Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2012

Βιβλίο: Μαθηματικά στην κουζίνα

Γνωρίζω πολλούς γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας οι οποίοι είναι εξαιρετικά αγχωμένοι με την ιδέα ότι το παιδί τους θα αρχίσει το σχολείο και ιδιαίτερα τα μαθηματικά, που όπως παραδέχονται, είχαν βασανίσει και τους ίδιους. Και δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι πρέπει από νωρίς να αρχίσουν να διδάσκουν στα παιδιά τους τα πρώτα μαθηματικά «για να τα βοηθήσουν» όταν έλθει η ώρα του σχολείου.

Ο Δημήτρης Χασάπης, ο οποίος τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια ασχολείται με τη διδακτική των μαθηματικών, είναι αντίθετος με την άποψη ότι οι γονείς πρέπει εκ των προτέρων να διδάσκουν στο παιδί τα μαθηματικά που αυτό θα διδαχθεί στο σχολείο και μάλιστα με τον τρόπο που αυτά διδάσκονται στο σχολείο. Θεωρεί ότι αυτό θα έχει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα: το παιδί θα βρίσκει βαρετή την επόμενη σχολική παράδοση και θα απομακρύνεται ολοένα περισσότερο από τον στόχο!

Αλλά ο Δημήτρης Χασάπης δεν περιορίζει τις συμβουλές του σε λόγια και το βιβλίο του «Μαθηματικά στην κουζίνα» είναι η απόδειξη! Οπως εξηγεί, δεν υπάρχει καλύτερος χώρος από την κουζίνα για να διδάξουμε σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας τα μαθηματικά: «Εκεί ταξινομούμε και βάζουμε σε σειρά τα υλικά που θα χρειαστούμε. Απαριθμούμε τις μερίδες φαγητού που θέλουμε να ετοιμάσουμε και τα υλικά που πρέπει να ψωνίσουμε, μετράμε τις ποσότητες των υλικών, τη θερμοκρασία του φούρνου, τη θρεπτική αξία των φαγητών... Προσθέτουμε, αφαιρούμε, πολλαπλασιάζουμε και διαιρούμε ποσότητες υλικών... Υπολογίζουμε ποσότητες σε κλάσματα... Συνθέτουμε αναλογίες, υποδιαιρώντας ή πολλαπλασιάζοντας τις μερίδες του φαγητού μιας συνταγής. Με δύο λόγια, λύνουμε συνεχώς μαθηματικά προβλήματα».

Πράγματι, με βοηθό το πόνημα του συγγραφέα, η κουζίνα μπορεί να γίνει ιδανικό σχολείο μαθηματικών: το σχήμα των ταψιών προσφέρεται για γεωμετρία (σχήμα, μέγεθος, όγκος), οι ετικέτες στις συσκευασίες για να γνωρίσουν τα παιδιά τι μπορούμε να εκφράσουμε με τους αριθμούς (πλήθος, ποσότητα, κωδικούς) και το μοίρασμα της βασιλόπιτας για εισαγωγή στα κλάσματα.

Περιττό να πούμε ότι το μεγάλο μπόνους είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν μαθηματικά χωρίς πραγματικά να καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για μάθημα. Και ακόμη περισσότερο, έχοντας περάσει ευχάριστες ώρες με τους γονείς στην οικιακή εστία και έχοντας καταλήξει με κάτι που... τρώγεται.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΣΑΠΗΣ
Μαθηματικά στην κουζίνα
Μαθηματικές δραστηριότητες για παιδιά... και τους γονείς τους
Εκδόσεις Μεταίχμιο 2011,
σελ. 80, τιμή 9,90 ευρώ 
 
Πηγή: Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου