Από τη Μουσειολογία:
Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2012 «Τα μουσεία σε έναν κόσμο που αλλάζει: νέες προκλήσεις, νέες εμπνεύσεις» οι μουσειολόγοι βγαίνουν εκτός των τειχών. Σκεφτήκαμε λοιπόν ότι μας δίνεται η ευκαιρία να πάμε εμείς οι ίδιοι στα δημοτικά σχολεία και να προσεγγίσουμε τα παιδιά μέσω μίας αλληλεπιδραστικής παρουσίασης.
Το πρόγραμμα: Δομή και στόχοι
Ο τίτλος του προγράμματος είναι «Πάμε μια βόλτα στο…μουσείο;» και απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στους μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξης. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την Τάνια Βλαχομήτρου (Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος), σε συνεργασία με τις Ντίνα Ιωαννίδου (Φιλόλογος-Μουσειολόγος) και Λίνα Ευθύμογλου (Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος) και με τη συνδρομή της Ματούλας Σκαλτσά (Διευθύντριας Διαπανεπιστημιακού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Μουσειολογίας, Α.Π.Θ και Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και Πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Μουσειολόγων).
Στόχος του προγράμματος είναι να φέρουμε τα μικρά παιδιά πιο κοντά στο μουσείο, να παρουσιάσουμε μια εικόνα του σημερινού μουσείου που αλλάζει και να τους δώσουμε το έναυσμα να εκφραστούν, να θέσουν ερωτήματα αλλά και να γνωρίσουν τον Μουσειολόγο και το Μουσείο.
Ο χώρος εφαρμογής του προγράμματος είναι η σχολική αίθουσα και η διάρκειά του είναι περίπου 30’.
Τα θέματα που προσεγγίζουμε αφορούν τη σύνδεση καθημερινότητας και μουσείου, τα διάφορα είδη και κατηγορίες μουσείων, τη σχέση της εκάστοτε ομάδας παιδιών με το μουσείο, τα μουσεία του χτες σε αντιπαράθεση με τα μουσεία του σήμερα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα των μουσείων για τα παιδιά και τη σχέση μουσείου-κοινού εστιάζοντας στην ταυτότητα του κοινού, για να καταλήξουμε ότι το κοινό είμαστε όλοι εμείς και τα παιδιά μαζί.
Βασίζεται σε μία παρουσίαση powerpoint με οπτικό υλικό. Ωστόσο, το ζητούμενο είναι ο διάλογος και η αλληλεπίδραση του μουσειολόγου με τα παιδιά. Ο μουσειολόγος με τη βοήθεια του οπτικού υλικού είναι αυτός που θα δημιουργήσει το χώρο για τα παιδιά να εκφραστούν, δεν τους κάνει μάθημα αλλά τα ενθαρρύνει να συζητήσουν μαζί του και μεταξύ τους, να ρωτήσουν και να δώσουν και τις δικές τους απαντήσεις.
Για την εφαρμογή του προγράμματος χρειάζονται όσο το δυνατόν περισσότεροι μουσειολόγοι. Ανάλογα με τη δική μας διαθεσιμότητα, θα καθοριστούν και οι τόποι διεξαγωγής του. Ιδανικό θα ήταν αν μπορούσαμε να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα πανελλαδικά, σε διάφορα σχολεία της Ελλάδας τα οποία επιθυμούν την εφαρμογή του. Αυτό προϋποθέτει αρχικά μεγάλη συμμετοχή και σίγουρα πολλή όρεξη από όλους μας! Εναλλακτικά, και για λόγους πρακτικούς, η εφαρμογή του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί μόνο στη Θεσσαλονίκη.
Όσοι λοιπόν θέλετε να συμμετάσχετε και να συμβάλετε σ’ αυτήν την προσπάθεια, απλά πείτε το! Επειδή ο χρόνος μας πιέζει και προκειμένου να μπορέσουμε να συντονιστούμε σωστά όλες οι ομάδες των μουσειολόγων που θα συμμετέχουν, όσοι θέλετε να βοηθήσετε επικοινωνήστε το συντομότερο δυνατό. Επικοινωνήστε στο mail taniavlachomitrou@gmail.com στέλνοντας τις εξής πληροφορίες: ονοματεπώνυμο, πόλη όπου θα μπορούσατε να πραγματοποιήσετε το πρόγραμμα και mail επικοινωνίας.
Το πρόγραμμα: Δομή και στόχοι
Ο τίτλος του προγράμματος είναι «Πάμε μια βόλτα στο…μουσείο;» και απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στους μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξης. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την Τάνια Βλαχομήτρου (Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος), σε συνεργασία με τις Ντίνα Ιωαννίδου (Φιλόλογος-Μουσειολόγος) και Λίνα Ευθύμογλου (Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος) και με τη συνδρομή της Ματούλας Σκαλτσά (Διευθύντριας Διαπανεπιστημιακού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Μουσειολογίας, Α.Π.Θ και Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και Πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Μουσειολόγων).
Στόχος του προγράμματος είναι να φέρουμε τα μικρά παιδιά πιο κοντά στο μουσείο, να παρουσιάσουμε μια εικόνα του σημερινού μουσείου που αλλάζει και να τους δώσουμε το έναυσμα να εκφραστούν, να θέσουν ερωτήματα αλλά και να γνωρίσουν τον Μουσειολόγο και το Μουσείο.
Ο χώρος εφαρμογής του προγράμματος είναι η σχολική αίθουσα και η διάρκειά του είναι περίπου 30’.
Τα θέματα που προσεγγίζουμε αφορούν τη σύνδεση καθημερινότητας και μουσείου, τα διάφορα είδη και κατηγορίες μουσείων, τη σχέση της εκάστοτε ομάδας παιδιών με το μουσείο, τα μουσεία του χτες σε αντιπαράθεση με τα μουσεία του σήμερα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα των μουσείων για τα παιδιά και τη σχέση μουσείου-κοινού εστιάζοντας στην ταυτότητα του κοινού, για να καταλήξουμε ότι το κοινό είμαστε όλοι εμείς και τα παιδιά μαζί.
Βασίζεται σε μία παρουσίαση powerpoint με οπτικό υλικό. Ωστόσο, το ζητούμενο είναι ο διάλογος και η αλληλεπίδραση του μουσειολόγου με τα παιδιά. Ο μουσειολόγος με τη βοήθεια του οπτικού υλικού είναι αυτός που θα δημιουργήσει το χώρο για τα παιδιά να εκφραστούν, δεν τους κάνει μάθημα αλλά τα ενθαρρύνει να συζητήσουν μαζί του και μεταξύ τους, να ρωτήσουν και να δώσουν και τις δικές τους απαντήσεις.
Για την εφαρμογή του προγράμματος χρειάζονται όσο το δυνατόν περισσότεροι μουσειολόγοι. Ανάλογα με τη δική μας διαθεσιμότητα, θα καθοριστούν και οι τόποι διεξαγωγής του. Ιδανικό θα ήταν αν μπορούσαμε να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα πανελλαδικά, σε διάφορα σχολεία της Ελλάδας τα οποία επιθυμούν την εφαρμογή του. Αυτό προϋποθέτει αρχικά μεγάλη συμμετοχή και σίγουρα πολλή όρεξη από όλους μας! Εναλλακτικά, και για λόγους πρακτικούς, η εφαρμογή του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί μόνο στη Θεσσαλονίκη.
Όσοι λοιπόν θέλετε να συμμετάσχετε και να συμβάλετε σ’ αυτήν την προσπάθεια, απλά πείτε το! Επειδή ο χρόνος μας πιέζει και προκειμένου να μπορέσουμε να συντονιστούμε σωστά όλες οι ομάδες των μουσειολόγων που θα συμμετέχουν, όσοι θέλετε να βοηθήσετε επικοινωνήστε το συντομότερο δυνατό. Επικοινωνήστε στο mail taniavlachomitrou@gmail.com στέλνοντας τις εξής πληροφορίες: ονοματεπώνυμο, πόλη όπου θα μπορούσατε να πραγματοποιήσετε το πρόγραμμα και mail επικοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου