Σάββατο 28 Απριλίου 2012

To TED-ed και η εκπαίδευση

Ποια εικόνα έχουμε της σχολικής τάξης; Ενός καθηγητή όρθιου στην έδρα που μιλάει, των αδρανών και σιωπηλών μαθητών που δέχονται και αναμένουν μασημένη τροφή και μιας γνώσης που ταξιδεύει κάθετα από τον εκπαιδευτικό στους μαθητές. Οι επίσημες προσπάθειες μεταρρύθμισης προχωρούν αργά αλλά η πίεση για αλλαγή υπάρχει και φαίνεται να προέρχεται από άλλουςχώρους: είναι γνωστό ότι ο μακροπρόθεσμος στόχος στην εκπαίδευση είναι η ύφεση του ρόλου του καθηγητή και του μαθητή που μετατρέπεται και στις δυο περιπτώσεις σε αυτό του αεί διδασκόμενου, με τον εκπαιδευτικό σε ρόλο μέντορα και με την υποστήριξη των νέων τεχνολογιών.

Σε αυτό το πλαίσιο, η καινούργια πρωτοβουλία που φέρνει το TED, το γνωστό και αγαπητό αν και καμμιά φορά περισσότερο του εντυπωσιασμού παρά της ουσίας, είναι άκρως ενδιαφέρουσα. Ξεκίνησε τον Μάρτιο με αφορμή το γεγονός ότι οι καθηγητές χρησιμοποιούν τις ομιλίες αυτές ως εκπαιδευτικά εργαλεία. Πρόκειται για ένα κανάλι στο ΥouTube με εκπαιδευτικά βίντεο που προτείνουν και δημιουργούν οι χρήστες. Δεν είναι όμως μια κατ’οίκον φτιαγμένη παραλλαγή της Khan Academy. Η πρωτοτυπία βρίσκεται και στην σειρά από εργαλεία που συνοδεύουν τα βίντεο και υποβοηθούν τον καθηγητή να φτιάξει το δικό του εκπαιδευτικό πρόγραμμα: ερωτήσεις κατανόησης, δυνατότητα συζήτησης με τους μαθητές του και παρακολούθηση της απήχησης και του ενδιαφέροντος των μαθητών κτλ. Η φιλοσοφία του εγχειρήματος είναι τα παιδιά να παρακολουθούν τα βίντεο εκτός σχολικής αίθουσας ώστε να προχωρήσουν ένα επίπεδο πιο πέρα μες στην τάξη.

Σαν παραδείγματα ενοτήτων αναφέρουμε τις εξής: «οι εφευρέσεις που άλλαξαν την ιστορία«, «ο τρόπος που σκεφτόμαστε«, «πώς να κάνουμε πιο οικολογικές τις πόλεις μας«, «ερωτήματα που δεν έχουν απαντηθεί ποτέ«, «τα μαθηματικά στην καθημερινότητα» κτλ… Στην κάθε ενότητα θα βρείτε σχετικά βίντεο.

Είναι άραγε η έναρξη μιας καινούργιας εκπαιδευτικής επανάστασης; Ει μη τι άλλον είναι σίγουρα μια ουσιαστική συμβολή στην αλλαγή νοοτροπίας των καθηγητών και μια αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία για να είναι η εκπαίδευση εποικοδομητική, μαθητο-κεντρική, απτή και βασισμένη στο ενδιαφέρον και στην περιέργεια.
 
Πηγή: people&ideas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου