευθύνσεις καλύπτουν τους ταξιδιώτες σε όλους τους αερολιμένες της ΕΕ και τις δραστηριότητες των αερομεταφορέων της ΕΕ σε όλον τον κόσμο. Καλύπτουν επίσης τους μη ενωσιακούς αερομεταφορείς που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη ή των οποίων οι πτήσεις αναχωρούν από την Ευρώπη.
Σκοπός είναι να διευκρινισθούν οι κείμενοι κανόνες τις ΕΕ σχετικά με τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς (Κανονισμός (ΕΚ) 1107/2006). Οι κανόνες πραγματεύονται προβλήματα σε 22 πεδία που συνδέονται με την πρόσβαση στις αερομεταφορές χωρίς διακρίσεις.
Τα κύρια θέματα είναι:
1. Προειδοποίηση: Στις κατευθύνσεις τονίζεται η σημασία της προειδοποίησης. Για να είναι σε θέση οι πάροχοι υπηρεσιών (αερολιμένες ή αεροπορικές εταιρείες) να μεριμνήσουν για τη ζητούμενη συνδρομή, είναι ουσιαστικό οι επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα να γνωστοποιούν τι χρειάζονται τουλάχιστον 48 ώρες πριν τη δημοσιευμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης.
2. Αδικαιολόγητη άρνηση επιβίβασης: Επιβάτες αναφέρουν επανειλημμένα προβλήματα άρνησης επιβίβασης και ασυμβίβαστων απαιτήσεων για ιατρικά πιστοποιητικά και για τους επιβάτες με συνοδούς.
Ιατρικά πιστοποιητικά: Στις κατευθύνσεις διευκρινίζεται ότι τα ιατρικά πιστοποιητικά δεν πρέπει, κατά κανόνα, να απατούνται για όσους βρίσκονται σε σταθερή κατάσταση υγείας – παραδείγματος χάρη, τυφλοί ή άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Συνοδοί: Στις κατευθύνσεις διευκρινίζεται ότι για επιβάτη που είναι αυτόνομος ο κανόνας είναι ότι δεν πρέπει να απαιτείται συνοδός, εκτός εάν υπάρχουν ειδικές απαιτήσεις ασφαλείας για τις οποίες πρέπει να ειδοποιηθεί.
3. Προβλήματα με τον ιατρικό εξοπλισμό και τον εξοπλισμό κίνησης.
Εξοπλισμός κίνησης: Στις κατευθύνσεις τονίζεται ότι επιβάτες με αναπηρία και επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα επιτρέπεται να έχουν δύο δωρεάν μεταφερόμενα τεμάχια εξοπλισμού κίνησης. Επιβάτης που χρησιμοποιεί ηλεκτρικό αναπηρικό αμαξίδιο υποχρεούται να ειδοποιήσει τον αερομεταφορέα τουλάχιστον 48 πριν. Στις κατευθύνσεις τονίζεται επίσης ότι οι αναγνωρισμένοι συνοδοί και οι σκύλοι συνοδείας συνταξιδεύουν μετά από δέουσα προειδοποίηση. Όπως για όλους τους επιβάτες, ο αθλητικός εξοπλισμός που δεν εντάσσεται στον εξοπλισμό κίνησης καλύπτεται από τους γενικούς κανόνες των αεροπορικών εταιρειών για τις αποσκευές.
Οξυγόνο εντός του αεροσκάφους: Οι επιβάτες που χρειάζονται οξυγόνο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού πρέπει να ειδοποιούν εκ των προτέρων. Στις κατευθύνσεις διευκρινίζεται ότι εναπόκειται στην αεροπορική εταιρεία να ορίσει εάν οι επιβάτες μπορούν να φέρουν το δικό τους οξυγόνο και ότι δεν υπάρχει απαίτηση για τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν οξυγόνο. Ωστόσο, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να παρέχει οπωσδήποτε αυτή την πληροφορία.
Σχολιάζοντας τις νέες κατευθύνσεις ο Αντιπρόεδρος κ. Siim Kallas δήλωσε: «Το μήνυμά μου προς τους ανάπηρους επιβάτες είναι το εξής: εάν θέλετε να ταξιδέψετε πιο εύκολα, πείτε τους εκ των προτέρων ότι έρχεσθε.»
Και προς τις αεροπορικές εταιρείες και τις αερολιμενικές αρχές θα ήθελα να πω: «Συνήθως οι επιβάτες με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα χρειάζονται τη βοήθειά σας. Οι κατευθύνσεις αυτές είναι για να σας βοηθήσουν να τους βοηθάτε.»
Ο κ. Γιάννης Βαρδακαστάνης, Πρόεδρος του ευρωπαϊκού φόρουμ των ατόμων με ειδικές ανάγκες, δήλωσε: «Η ποιοτική παροχή συνδρομής είναι πολύ σημαντική για τα άτομα με αναπηρίες, θέμα που αντιμετωπίζεται θετικά στις ερμηνευτικές κατευθύνσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε ισόρροπη προσέγγιση και, συνεπώς, επιτυγχάνει την προστασία των συμφερόντων των ατόμων με αναπηρίες και των επιβατών με μειωμένη κινητικότητα με κατάλληλο τρόπο».
Ο Αντιπρόεδρος κ. Siim Kallas, Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για τις μεταφορές, δήλωσε: «Η αναπηρία είναι ήδη αρκετά σκληρό πρόβλημα στη ζωή: τα πράγματα δεν πρέπει να γίνονται ακόμη πιο δύσκολα όταν φθάνετε στο αεροδρόμιο».
Οι κατευθύνσεις καλύπτουν τους ταξιδιώτες σε όλους τους αερολιμένες της ΕΕ και τις δραστηριότητες των αερομεταφορέων της ΕΕ σε όλον τον κόσμο. Καλύπτουν επίσης τους μη ενωσιακούς αερομεταφορείς που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη ή των οποίων οι πτήσεις αναχωρούν από την Ευρώπη.
Σκοπός είναι να διευκρινισθούν οι κείμενοι κανόνες τις ΕΕ σχετικά με τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς (Κανονισμός (ΕΚ) 1107/2006). Οι κανόνες πραγματεύονται προβλήματα σε 22 πεδία που συνδέονται με την πρόσβαση στις αερομεταφορές χωρίς διακρίσεις.
Τα κύρια θέματα είναι:
1. Προειδοποίηση: Στις κατευθύνσεις τονίζεται η σημασία της προειδοποίησης. Για να είναι σε θέση οι πάροχοι υπηρεσιών (αερολιμένες ή αεροπορικές εταιρείες) να μεριμνήσουν για τη ζητούμενη συνδρομή, είναι ουσιαστικό οι επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα να γνωστοποιούν τι χρειάζονται τουλάχιστον 48 ώρες πριν τη δημοσιευμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης.
2. Αδικαιολόγητη άρνηση επιβίβασης: Επιβάτες αναφέρουν επανειλημμένα προβλήματα άρνησης επιβίβασης και ασυμβίβαστων απαιτήσεων για ιατρικά πιστοποιητικά και για τους επιβάτες με συνοδούς.
Ιατρικά πιστοποιητικά: Στις κατευθύνσεις διευκρινίζεται ότι τα ιατρικά πιστοποιητικά δεν πρέπει, κατά κανόνα, να απατούνται για όσους βρίσκονται σε σταθερή κατάσταση υγείας – παραδείγματος χάρη, τυφλοί ή άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Συνοδοί: Στις κατευθύνσεις διευκρινίζεται ότι για επιβάτη που είναι αυτόνομος ο κανόνας είναι ότι δεν πρέπει να απαιτείται συνοδός, εκτός εάν υπάρχουν ειδικές απαιτήσεις ασφαλείας για τις οποίες πρέπει να ειδοποιηθεί.
3. Προβλήματα με τον ιατρικό εξοπλισμό και τον εξοπλισμό κίνησης.
Εξοπλισμός κίνησης: Στις κατευθύνσεις τονίζεται ότι επιβάτες με αναπηρία και επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα επιτρέπεται να έχουν δύο δωρεάν μεταφερόμενα τεμάχια εξοπλισμού κίνησης. Επιβάτης που χρησιμοποιεί ηλεκτρικό αναπηρικό αμαξίδιο υποχρεούται να ειδοποιήσει τον αερομεταφορέα τουλάχιστον 48 πριν. Στις κατευθύνσεις τονίζεται επίσης ότι οι αναγνωρισμένοι συνοδοί και οι σκύλοι συνοδείας συνταξιδεύουν μετά από δέουσα προειδοποίηση. Όπως για όλους τους επιβάτες, ο αθλητικός εξοπλισμός που δεν εντάσσεται στον εξοπλισμό κίνησης καλύπτεται από τους γενικούς κανόνες των αεροπορικών εταιρειών για τις αποσκευές.
Οξυγόνο εντός του αεροσκάφους: Οι επιβάτες που χρειάζονται οξυγόνο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού πρέπει να ειδοποιούν εκ των προτέρων. Στις κατευθύνσεις διευκρινίζεται ότι εναπόκειται στην αεροπορική εταιρεία να ορίσει εάν οι επιβάτες μπορούν να φέρουν το δικό τους οξυγόνο και ότι δεν υπάρχει απαίτηση για τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν οξυγόνο. Ωστόσο, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να παρέχει οπωσδήποτε αυτή την πληροφορία.
Σχολιάζοντας τις νέες κατευθύνσεις ο Αντιπρόεδρος κ. Siim Kallas δήλωσε: «Το μήνυμά μου προς τους ανάπηρους επιβάτες είναι το εξής: εάν θέλετε να ταξιδέψετε πιο εύκολα, πείτε τους εκ των προτέρων ότι έρχεσθε.»
Και προς τις αεροπορικές εταιρείες και τις αερολιμενικές αρχές θα ήθελα να πω: «Συνήθως οι επιβάτες με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα χρειάζονται τη βοήθειά σας. Οι κατευθύνσεις αυτές είναι για να σας βοηθήσουν να τους βοηθάτε.»
Πηγές: metaforespress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου