Η τελευταία εφ’ όλης της ύλης απάντηση της Αντζελας Γκερέκου πριν απομακρυνθεί από την θέση της, για το θέμα του κοινωνικού τουρισμού που αφορά χιλιάδες δικαιούχους με αναπηρία, δόθηκε σε σχετική επερώτηση της βουλευτού (ΣΥΝ) Η. Διώτη στις 13 Μαϊου. Υπό την έννοια ότι η απάντηση Γκερέκου δεσμεύει τον διάδοχο, δημοσιοποιούμε τα κυριότερα σημεία της.
Επί της αρχής: “Πιστεύουμε ότι οι διακοπές είναι δικαίωμα όλων και προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να τις εξασφαλίσουμε. Παράλληλα, θέλουμε να τονώσουμε την τουριστική κίνηση αφ’ ενός σε μέρη που δεν περιλαμβάνονται στους γνωστούς προορισμούς, και αφ’ ετέρου να αντιμετωπίσουμε ένα σημαντικό πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού, την εποχικότητα. Δίνουμε, δηλαδή, τη δυνατότητα σε ομάδες του πληθυσμού να κάνουν χρήση του προγράμματος σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης. “Σε ότι αφορά την αξιολόγηση των πεπραγμένων της προηγούμενης κυβέρνησης : “Θα περίμενε κανείς το καινοτόμο πρόγραμμα “Toυρισμός για όλους”να χρησιμοποιηθεί από την Κυβέρνηση της ΝΔ ως μοχλός ανάπτυξης, αλλά και στήριξης των οικονομικά ασθενέστερων. Δυστυχώς έγινε το ακριβώς αντίθετο: εκφυλίστηκε με τον χειρότερο τρόπο και εξελίχθηκε σε μία ακόμα εστία διαφθοράς και κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, κατά την τελευταία χρονιά της εφαρμογής του Προγράμματος από την απελθούσα Κυβέρνηση, είχαμε και την εξής «πρωτοτυπία»: τα γραφεία Γενικού Γραμματέα Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και Προέδρου ΕΟΤ μοίραζαν από 10.000 δελτία κατά βούληση, με αδιαφανή κριτήρια «για ανθρωπιστικούς και κοινωνικούς λόγους, κατ’ εξαίρεση των όρων και των προϋποθέσεων που προβλέπονται για τους υπόλοιπους δικαιούχους»! Λες και ολόκληρο το Πρόγραμμα δεν έχει καταρτισθεί ακριβώς για κοινωνικούς λόγους! Λες και ολόκληρο το πρόγραμμα δεν έθετε πάντοτε κριτήρια ακριβώς για την ενίσχυση των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων! Μόνο που έτσι χρέωναν ακόμη πιο βαθιά τον ήδη βεβαρημένο από παρελθούσες χρήσεις Προϋπολογισμό του ΕΟΤ.”
Σε ότι αφορά τις διορθωτικές κινήσεις επί της δικής της υπουργείας : Φέτος προβλέψαμε για πρώτη φορά την εφαρμογή μηχανισμού παρακολούθησης και καταγραφής των ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών του, με σκοπό την εκ των υστέρων (ex post) αξιολόγησή του. Σχεδιάζουμε δημόσιες πολιτικές με διάρκεια, τις αξιολογούμε για να μεγιστοποιήσουμε το δημόσιο όφελος και δεν χρησιμοποιούμε τέτοιου είδους Προγράμματα με ελαφρότητα και πελατειακή λογική, όπως φαίνεται ότι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια.”
Σε ότι αφορά την κάλυψη των αναγκών αναψυχής των ανθρώπων με αναπηρία : “Τα άτομα με αναπηρία άνω του 67%, ανεξαρτήτως εισοδήματος, μπορούν ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ να συμμετέχουν σε ένα από τα προγράμματα του “‘Τουρισμός για Όλους”, εφ’ όσον βέβαια ανήκουν σε μια από τις κατηγορίες πολιτών που αφορά το Πρόγραμμα και δεν είναι παράλληλα δικαιούχοι αντίστοιχων προγραμμάτων της Εργατικής Εστίας ή της Αγροτικής Εστίας. Το ίδιο ισχύει και για τους συνοδούς των ΑμεΑ, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το δικό μας Πρόγραμμα: Η επιλογή του συνοδού γίνεται χωρίς κανένα περιορισμό ή ιδιαίτερη προϋπόθεση, και η χορήγηση γίνεται με μόνο δικαιολογητικό το φωτοαντίγραφο της αστυνομικής τους ταυτότητας.”
Αναφορικά με το μέγεθος των περικοπών των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού του ΕΟΤ : Παρά το γεγονός ότι τα συνολικά χρέη του ΕΟΤ είναι τεράστια, το Πρόγραμμα του Κοινωνικού Τουρισμού θα εκτελεσθεί, έστω και με κάποιες περικοπές. Α) περικόπτουμε μεν κατά 2 ημέρες το πρόγραμμα των οκταήμερων διακοπών, το κρατάμε όμως. Απέναντι στην επιλογή να μην κάνουμε καθόλου το πρόγραμμα, γιατί οι φετινές αλλά και σε μεγάλο βαθμό και οι πιστώσεις του επόμενου χρόνου είναι ήδη «κλεισμένες» από τις περσινές και τις προπερσινές σπατάλες, εμείς πιστεύουμε στην αξία και στην αναγκαιότητά του. Δεν το βλέπουμε σαν εργαλείο άσκησης πελατειακής πολιτικής, σαν ένα μέσο να χρηματοδοτήσουμε «φίλους», αλλά σαν μια κοινωνική ανάγκη που δεν μπορούμε να αφήσουμε ακάλυπτη. Β) Περικόπτουμε κατά ένα μικρό ποσοστό το σύνολο των δικαιούχων του προγράμματος. Όπως εξάλλου φαίνεται και από τα σχετικά απολογιστικά στοιχεία, δεν υπήρχε ζήτηση ανάλογη της προσφοράς σε ένα από τα υποπρογράμματα του «Τουρισμός για Όλους». Έτσι, κρατάμε τα δύο που καλύπτουν τη ζήτηση, το υποπρόγραμμα για την Τρίτη Ηλικία και το υποπρόγραμμα των εξαήμερων διακοπών, αλλά δεν εκτελούμε το υποπρόγραμμα των ημερήσιων εκδρομών για το οποίο φαίνεται ότι δεν υπήρχε μεγάλη συμμετοχή.
Τέλος, για το θέμα των Πολύτεκνων και των Τρίτεκνων Οικογενειών: Για τις πολύτεκνες δεν υφίσταται εισοδηματικός περιορισμός. Για τις τρίτεκνες οικογένειες, το εισοδηματικό ανώτερο όριο για τη συμμετοχή έχει μειωθεί, αλλά αυτό νομίζω ότι πέρα από τους γενικότερους λόγους του χρέους, είναι και ένα στοιχείο εξισορρόπησης, σε σύγκριση με το ανώτερο εισοδηματικό όριο που θέτουμε για τις οικογένειες με 2 παιδιά: το ποσόν των 44.500€ (40.000€ + 1.500€ για κάθε παιδί) μπορεί να θεωρηθεί, δεδομένων των συνθηκών, δικαιότερο από το ποσόν των 49.500€ (45.000€ + 1.500€ για κάθε παιδί) που ίσχυσε το προηγούμενο έτος, καθώς μειώνει τη διαφορά που δημιουργείται απέναντι στις οικογένειες με δύο παιδιά, όπου το ποσόν είναι 34.000€ (31.000€ + 1.500€ για κάθε παιδί).
Το σχόλιό μας : Ομολογουμένως η τελευταία απάντηση της Α. Γκερέκου ως πολιτικά υπευθύνου για τα θέματα τουρισμού ήταν έντιμη και τεκμηριωμένη, όχι όμως και πολιτικά πλήρης. Δεν αναφέρθηκε διόλου στο τι μέλλει γενέσθαι αναφορικά με την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ώστε να μπορέσει στο άμεσο μέλλον να διεκδικήσει ευρύτερες αγορές όπως την μεγάλη διεθνή τουριστική αγορά των ΑμεΑ. Οι σχετικές προτάσεις στρατηγικής έχουν επεξεργαστεί και κατατεθεί από την ειδικά συσταθείσα επιτροπή της ομοσπονδίας κινητικά αναπήρων, οι ευθύνες βαραίνουν πλέον τη νέα πολιτική ηγεσία που καλείται – επιτέλους - να τις αξιοποιήσει
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου